/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forholdsregler ved stoppies, dårlig asfalt~
Fra : Jacob Larsen


Dato : 09-09-05 11:27

Hej.

Jeg oplevede her den anden dag for første gang, da jeg ville lave en
stoppie, at mit forhjul blokerede og skøjtede rundt. Jeg reddede den og
væltede derfor ikke, men slog bare privaten ind i tanken... AV... Bagefter
kiggede jeg på vejen som var af alm. asfalt, som dog var meget slidt, så de
småsten i asfalten, der normalt kan føles ru, var slidt til en flad glat
overflade. Vejen var en busvendeplads, så jeg går ud fra at det var de mange
busser som havde slidt vejen så meget, at den faktisk var lidt misfarvet.

Nu tænkte jeg så lidt på hvilke forholdsregler man burde tage sig når man
laver stoppies? Jeg har så lært at asfalten nok skal være lidt bedre end jeg
troede, men hvad ellers? Kolde dæk osv...

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



 
 
Psycho Cowboy (09-09-2005)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 09-09-05 11:50

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> skrev:

> Nu tænkte jeg så lidt på hvilke forholdsregler man burde tage sig når man
> laver stoppies? Jeg har så lært at asfalten nok skal være lidt bedre end
> jeg troede, men hvad ellers? Kolde dæk osv...
_________________________________________

Som regel synes jeg, dæktemperaturen er den væsentligste faktor ved en
stoppie. Jeg bor nede af en halvt asfalt- halvt grusvej, og dér kan det
faktisk godt lade sig gøre at lave en rolling stoppie, hvis blot fordækket
er gloende. Dog skal man selvfølgelig passe på med for meget grus under
hjulet, for der skal selvfølgelig ikke særlig meget til, før end det går
galt.

Jeg har så tilgengæld også oplevet at komme med gloende dæk til et lyskryds,
og skulle lave en rolling stoppie, hvor fordækket bare slap. Min forklaring
er, at der ved stoppelinien ofte ligger nogle kølervæske- / brændstof- /
olierester, som er smeltet halvvejs sammen med asfalten og gør den glat som
sæbe i varmt vejr - det samme kan være tilfældet ved den omtalte
busvendeplads?

Men egentlig handler det jo bare om at hugge bremsen på en god ru og tør
plet, for når først man er rullende med den rette vægtfordeling, kan man
næsten rulle på forhjulet over grus, vandpytter og de mærkeligste glatte
sager - hvis nerverne er til det.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600
http://dfmc.dk/?id=234



Jacob Larsen (09-09-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 09-09-05 12:19

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in
message news:432167d8$0$18642$14726298@news.sunsite.dk
> "Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk>
> skrev:
> > Nu tænkte jeg så lidt på hvilke forholdsregler man
> > burde tage sig når man laver stoppies? Jeg har så lært
> > at asfalten nok skal være lidt bedre end jeg troede,
> > men hvad ellers? Kolde dæk osv...
> _________________________________________
>
> Som regel synes jeg, dæktemperaturen er den væsentligste
> faktor ved en stoppie. Jeg bor nede af en halvt asfalt-
> halvt grusvej, og dér kan det faktisk godt lade sig gøre
> at lave en rolling stoppie, hvis blot fordækket er
> gloende. Dog skal man selvfølgelig passe på med for meget
> grus under hjulet, for der skal selvfølgelig ikke særlig
> meget til, før end det går galt.
> Jeg har så tilgengæld også oplevet at komme med gloende
> dæk til et lyskryds, og skulle lave en rolling stoppie,
> hvor fordækket bare slap. Min forklaring er, at der ved
> stoppelinien ofte ligger nogle kølervæske- / brændstof- /
> olierester, som er smeltet halvvejs sammen med asfalten
> og gør den glat som sæbe i varmt vejr - det samme kan
> være tilfældet ved den omtalte busvendeplads?

Jeg har det lidt mistænkt for at være tilfældet. Misfarvningen af asfalten
og den måde den føles på, virker som om overfladen er blevet uheldigt
"behandlet" på en eller anden måde. Måske varme busdæk der drejer kan have
gjort noget også? Det ville bare virke lidt underligt, da gummi på vejen vel
burde gøre grebet bedre?

> Men egentlig handler det jo bare om at hugge bremsen på
> en god ru og tør plet, for når først man er rullende med
> den rette vægtfordeling, kan man næsten rulle på
> forhjulet over grus, vandpytter og de mærkeligste glatte
> sager - hvis nerverne er til det.

