"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in
message news:432167d8$0$18642$14726298@news.sunsite.dk
> "Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk>
> skrev:
> > Nu tænkte jeg så lidt på hvilke forholdsregler man
> > burde tage sig når man laver stoppies? Jeg har så lært
> > at asfalten nok skal være lidt bedre end jeg troede,
> > men hvad ellers? Kolde dæk osv...
> _________________________________________
>
> Som regel synes jeg, dæktemperaturen er den væsentligste
> faktor ved en stoppie. Jeg bor nede af en halvt asfalt-
> halvt grusvej, og dér kan det faktisk godt lade sig gøre
> at lave en rolling stoppie, hvis blot fordækket er
> gloende. Dog skal man selvfølgelig passe på med for meget
> grus under hjulet, for der skal selvfølgelig ikke særlig
> meget til, før end det går galt.
> Jeg har så tilgengæld også oplevet at komme med gloende
> dæk til et lyskryds, og skulle lave en rolling stoppie,
> hvor fordækket bare slap. Min forklaring er, at der ved
> stoppelinien ofte ligger nogle kølervæske- / brændstof- /
> olierester, som er smeltet halvvejs sammen med asfalten
> og gør den glat som sæbe i varmt vejr - det samme kan
> være tilfældet ved den omtalte busvendeplads?
Jeg har det lidt mistænkt for at være tilfældet. Misfarvningen af asfalten
og den måde den føles på, virker som om overfladen er blevet uheldigt
"behandlet" på en eller anden måde. Måske varme busdæk der drejer kan have
gjort noget også? Det ville bare virke lidt underligt, da gummi på vejen vel
burde gøre grebet bedre?
> Men egentlig handler det jo bare om at hugge bremsen på
> en god ru og tør plet, for når først man er rullende med
> den rette vægtfordeling, kan man næsten rulle på
> forhjulet over grus, vandpytter og de mærkeligste glatte
> sager - hvis nerverne er til det.
Hehe... Jeg har nu ikke fået min cykel til at rulle mere end et par meter på
forhjulet. Nu har jeg købt crash pads til den. Når de bliver sat på gør det
det jo lidt billigere at eksperimenterer, så jeg må lige undersøge din
påstand.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879