Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tips og tricks til foto af landskaber?
Fra : Thomas

Dato : 10-09-05 06:56

Hejsa.

6 mdr's rejse i Norge er nærmer sig. Fast makker bliver min EOS 350D,
massere af batterier, massere af CF-kort, sky+pol filter og stativ.

Skal man tage nogle storslåede og fantastiske landskabsbilleder - hvad
mangler jeg så i forhold til ovenstående?

Tips og tricks modtages gerne. Også ikke udstyrs-relevante tips.

Vil en 18 mm mon være tilstrækkelig vidvinkel?

På forhånd tak.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-05 09:10

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tips og tricks modtages gerne. Også ikke udstyrs-relevante tips.
>
> Vil en 18 mm mon være tilstrækkelig vidvinkel?

Du mangler objektiver! Jeg har erfaring for at i bjerge kan man bruge
vidvinkel! Somme tider gerne 360 grader rundt. I nogle tilfælde kan man
simpelthen ikke få alt med, som man gerne vil, og så kan
stitching-programmer, der sætter flere billeder sammen være en god ting. Men
de billeder skal forberedes, så de er eksponeret med samme blænde/tid/iso.
Det kan du jo tage med i overvejelserne, når du nu står på stedet og
fotograferer.
Du kan også bruge teler. Også i alle længder.
Hvis det giver regn i store mængder, så kan en pose over kameraet med
objektiv-snuden/modlysblænden fri også gøre god gavn. Evt en Ewa-Marine
pose, som er lavet til formålet.
Hvis du skal begrænse udstyret ved en vandretur eller sådan noget, så kan et
lommestativ gøre rigtig god gavn. Der er som regel et eller andet
klippeværk, som du kan stille det på og få natoptagelser osv.
Der er også meget at kigge på, hvis du går tæt på, så en god nærlinse,
mellemringe eller et makroobjektiv kan også bruges.
Når du tager billeder, så pas på du ikke bare får en masse billeder, hvor
der er bjerge på afstand. De bliver blålige pga. den mængde luft og
vanddamp, der er mellem. Gå tæt på ind imellem. Prøv at isolere det, du
gerne vil vise. Sørg for nogle spændende detaljer. Prøv at undgå for mange
vejskilte. Og se en masse billeder som andre har taget. Find ud af, hvad du
kan li' og lær af dem.
6 mdr. fra nu? Så bliver der koldt. Så hvis du har været ude og fotografere,
så pak kameraet ind i en pose, inden du går inden døre, og lad kameraet
blive helt varmt, inden du pakker det ud. Ellers dannes der kondens inden i
kameraet. Tag evt. batteri og flashkort ud og læg det i lommen inden, så du
hurtigere kan oplade og kigge billeder, mens kameraet varmer op.

God tur

Mvh. Claus Petersen

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-09-05 09:38

Claus Petersen skrev:
> [...]
> vidvinkel! Somme tider gerne 360 grader rundt. I nogle tilfælde kan man
> simpelthen ikke få alt med, som man gerne vil,

Naturligvis kan man altid komme i en situation, hvor ens udstyr ikke
rækker. Men jeg er overbevist om, at man fotografisk får mest ud af at
begrænse sig, eksempelvis så man benytter et beskedent udvalg af
brænvidder man så kan vænne sig til/lære at kende og lære at
"billeddanne" med inden man skal se i søgeren. Skal man gå og tænke i
brændvidder, evt. skifte optik med jævne mellemrum, tror jeg at man
risikerer at blive visuelt forvirret eller indolent.
En 100 grader eller mere fra Dovre er måske nok populært, men det er jo
ikke altid det mest indlysende er det mest interessante.
Så personligt tror jeg man ville være bedst tjent med få brændvidder a
la 28 til 100 mm. ækvivalent, medmindre, naturligvis, man vil
fotografere dyr.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Thomas

Dato : 10-09-05 09:49

Tak for jeres svar ind til nu.

Mht. vejr, så er det dog først til januar jeg skal afsted, men det er
stadig 6 mdr, så mon ikke det bliver koldt i den sidste ende?!
Stedet er Troms og Finnmark, og evt. en lille tur til Svalbard.

Efter lidt søgen på nettet, ser det ud til at man med fordel kan anvende
et gråfilter? til vandfald. Jeg elsker de der silke-agtige vandforløb.
Hvor får jeg fat i sådan et filter?

Yderligere anbefales vist et graduerende gråfilter? Hedder det det?
Altså for at kompensere for lysere himmel, i forhold til mørkere
landskab. Jeg kender egentlig godt problemet. Enten overbelyses toppen,
ellers underbelyses bunden af billedet. Hvis man ikke lige frem vil tage
to billeder, og så mixe i photoshop, så er sådan en graduerende filter
vel eneste mulighed?
Hvor får jeg fat i det?

Er det bare mig, eller sælges der kun skylight og polfiltre på nettet?

Mht. tasker. Så har jeg i sinde at anskaffe mig en vejrbestandig rygsæk,
evt. fra Lowepro. Hvad har I af erfaringer med disse?

Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-09-05 10:57

Thomas wrote:

> Mht. vejr, så er det dog først til januar jeg skal afsted, men det er
> stadig 6 mdr, så mon ikke det bliver koldt i den sidste ende?!
> Stedet er Troms og Finnmark, og evt. en lille tur til Svalbard.

Det vil sige, at det er vinter og tøbrud, du kommer til at opleve...

> Efter lidt søgen på nettet, ser det ud til at man med fordel kan anvende
> et gråfilter? til vandfald. Jeg elsker de der silke-agtige vandforløb.
> Hvor får jeg fat i sådan et filter?

Den eneste årsag til at bruge et ND filter, er at komme ned på en lang
lukkertid. ND filtre kan købes/skaffes gennem alle fotohandlere. Husk
stativ, og brug lukkertider over 1/2 sekund.

> [...]
> ellers underbelyses bunden af billedet. Hvis man ikke lige frem vil tage
> to billeder, og så mixe i photoshop, så er sådan en graduerende filter

Hvis du optager i raw format, har du mulighed for at rette op på en hel
del i efterbehandlingen

> Mht. tasker. Så har jeg i sinde at anskaffe mig en vejrbestandig rygsæk,
> evt. fra Lowepro. Hvad har I af erfaringer med disse?

Jeg undersøgte det for ca et år siden, og konkluderede at en Lovepro sæk
kostede alt for meget, uden at være bedre. Jeg anskaffede en Haglöff
Tight rugsæk, og byggede et indlæg til den. Dermed sparede jeg ca
1.500kr. Men det afhænger jo af om du har tid og lyst til at bruge en
symaskine.

Bo //

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 11-09-05 11:29

> [...]
> stadig 6 mdr, så mon ikke det bliver koldt i den sidste ende?!
> Stedet er Troms og Finnmark, og evt. en lille tur til Svalbard.

I Norge kan det være koldt i januar-februar og - oppe i fjeldet - MEGET
koldt også med vind. Hvis du ønsker at tage fotos under de forhold så kan
det blive besværligt med digitalkamera bl.a. på grund af svigtende
batterier. Nogle anvender specielle eksterne batteripakker til at forsyne
kameraet. Jeg kender ikke et 350D mht. kolde forhold. Du kan jo lave et
forsøg med at lægge dit kamera i fryseren. Når du tager kameraet ud så læg
det med det samme i en klar plasticpose for at hindre for megen kondensering
af vand i kameraet, og se så om elektronikken virker inden det bliver varmt
igen. Check temperaturen i fryseren.

Med et lille kamera kan du holde det varmt tættere på kroppen i en lille
pose eller lignende, men vær lidt opmærsom på kondens. Når du skal afsted ½
år, så vil jeg nok tage et ældre mekanisk filmkamera med i reserve.

Prøv på forhånd om du kan bruge nogle tilpas fingervanter med kameraet, hvor
udløseren skal kunne betjenes. Nogle kameraer har nogle meget små knapper,
der måske bedst betjenes med en pind. Tynde fingervanter i lufferne kan være
en løsning, og hvor du så tager lufferne af når du fotograferer.