Hehe... Jeg har nu ikke fået min cykel til at rulle mere end et par meter på
forhjulet. Nu har jeg købt crash pads til den. Når de bliver sat på gør det
det jo lidt billigere at eksperimenterer, så jeg må lige undersøge din
påstand.

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Henrik Aarfeldt (09-09-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Aarfeldt


Dato : 09-09-05 16:02

Jacob Larsen wrote:

> Nu tænkte jeg så lidt på hvilke forholdsregler man burde tage sig når man
> laver stoppies?

Personligt ville jeg ikke lave en stoppie et sted jeg ikke har været og
kontrollere grip i kørebanen først.
Kolde dæk er selvklart heller ikke optimalt.

For en del år siden syntes jeg også det var cool at lave stoppies konstant.
Det medførte en dag at højre styr knækkede under manøvren med
efterfølgende styrt.
Cyklen fortatte tværs over gaden jeg skulle holde ved og direkte ind i
statuen foran VorFrueKirke.
Jeg var selv godt klædt på - som altid - og fik ikke en skramme.
Cyklen kunne ikke køre videre pga det knækkede styr, så det var med
toget hjem.
Så har man også oprøvet det....altså at køre med tog

ps: cyklen var en baneracer [på prøveplade] og styret havde mistet
styrke pga det var blevet rettet op efter et par rr-crash [ganske
udbredt praksis].

--
Mvh Henrik.

Mikael Jørgensen (10-09-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Jørgensen


Dato : 10-09-05 10:28

Jacob Larsen wrote:

> Hej.

> Jeg oplevede her den anden dag for første gang, da jeg ville lave en
> stoppie, at mit forhjul blokerede og skøjtede rundt. Jeg reddede den og
> væltede derfor ikke, men slog bare privaten ind i tanken... AV... Bagefter
> kiggede jeg på vejen som var af alm. asfalt, som dog var meget slidt, så de
> småsten i asfalten, der normalt kan føles ru, var slidt til en flad glat
> overflade. Vejen var en busvendeplads, så jeg går ud fra at det var de mange
> busser som havde slidt vejen så meget, at den faktisk var lidt misfarvet.

> Nu tænkte jeg så lidt på hvilke forholdsregler man burde tage sig når man
> laver stoppies? Jeg har så lært at asfalten nok skal være lidt bedre end jeg
> troede, men hvad ellers? Kolde dæk osv...

Hvad er en crash pad?


Jacob Larsen (10-09-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 10-09-05 13:29

"Mikael "Jørgensen"" <mikjo@websigners.dk> wrote in message
news:dfu8v2$9ro$1@abbeden.bunk.cc
> Jacob Larsen wrote:
>
> > Hej.
>
> > Jeg oplevede her den anden dag for første gang, da jeg
> > ville lave en stoppie, at mit forhjul blokerede og
> > skøjtede rundt. Jeg reddede den og væltede derfor ikke,
> > men slog bare privaten ind i tanken... AV... Bagefter
> > kiggede jeg på vejen som var af alm. asfalt, som dog
> > var meget slidt, så de småsten i asfalten, der normalt
> > kan føles ru, var slidt til en flad glat overflade.
> > Vejen var en busvendeplads, så jeg går ud fra at det
> > var de mange busser som havde slidt vejen så meget, at
> > den faktisk var lidt misfarvet.
>
> > Nu tænkte jeg så lidt på hvilke forholdsregler man
> > burde tage sig når man laver stoppies? Jeg har så lært
> > at asfalten nok skal være lidt bedre end jeg troede,
> > men hvad ellers? Kolde dæk osv...
>
> Hvad er en crash pad?

Det er nogle kunststoftingester man placerer på siden af cykel. Disse skal
så tage en del af skaden, hvis man vælter. De kan måske redde lidt af kåben
fra at blive smadret, men virker nu ikke så godt som rigtige styrtbøjler. At
køre med styrtbøjler virker bare sådan lidt for rookie-agtigt.

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Jes Vestervang (10-09-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 10-09-05 17:53

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> writes:

> Nu tænkte jeg så lidt på hvilke forholdsregler man burde tage sig
> når man laver stoppies? Jeg har så lært at asfalten nok skal være
> lidt bedre end jeg troede, men hvad ellers? Kolde dæk osv...

