Kan jeg boote fra FAT32-disk i MacOS X?
Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-09-05 11:35

Se emne/subject.

Flemming Rubini

Fra : Steen Larsen

Dato : 10-09-05 14:59

In article <1h2oax7.1t06utx2t8rj6N%flemming@rubini.invalid>,
flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

> Se emne/subject.

Not

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-09-05 16:39

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> writes:

> In article <1h2oax7.1t06utx2t8rj6N%flemming@rubini.invalid>,
> flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:
>
>> Se emne/subject.
>
> Not

Lidt mere info:
http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Conceptual/KernelProgramming/Filesystem/chapter_12_section_1.html

Mac OS X currently can boot and "root" from an HFS+, UFS, ISO, NFS, or
UDF volume. That is, Mac OS X can boot from and mount a volume of any
of these types and use it as the primary, or root, file system.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-09-05 16:58

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> volume. That is, Mac OS X can boot from and mount a volume of any of these
> types and use it as the primary, or root, file system.

Jeg skal lave backup op på en Win98 og en G4 på samme eksterne disk. har
Jeg så lavet en FAT32 og en H_FS+ partition.

Hvilken switch skal jeg bruge i terminalen for at gøre mac-partitionen
bootbar når jeg laver partitionerne?

--
Med venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-09-05 17:10

> [...]

> volume. That is, Mac OS X can boot from and mount a volume of any of these
> types and use it as the primary, or root, file system.

Jeg skal lave backup på en Win98 og en G4 til samme eksterne disk.
Jeg har så oprettet en FAT32- og en HFS+ partition.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-09-05 17:33

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> writes:

> Mac OS X currently can boot and "root" from an HFS+, UFS, ISO, NFS, or
> UDF volume. That is, Mac OS X can boot from and mount a volume of any
> of these types and use it as the primary, or root, file system.

NFS er måske interessant, da det betyder at maskinen principielt kan
undvære harddisk hvis der er en korrekt opsat NFS-server.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-09-05 19:59

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> NFS er måske interessant, da det betyder at maskinen principielt kan
> undvære harddisk hvis der er en korrekt opsat NFS-server.

Hvis AppleShare er tilladt, har du kunne netboote en klient siden
MacOS 9, helt uden harddisk. Jeg har dog aldrig prøvet med NFS, men
meld endeligt tilbage, når du har prøvet

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-09-05 20:16

> [...]

> MacOS 9, helt uden harddisk. Jeg har dog aldrig prøvet med NFS, men
> meld endeligt tilbage, når du har prøvet

Har du en PowerBook G4 du ikke lige skal bruge i et par år?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-09-05 20:45

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> Har du en PowerBook G4 du ikke lige skal bruge i et par år?

Som jeg husker Mac OS X server 1.0, kunne man faktisk bruge en
vilkårlig anden unix maskine, når blot man hackede bootp daemonen lidt
til.

Du har vel mindst en håndfuld Solaris og Linux maskiner til at stå?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-09-05 20:50

> [...]
> til.
>
> Du har vel mindst en håndfuld Solaris og Linux maskiner til at stå?

Dvs du foreslår mig at netboote en Linux maskine fra en
Solarismaskine?

Det kan man da godt men der er jo ikke meget OS X i dét.

(Og jeg har iøvrigt ikke så mange maskiner for tiden, men det er jeg
ved at gøre noget ved :)

Fra : Christian Bech

Dato : 23-09-05 21:43

In article <yu2y864zorj.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> (Og jeg har iøvrigt ikke så mange maskiner for tiden, men det er jeg
> ved at gøre noget ved :)

Du har købt en trailer og skal på turne rundt på genbrugspladserne?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-09-05 22:19

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Du har købt en trailer og skal på turne rundt på genbrugspladserne?

Man må ikke klunse på de lokale genbrugsstationer.

Jeg har imellemtiden fået stillet det værste behov - der er nu 10
PC'ere indenfor døren. Den mest oberstnasige er en Thinkpad 380ED som
åbenbart kan LUGTE hvis der er andet end Windows på
installationsmediet. Hvad tror du der sker hvis jeg antyder over for
Lasse at NetBSD ikke kan køre på den maskine? (Den spontanbooter inden
kernen er kommet i luften)

Fra : Erik Richard

Dato : 23-09-05 23:48

Hej Thorbjørn

Hvis du vil, kan du hente 3 PowerMac 4400/200 og 2 PM 7600/132 her...
mvh. Erik Richard

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> installationsmediet. Hvad tror du der sker hvis jeg antyder over for
> Lasse at NetBSD ikke kan køre på den maskine? (Den spontanbooter inden

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-09-05 02:05

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hej Thorbjørn
>
> Hvis du vil, kan du hente 3 PowerMac 4400/200 og 2 PM 7600/132 her...

Tak for tilbuddet.

Hvad kan man bruge dem til?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-09-05 02:08

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> Tak for tilbuddet.
>
> Hvad kan man bruge dem til?

Jeg fik ikke sagt at gode børnespil er særdeles relevante.

Fra : Erik Richard

Dato : 24-09-05 03:41

Hej Thorbjørn

Det vil jeg da tro. Af gode grunde har jeg ikke haft børnespil på dem,
men jeg kan da sige, at jeg på min gamle PM 7200 kørte med MacChess
5.01, ChessMaster 4000 og SigmaChess 5. - Især MacChess og SigmaChess
kræver ret meget.... Og hvis du tænker på noget ala KidPix og deslige,
så véd jeg, de kan køre på selv en LC475, - det har jeg set...

Fra : Erik Richard

Dato : 24-09-05 03:36

Hej Thorbjørn

PM 7600 er velegnet som 'jukebox', da den har det indbyggede lille
Composite lydkort med RCA IN/OUT. Den kan køre OS 9.2.2 med +64mb RAM.
Mener der er enten 48mb eller 64mb. Indbygget netkort. Men jeg har en
del 32mb blokke liggende til meget billige penge...

