Sprøde pommes frites
Fra : Michael

Dato : 09-09-05 22:34

Jeg har et problem med at få mine hjemmelavede pommes frites ordentligt
sprøde. Jeg steger dem efter alle kunstens regler; over flere omgange osv.
men de bliver hurtigt bløde. Jeg har prøvet med melede og med helt friske
kartofler. Når jeg køber pommes frites fra en grillbar er de sprøde i lang
tid efter tilberedningen. Hvori betaår tricket?

Fra : Emil

Dato : 09-09-05 23:44

Michael wrote:

> [...]
>kartofler. Når jeg køber pommes frites fra en grillbar er de sprøde i lang
>tid efter tilberedningen. Hvori betaår tricket?

Thja. Når jeg tilbereder færdigfrosne fritter, bliver de altid
sprøde. Men desværrer helt igennem. Det er fordi de er udtørrede
helt igennem under frysningen.

De 2 gange jeg har fået serveret fritter fra M´c Donald m.v., har
det været nogle uspiselige slaskne kartoffelstave.

Heston Blumental påstår, at han laver verdens bedste fritter.
D.v.s. bløde og cremede indvendigt, og sprøde udenpå.

Han viste ca. følgende fremgangsmåde:
1. Kog kartoffelstængerne næsten møre - aftørres og afkøles.
2. Fritér dem ved 130 grader C. til knap gyldne - aftørres.
3. bring de varme fritter under vacum, så de koger videre
(støvsuger over damphullet i et glaslåg), så vandet fordamper i
de yderste lag.
4. Umiddelbart før servering, fritteres de ved mindst 190 grader
C. til pænt brune - aftør i køkkenrulle, drys med Himalaya-salt.

Lidt besværligt; men det giver altså perfekte pommes frites.

m.v.h. Emil

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 10-09-05 02:00

Michael wrote:
> Jeg har et problem med at få mine hjemmelavede pommes frites
> ordentligt sprøde.

Husker du at skylle dem i flere hold vand inden fritering for at komme af
med stivelsen?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Jørgen

Dato : 10-09-05 17:27

"Michael" <mbrud@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kartofler. Når jeg køber pommes frites fra en grillbar er de sprøde i lang
> tid efter tilberedningen. Hvori betaår tricket?

Min allerførste indskydelse var, at din olie ikke er varm nok.
Når jeg laver Fritter af kartofler, deler jeg dem først i frit-jernet, så
jeg har de rå kartoffelstave. Derefter smider jeg dem i frituren i ret små
portioner. Du skal være opmærksom på, hvor hurtigt olien taber varmen, når
de rå kartofler kommer i. Jeg fritter dem ad flere omgange, og det er mere
tidkrævende, end man tror. Når de så har mistet alt vandet, og de skal have
det sidste knald, skal temperaturen være helt oppe på plads, ellers får du
bare sjask ud af det.
Mvh Jørgen - og velbekomme