Nu er jeg ikke selv den store stoppie-abe, men personligt tror jeg det
bedste er at få lidt rutine i at redde sig fra
forhjulsblokeringer. Min periode med et Pirelli Sport Demon lærte mig
meget om forhjulsblokeringer, så nu er det egentlig ikke specielt
skræmmende (med mindre der virkelig er behov for bremse
. Selvfølgelig er det lettere at redde sig, når der ikke skal
meget til at få dækket til at skride, men rutinen gør alligevel en
forskel ved bedre dæk og vejgreb.

Mit råd er at lege lidt med forhjulsblokeringer på våd asfalt et øde
sted (a la P-plads på skævt tidspunkt). Start med at blokere hjulet
ved lav fart og øg så gradvist tempoet. Det er jo ikke uden risiko,
men man kan jo altid glæde sig over at man bedre kan redde sig ud af
farlige situationer i trafikken når det virkelig gælder.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

TGSC (11-09-2005)
Kommentar
Fra : TGSC


Dato : 11-09-05 20:34

> gjort noget også? Det ville bare virke lidt underligt, da gummi på vejen vel burde gøre grebet bedre?

Det kan være både-og. Den dynamiske friktion (når hjulet ruller) er
(næsten?) altid højere end den statiske friktion (når hjulet
skrider), og for nogle materiale-kombinationer kan der være stor
forskel mellem dynamisk og statisk friktion. Jeg forestiller mig at
gummi mod gummi er et af de tilfælde, så brug ikke kondom og femidom
samtidig.

Der må være nogle friktionskurver at studere et eller andet sted, som
kan vise hvor forskelligt friktionen kan være afhængigt af hastighed
og materialekombinationer og smøremidler (vand, olie mv).


Steen Schmidt (11-09-2005)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 11-09-05 22:03

TGSC wrote:

> Den dynamiske friktion (når hjulet ruller) er
> (næsten?) altid højere end den statiske friktion (når hjulet
> skrider),

Det er omvendt - der er tale om statisk friktion når hjulet ruller, og
dynamisk friktion når det skrider. Og den statiske friktionskoefficient
er typisk højere end den dynamiske (jeg kender ingen eksempler på det
modsatte, men kan ikke se hvorfor det ikke skulle være teoretisk
muligt).

> Der må være nogle friktionskurver at studere et eller andet sted, som
> kan vise hvor forskelligt friktionen kan være afhængigt af hastighed
> og materialekombinationer og smøremidler (vand, olie mv).

Det er der skam også, men problemet med friktionskoefficienter er at de
afhænger af så meget andet end materialerne. Ting som overfladernes
strukturer er eksempelvis ganske afgørende, samt hvad der eventuelt
fanges imellem fladerne (luft, væsker etc.). Derfor - selvom to typer
gummi imod hinanden skulle have en høj statisk friktionskoefficient, så
kan det godt være at gummi der udfylder hullerne i en asfaltvej
nedsætter den samlede friktion, simpelthen fordi den ene overflade
bliver langt mindre ru end den var før (så dækket har mindre at gribe
ned i). De enkelte sten i asfalt er jo typisk relativt glatte, men
vejens struktur gør at den (nogen gange) får en udmærket
friktionskoefficient sammen med bløde (varme) dæk.

Og det er i øvrigt ikke givet at to gummioverflader imod hinanden har
en høj statisk friktionskoefficient.

Mvh
Steen

TGSC (12-09-2005)
Kommentar
Fra : TGSC


Dato : 12-09-05 10:23

Nåhja, undskyld forvirringen. Det var vist dækkets (u)bevægelse der
ledte mig på vildspor, men jeg mente det samme; at friktionen er
højere når hjulet ruller end når det skrider. På
http://en.wikipedia.org/wiki/Friction er der også noget sammenblanding
af begreberne statisk/dynamisk/kinetisk, men så er det jo op til os
selv at rette det på siden.

Min pointe var noget med at friktionen mellem dækgummi i hjul mod
dækgummi i bittesmå asfalthuller kan være høj ved tør rulning, men
lav ved våd glidning, og bare lidt smøremiddel i form af fugt
og/eller olie er nok til at skabe en dramatisk forskel fra den ene dag
til den anden. Eksemplet med blank asfalt (slidt/udfyldt) ved lyskryds
og busvendeplads er nok meget godt. Disse steder kan overfladen endda
også være meget bølget (5cm højdeforskel på ½meter).

Hvis jeg er i tvivl sætter jeg foden på asfalten mens jeg kører for
at mærke friktionen.

Jeg har oplevet kugleleje-effekten, det at kugler mellem to overflader
er fremragende til at reducere friktionen - jeg kom i skred på en
grusvej, dog heldigvis i bil, så der skete ikke så meget.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste