PowerBook problemer
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 07-06-01 09:12

Hej allesammen. Jeg har lige fået en PowerBook Duo 230. Der er dog et
problem. Fysisk ser den fin ud - alle taster på tastaturet opfører sig
normalt. Da jeg så startede den (virker fint) og ville skrive noget så
skrev den bare underlige firkanter. Så gik jeg ind i programmet
"Tastatur" og kunne der se at Caps Lock og Alt var holdt nede. Ingen af
disse taster var hold nede. Jeg ville så prøve at starte uden
udvidelser, men jeg kunne ikke fordi selv ved start var Caps Lock og Alt
holdt nede - og Shift start virkede derfor ikke. Hvad kan være galt? Er
det hardware eller software der gør dette?

MVH Mark

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 07-06-01 14:47

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> [...]
> holdt nede - og Shift start virkede derfor ikke. Hvad kan være galt? Er
> det hardware eller software der gør dette?

Jeg har haft samme slags problem, dog med en ældre 180c model. Det er
højst sandsynligt tastaturet der er noget galt med. Jeg måtte fjerne min
"shift" knap, da den hele tiden startede uden udvidelser. Du kunne da
prøve at skille maskinen ad og fjerne de to omtalte knapper.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Ben Knudsen

Dato : 07-06-01 15:03

mark@tv.dk,Ny-Internet writes:
>Hvad kan være galt? Er
>det hardware eller software der gør dette?

Har lignende problem med en 5300'er. Den tror som regel at CTRL er trykket
ned de første 15-20 minutter efter opstart. Har prøvet alt mht. til
software, så jeg gætter på mekanisk/elektronisk fejl.

Mvh Ben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-01 01:01

Hej Mark

Det første, du skal gøre er at 'resette' den. bag på Duo'en er der en lille
forsænket knap i nærheden af stikket til strømforsyningen. Tænd for Duo'en
og tryk straks efter denne knap ind med spidsen af en kuglepen eller en
udrettet papirklips. - Så skulle der meget gerne lyde en afskyelig tretonet
disharmonisk lyd.

Husk også at checke PRAM batteriet. Det er det underligste de her 'gamle
drenge' kan finde på, når et PRAM batteri er ved at gå død. - Min PB 165
(Duo 210) får stribet skærm selv med strømforsyningen sat til. PB 180 (Duo
270) mister farverne totalt og næsten ingen kontrast - også med
strømforyning - osv....

Kig lige i mappen 'Kontrolpaneler' og se, om der skulle ligge et
kontrolpanel, der hedder 'Diskaktivering'. Gør der det, så smid den langt
væk! - Den kan kun lave problemer på alt, hvad den bliver installeret på.

Check også lige 'Udvidelser', om der skulle ligge en INIT/udvidelse ved
navn 'Caps Lock'. Slet også den, den er ikke nødvendig ved brug med Duo'en
alene. Den har kun en betydning hvis man bruger den store Dockstation, -
altså den, hvor der er både skærm og fuldt udvidet tastatur med, og så er
det endda kun, hvis man vil undgå, at man evt. kommer til at røre ved en
tast på Duo'en, mens den er docket.

Gå så til 'Indstillinger' og rens lidt ud dér, - især indstillingsfilen til
'Diskaktivering' _skal_ fjernes. Vælg genstart og genopbyg skrivebordet.

mvh. Erik Richard

"Mark S. Rasmussen" wrote:

> [...]
> holdt nede - og Shift start virkede derfor ikke. Hvad kan være galt? Er
> det hardware eller software der gør dette?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Magnus Rohde

Dato : 08-06-01 07:45

d. 08/06/01 2:00 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3B2015B1.551C8457@mail1.stofanet.dk:

> [...]
> udrettet papirklips. - Så skulle der meget gerne lyde en afskyelig tretonet

Og hvad godt skulle der ske ved at afbryde computerens RAM- test ? Den knap
du foreslår at bruge er forresten god at kende når PB'en går ned, for den
svarer til at trykke på cmd + crtl + start på en stationær Mac.

> [...]
> (Duo 210) får stribet skærm selv med strømforsyningen sat til. PB 180 (Duo
> 270) mister farverne totalt og næsten ingen kontrast - også med

Nu har jeg selv en PB 180, og det eneste der sker når PRAM batteriet er gået
dødt, er at uret begynder at opføre sig mærkeligt. Mon ikke du taler om en
PB 180_c_ ?

> [...]
> det endda kun, hvis man vil undgå, at man evt. kommer til at røre ved en

Det er da en lodret løgn! Udvidelsen "Caps Lock" viser et symbol i
menulinien når caps lock (skiftelås) tasten er aktiveret på en PowerBook.
Den er nødvendig da caps lock- tasten på en PB ikke kan "blive nede" og der
er heller ikke en lille lysdiode på tastaturet der viser hvornår den er
aktiveret. Så hvis denne udvidelse ikke er installeret vil det ikke være
muligt at se om capslock er aktiveret, før man begynder at skrive med store
bogstaver, men altså kun på en PowerBook.

> Gå så til 'Indstillinger' og rens lidt ud dér, - især indstillingsfilen til
> 'Diskaktivering' _skal_ fjernes. Vælg genstart og genopbyg skrivebordet
>
> mvh. Erik Richard

Jeg synes de lyder som et hardware problem, eller mere specifikt et problem
med de to taster. Måske er muligt at se hvad der er i vejen, hvis man
skiller tastauret fra hinanden.

Magnus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-01 16:02

Hej Magnus

Magnus Rohde wrote:

> Og hvad godt skulle der ske ved at afbryde computerens RAM- test ? Den knap
> du foreslår at bruge er forresten god at kende når PB'en går ned, for den
> svarer til at trykke på cmd + crtl + start på en stationær Mac.

Dels at du resetter hele maskinen, og ved at afbryde RAM'en, starter du op i
_ROM_ - såre enkelt.

> Nu har jeg selv en PB 180, og det eneste der sker når PRAM batteriet er gået
> dødt, er at uret begynder at opføre sig mærkeligt. Mon ikke du taler om en
> PB 180_c_ ?

Ikke nødvendigvis, og heller ikke nødvendigvis på en 180c. Det er heller ikke
altid, der sker noget overhovedet. Jeg nævner blot nogle af mulighederne.

Her glemte jeg for øvrigt, at det andet 'bad-guy' kontrolpanel 'Tastbetjent'
også kan lave noget af de samme problemer. Så den skal også slettes! - Hurtigst
mulig, da den rent faktisk kan finde på at aktivere sig selv.

> [...]
> muligt at se om capslock er aktiveret, før man begynder at skrive med store
> bogstaver, men altså kun på en PowerBook.

Det er underligt! Dem jeg kender, der bruger nogle af de gamle PB'er 145, 165,
170, 180, osv. har ingen problemer med at skrive store bogstaver uden 'Caps
Lock' installeret, - inkluderet mig selv på en PB 165.

Og jo! - den har indflydelse, når du bruger den store DuoDock! - ikke hvis du
bruger DuoMinidock.

Og så skal man selvfølgelig også fjerne indstillingerne til 'Tastbetjent'.

> Jeg synes de lyder som et hardware problem, eller mere specifikt et problem
> med de to taster. Måske er muligt at se hvad der er i vejen, hvis man
> skiller tastauret fra hinanden.

Selvfølgelig kan det være et hardware problem, men de gange, jeg har set
problemet har det udelukkende været et softwareproblem.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Magnus Rohde

Dato : 08-06-01 17:46

d. 08/06/01 17:02 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3B20E8E9.AA4A1C38@mail1.stofanet.dk:

> Det er underligt! Dem jeg kender, der bruger nogle af de gamle PB'er 145, 165,
> 170, 180, osv. har ingen problemer med at skrive store bogstaver uden 'Caps
> Lock' installeret, - inkluderet mig selv på en PB 165.

Det har heller ikke nogen betydning for om caps lock _virker_, man kan bare
ikke _se_ om caps lock er aktiveret eller ej, hvis udvidelsen "caps lock"
ikke er installeret.

> Og jo! - den har indflydelse, når du bruger den store DuoDock! - ikke hvis du
> bruger DuoMinidock.

Det lyder usandsynligt, for når man bruger en DuoDock kan man ikke komme til
tastaturet på selve PB'en og er nødt til at bruge et tastaur sluttet til
DuoDocken. Og når du bruger et eksternt tastatur er der _ikke_ brug for
udvidelsen.

Magnus

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 11-06-01 00:18

> Hej Magnus

> Dels at du resetter hele maskinen, og ved at afbryde RAM'en, starter du op i
> _ROM_ - såre enkelt.

Det lyder ærligt talt som noget vrøvl, Erik.

Mac'en starter jo altid op med sin boot-ROM. Det kan ikke foregå
anderledes.

Jeg forstår ikke, hvorfor Magnus sammenligner reset-knappen bag på
PowerBook'en med ctrl-cmd-start. Den sekvens virker på PowerBook akkurat
som på enhver anden Mac. Reset-knappen bruges til at afbryde, når alt
andet svigter, men det er dog sjældent nødvendigt.

Reset-knappen har dog en anden funktion på Duo. Hvis man fjerner
batteriet og strømstikket og holder knappen indtrykket i 45 sekunder, så
resettes Power Manager'en. Det er den, som holder styr på hvor meget
strøm, der er tilbage i batteriet. (Jeg bruger sjældent batteriet i min
Duo 2300c, men havde brug for det for nogle dage siden. Jeg startede med
et helt opladet batteri, men efter kun 10 min. meddelte den alligevel,
at batteriet var ved at være tomt. Jeg ignorede beskeden og maskinen
kørte faktisk lige så længe på batteriet, som den altid har gjort. Jeg
bør nok resette min Power Manager ved lejlighed.)

> Selvfølgelig kan det være et hardware problem, men de gange, jeg har set
> problemet har det udelukkende været et softwareproblem.

Måske. Jeg tror nu alligevel på, at det kan være et hardwareproblem.

Det er let at pille tastaturet ud på Duo. Der sidder 3 skruer på
bagsiden som skal skrues ud (ikke den 4. skrue under track-ball'en!) Der
skal bruges en skruetrækker af typen torx-8. (Forsøg ikke uden!)

Prøv at rense tastaturet og check, at kablet sidder rigtigt. Pil evt.
kablet ud og rens enderne. Sæt det sammen igen, men vær forsigtig med
ikke at spænde skruerne for hårdt. Det er en klassisk fejl på Duo, at
tastaturet ikke fungerer rigtigt, hvis skruerne er spændt for hårdt. Du
kan evt. prøve om det virker uden skruerne.

Det kan lade sig gøre i USA at få et nyt tastatur til Duo, men det kan
næppe betale sig.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-01 03:26

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> Det lyder ærligt talt som noget vrøvl, Erik.
>
> Mac'en starter jo altid op med sin boot-ROM. Det kan ikke foregå
> anderledes.

Helt vrøvl, som du kalder det, er det nu ikke, - ihvertfald ikke på de maskiner,
hvor du kan starte fra en diskette....

Prøv at sætte fx. en 'Hjælpefunktioner 2' i en ældre Mac. Åbn kontrolpanelet
'Startdisk' og vælg disketten som startdisk og genstart. - Og lad være med som
normalt at holde 'shift' kanppen nede under opstarten. - Når så computeren er
startet op igen på diskettens systemmappe, så prøv om du kan formattere
harddisken.... Ded' ka'n du' in't! - Fordi du dels bruger RAM-kredsløbets fulde
kobling til _hele_ computyeren, dels fordi, der er koblinger mellem HD og
diskettedrev, der 'låser' visse funktioner, så du bl.a. ikke kan grundformattere
en intern harddisk. Og svjh er der også nogle biblioteker og systemdele -
udvidelser og kontrolpaneler, - du heller ikke kan slette.

Jeg har prøvet dette på en PB 165, PB 170, PB 190, PB 520, PB 5300c, LC, LC II,
PM7200, PF 475, LC/PF 630 osv......

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-06-01 06:12

In article <3B242C19.BC3D41CE@mail1.stofanet.dk>,

> Jeg har prøvet dette på en PB 165, PB 170, PB 190, PB 520, PB 5300c,
> LC, LC II, PM7200, PF 475, LC/PF 630 osv......

Prøv det igen, men slå VM fra først denne gang.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-01 15:03

Hej Martin

Hvordan vil du slå VM fra på en diskette, der ingen kontrolpaneler eller
udvelser har i systemmappen? - Læs lige igen, - at jeg starter op _fra_ en
'Hjælpefunkti0ner 2' _diskette_.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-06-01 17:08

In article <3B24CF99.5B849326@mail1.stofanet.dk>,

> Hvordan vil du slå VM fra på en diskette, der ingen kontrolpaneler eller
> udvelser har i systemmappen? - Læs lige igen, - at jeg starter op fra en
> 'Hjælpefunkti0ner 2' diskette .

Du slår VM fra inden du starter op på disketten. Om du har VM på eller
ej, gemmes i VRAM.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 11-06-01 20:51

> Du slår VM fra inden du starter op på disketten. Om du har VM på eller
> ej, gemmes i VRAM.
^^^^^

Pokkers også, nu kom jeg til at tage grafikkortet ud før genstart, og
den kunne IKKE huske indstillingen (faktisk kunne den ikke vise
nogetsomhelst)...

Men du tænke vel på *PRAM*, ikke sandt?

Thomas Tvegaard

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-06-01 21:45

In article <1euuxs8.x04g3igx9gzcN%tvegaard@mac.com>,
tvegaard@mac.com (Thomas Tvegaard) wrote:

> Pokkers også, nu kom jeg til at tage grafikkortet ud før genstart, og
> den kunne IKKE huske indstillingen (faktisk kunne den ikke vise
> nogetsomhelst)...

Møgunge.

> Men du tænke vel på *PRAM*, ikke sandt?

Joda, takker for korrektionen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 11-06-01 23:31

> Møgunge.

Lige mine ord. Derfor får knægten derhjemme også bind for øjnene, når
jeg roder med mac'ens indre dele. Han kunne jo få gode ideer

Thomas Tvegaard

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-06-01 23:36

In article <1euv5d3.r2dzq51c0w782N%tvegaard@mac.com>,
tvegaard@mac.com (Thomas Tvegaard) wrote:

> Lige mine ord. Derfor får knægten derhjemme også bind for øjnene, når
> jeg roder med mac'ens indre dele. Han kunne jo få gode ideer

Ja, eller ende som ham her:
<http://unixsex.com/admins/vintage/index2.html>

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 12-06-01 19:14

> Ja, eller ende som ham her:
> <http://unixsex.com/admins/vintage/index2.html>

Hmmmm, kan man tillade sig at poste sådan noget snavs i en ng, som børn
(og barnlige sjæle) potentielt læser? Og du kalder dig far.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-06-01 20:02

In article <1euwnnz.il1erhnqmn28N%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Hmmmm, kan man tillade sig at poste sådan noget snavs i en ng, som børn
> (og barnlige sjæle) potentielt læser?

Ansvarlige forældre har naturligvis sikret deres computer mod den slags
smuds, ligesom de har sikret deres Mac mod modbydelige hackere, der vil
ind og se deres festsange.

> Og du kalder dig far.

Med stolthed oven i købet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-06-01 20:46

> Ansvarlige forældre har naturligvis sikret deres computer mod den slags
> smuds, ligesom de har sikret deres Mac mod modbydelige hackere, der vil
> ind og se deres festsange.

Det er nok ikke så meget sangene, som det er billederne fra festen.
Onkel Hans der hænger fra lysekronen, tante Bente der leger stripper på
gulvet med en svedig fætter Tom løst slynget hen over sig. Og spøg ikke
hvad brormand Anders lavede sammen med....

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-06-01 22:26

In article <1euylaz.dcwa05103xakiN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
> [...]

> gulvet med en svedig fætter Tom løst slynget hen over sig. Og spøg ikke
> hvad brormand Anders lavede sammen med....

Uha, så vil jeg nu nok mene at linket til de billeder af en ung mand med
en sund hobby, var noget mere stuerene.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-01 01:37

Hej Martin

Hold nu op! - VRAM = _Video RAM_ - altså skærm-RAM.

- Og System 7.1.0 kan ikke håndtere VM. Det kom først med 7.1.1 til PowerBooks
og 7.1P + 7.1PPC til fx. PM 6100.

Og som sagt, starter du med disketten og shift-tasten nede, så er der ingen
problemer med hverken at formattere eller andet. Det er _kun_ hvis du vælger
disketten i 'Startdisk', du ikke kan fx. grundformattere.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-06-01 06:41

In article <3B25642B.C559A30A@mail1.stofanet.dk>,

> Hold nu op! - VRAM = Video RAM - altså skærm-RAM.

Gider du lige slappe af. Jeg har skrevet andetsteds at det var PRAM jeg
mente. Havde du haft omløb nok i knoppen havde du gættet dig frem til
det.

> - Og System 7.1.0 kan ikke håndtere VM. Det kom først med 7.1.1 til PowerBooks
> og 7.1P + 7.1PPC til fx. PM 6100.

Nej hvor mærkeligt. Min Vx'er blev ellers leveret med System 7.1, og den
kørte skam fint med VM.

> Og som sagt, starter du med disketten og shift-tasten nede, så er der ingen
> problemer med hverken at formattere eller andet. Det er kun hvis du vælger
> disketten i 'Startdisk', du ikke kan fx. grundformattere.

Prøv det nu bare, det har jeg gjort.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-01 15:55

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Gider du lige slappe af. Jeg har skrevet andetsteds at det var PRAM jeg
> mente. Havde du haft omløb nok i knoppen havde du gættet dig frem til
> det.

Cool It! - Der er mere end 4 timers forsinkelse pt på de news, der kommer ind fra
news.stofanet.dk, så det er først nu, jeg har set dit indlæg...

> Nej hvor mærkeligt. Min Vx'er blev ellers leveret med System 7.1, og den
> kørte skam fint med VM.

Ikke spor - VX versionen af 7.1 er faktisk 7.1P - P'et står ikke for Performa men
for 'Pro', - så derfor virker det ganske fint. 'Pro' versionen kan ikke installeres
på fx. en PB 165.

> Prøv det nu bare, det har jeg gjort.

Jeps, læs ovenfor

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-06-01 19:38

In article <3B262D33.604D747B@mail1.stofanet.dk>,

> Cool It! - Der er mere end 4 timers forsinkelse pt på de news, der
> kommer ind fra news.stofanet.dk, så det er først nu, jeg har set dit
> indlæg...

Det forhindrer dig sguda ikke i at tænke selv.

<http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?RID=34>

http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?RID=47

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 12-06-01 19:14

> Nej hvor mærkeligt. Min Vx'er blev ellers leveret med System 7.1, og den
> kørte skam fint med VM.

Det samme med min Colour Classic. Fint var dog sådan et stærkt ord at
bruge, en 40MB HD, 4MB RAM, 8MB af disken taget til VM, på den anden
side fyldte programmer heller ikke så meget dengang =)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-01 18:54

> [...]
>
> Jeg har prøvet dette på en PB 165, PB 170, PB 190, PB 520, PB 5300c, LC,
> LC II, PM7200, PF 475, LC/PF 630 osv......

Det lyder som en gevaldig gang vrøvl. Boot fra startdisketten og du kan
sagtens formatere harddisken. din teori om "RAM-kredsløbets fulde
kobling til _hele_ comp..." er meget tynd.

En hel anden sag, er at der rent faktisk er et par af de rigtig gamle
mac der der kan boote fra ROM. eks Classic: comd-alt-x-o. Se Tidbits
#31.

....og så var der den med linielængeden...
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Magnus Rohde

Dato : 11-06-01 09:14

d. 11/06/01 1:18 skrev Thorkil Olesen på Dont.use.this.address@pip.dknet.dk
i artiklen 1eut69f.gppp0pmirzruN%Dont.use.this.address@pip.dknet.dk:

> [...]
> som på enhver anden Mac. Reset-knappen bruges til at afbryde, når alt
> andet svigter, men det er dog sjældent nødvendigt.

Det er ikke alle PowerBook'er, der har en starttast på tastauret (f.eks. PB
140, 160, 170, 180). Hvis computeren fryser er man så nødt til at genstarte
den v.h.a. reset knappen bag på.

> [...]
> kørte faktisk lige så længe på batteriet, som den altid har gjort. Jeg
> bør nok resette min Power Manager ved lejlighed.)

En funktion der vistnok findes på alle PowerBook'er

Magnus
--
"If you're gonna be dumb, you'd better be tough"
Johnny Knoxville on Steve O, MTV Jackass