PM 4400 kan køre Linux BSD, MacLinux, Mandrake 7 og 8. Den ene har vist
en def. strømforsyning (std. ATX strømfors.), men de to andre skulle
virke. Der er en med 32mb RAM/1,2gb HD og en med 32mb RAM/2,1gb HD.
Kører fint med OS 9.1 på 32mb RAM. Kan selvfølgelig også bruges til
musik via minijack->RCA. Har desværre bortgivet min Mandrake 7 hybrid,
så den kan du altså ikke få med... Der er netkort i de 2 af maskinerne.

OS 9.2.1 og 9.2.2 installeres via 'OS9Helper 1.0.1'.

Man skal blot huske, at der skal en ekstra stelforb. mellem computer og
forstærker, - kan evt. fastgøres ved den lille skrue, der fastholder
dækplade til PCI fortene eller med en lille skrue i en af de utallige
tomme huller i bunden og derefter til forstærkerens stelskrue.

Begge typer kan selvfølgelig også bruges til skolebrug - fx. ved
undervisning af folk, der skal lære at skrive dansk. Jeg kom af med en
del på den måde, sat op med sprogkit til både arabisk, pakistansk,
iransk og irakisk samt somali med MSOffice 98 og NisusWriter 5.1.3 til
de semittiske sprog.

Begge kan også køre FWB Softwindows 98 v.5.09 i rimelig hastighed - ca.
100mhz på PM 7600 og ca. 140mhz på PM 4400.

De trænger alle til nye PRAM batterier. - Jeg har 4,5v til 4400 men ikke
3,6v til 7600...

Jeg har for øvrigt også en Performa 5260/75mhz, der er sat op med OS 9.1
med MSOffice 98, men det er en regulær 'skrivemaskine'. Kører egentlig
forbavsende godt med 9.1...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-10-05 19:26

> [...]

> RAM. Mener der er enten 48mb eller 64mb. Indbygget netkort. Men jeg
> har en del 32mb blokke liggende til meget billige penge...

RCA - er det det vi andre kalder phonostik?

Jeg tror nu jeg takker pænt nej. Jeg vil gerne have Mac men det skal
kunne køre OS X uden at det gør ondt, og det står pt et stykke nede på
budgettet.

Jeg vil nu også prøve at se om jeg ikke kan få god lyd ind i min
SoundBlaster USB dims. Det er vinterens projekt med Asus WL500G
rutteren. Den skulle også gerne ende med at kunne spille internet
radio direkte.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 03-10-05 20:32

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> RCA - er det det vi andre kalder phonostik?

Ja, de hedder officelt RCA phonoplugs...

> Jeg tror nu jeg takker pænt nej. Jeg vil gerne have Mac men det skal
> kunne køre OS X uden at det gør ondt, og det står pt et stykke nede på
> budgettet.

De kan faktisk køre op til 10.1.5 installeret via XPostFacto 3.x eller
nyere. SCSI, ADB, floppy og orig. Apple modems er nu supporteret med
XPF. RAM krav min. 128mb.

> [...]
> SoundBlaster USB dims. Det er vinterens projekt med Asus WL500G
> rutteren. Den skulle også gerne ende med at kunne spille internet

Ekstern USB lydkort? - De virker jo desværre ikke på en Mac, - de er jo
ellers forholdsvis billige i forhold til andre. - Det, du dog skal passe
lidt på, er, at SB kortene ikke har den store tolerance, hvis du bruger
den til fx. optagelser. Understyr den helst til ca. -6db ved peak i det
lyd-/videoprogram, du bruger...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-10-05 10:10

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> De kan faktisk køre op til 10.1.5 installeret via XPostFacto 3.x eller
> nyere. SCSI, ADB, floppy og orig. Apple modems er nu supporteret med
> XPF. RAM krav min. 128mb.

Kan er ikke ensbetydende med at det er sjovt... Man kan eks. osse køre
Mac OS 7.5 under emulering på en PSP2.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Christian Bech

Dato : 27-09-05 11:35

In article <yu2zmq332l0.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Man må ikke klunse på de lokale genbrugsstationer.
>
> Jeg har imellemtiden fået stillet det værste behov - der er nu 10
> PC'ere indenfor døren.

Sig mig, er du ikke gift?

> [...]
> installationsmediet. Hvad tror du der sker hvis jeg antyder over for
> Lasse at NetBSD ikke kan køre på den maskine? (Den spontanbooter inden

Jeg er sikker på, at Lasse gerne vil aflive den smertefuldt for dig.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-09-05 13:35

> Jeg er sikker på, at Lasse gerne vil aflive den smertefuldt for dig.

Han tog skam udfordringen op. Det krævede et par øller, men
det skal jo være NetBSD og ikke IBM der vinder dén kamp.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 27-09-05 11:36

In article <yu2zmq332l0.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Man må ikke klunse på de lokale genbrugsstationer.

Hvordan har du egentlig fundet ud af det?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-09-05 13:38

> Hvordan har du egentlig fundet ud af det?

De har været så venlige at skrive det på et skilt.

Det kræver selvfølgelig at man kan løfte blikket op fra kørebanen når
man nærmer sig.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-09-05 12:42

Thomas Bjorn Andersen wrote:
> Du har vel mindst en håndfuld Solaris og Linux maskiner til at stå?

Så bør man nok lige være opmærksom på at NFS - ihvertfald med Linux-maskiner som
server - virker rimeligt dårligt, og jeg har en tendens til at give
Apple skylden da det virker fint med alle afprøvede OS bortset fra
MacOS X :)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...