> Mht. tasker. Så har jeg i sinde at anskaffe mig en vejrbestandig rygsæk,
> evt. fra Lowepro. Hvad har I af erfaringer med disse?

Jeg har ikke erfaring med den nævnte rygsæk, eller hørt noget konkret om
den. Men jeg har hørt om "vandtætte" rygsække, som ikke fungerede alligevel.
Jeg anvender normalt et system med en normal rygsæk og alt indeni er i
almindelige plastic bæreposer. Det fungerer, men rygsækken bliver våd og i
bunden kan der være "vandpytter", som en plasticpose med et lille hul heller
ikke klarer, så fotoudstyret skal ikke være i en plasticpose i bunden af
rygsækken eller rygsæk-lommen. Jeg har forsøgt at bruge et dertil købt ydre
regnslag til rygsækken. Mange bruger det i Norge, og det fungerer også
indtil, at man får revet det i stykker. Regnslaget jeg havde kom der meget
let en stor flænge i. Et bedre regnslag vil være med rib-stop ligesom nyere
teltdug.
Men regnslaget kan også være besværligt i blæsevejr og man skal jo af og til
ned i rygsækken.

I regnvejr vil jeg nok under alle omstændigheder have fotoudstyret i en
plasticpose, og jeg bruger det alligevel sjældent under de forhold.

God tur!

Mvh. Viggo

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-09-05 09:53

Claus Petersen wrote:
> "Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse

Du kommer ikke langt med et kamerahus, kort og batterier. Der skal
objektiver til !!!

Da du skal være der i vinterhalvåert er et vigtigt at du ved om
kamera/batterier kan bruges ved lave temperaturer. OK: skal du til
Stavanger/Bergen, er der nok ikke problemer, det er mere fugt, der er
problemet.

Stativ er for mig et MUST til landskaber.

Jeg har ikke haft brug for vidvinkler til landskaber. Normal og et par
teler kan for mit vedkommende dække landskaber. For mig er det ikke et
spm om at få det hele med på eet billede. Til fjeldture har jeg ofte
klaret mig med (til et alm film kamera): 50mm, 105mm og evt 300mm

Husk at nyde lyset og farveskiftet hen gennem efteråret/vinteren

Bo //

Fra : Thomas

Dato : 10-09-05 09:55

Bo Bjerre wrote:

> Du kommer ikke langt med et kamerahus, kort og batterier. Der skal
> objektiver til !!!

Whoops. Sorry.

Har 18-200 mm. Påtænker at gå endnu længere ned. Måske 10 mm. Er helt
pjattet med vidvinkel.

Stativ er must - enig! Især fordi det interessante lys typisk er morgen
og aften, hvor der jo faktisk ikke er ret meget af det.

Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-09-05 10:59

Thomas wrote:

> Har 18-200 mm. Påtænker at gå endnu længere ned. Måske 10 mm. Er helt
> pjattet med vidvinkel.

Jeg har aldrig set ideen med en vidvinkel til fjeld landskaber, men vi
er jo forskellige

> Stativ er must - enig! Især fordi det interessante lys typisk er morgen
> og aften, hvor der jo faktisk ikke er ret meget af det.
Lavt lys giver linjer og konturer i landskaberne et ekstra skub. brug
det. At lyset somme tider er lidt svagt, må du kompensere med stativet.
Hvis du kan, så udnyt at lyset ofte er meget blåt lige før solopgang, og
herefter skifter til røde farver, når solen kommer frem. Tilsvarende om
aftenen.

Bo //

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-05 11:47

Bo Bjerre skrev den 10-09-2005 11:59:

> Jeg har aldrig set ideen med en vidvinkel til fjeld landskaber, men vi
> er jo forskellige

Det kunne jo være interessant at se nogen af Thomas' billeder taget med
vidvinkel.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 11-09-05 12:09

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev:

> Har 18-200 mm. Påtænker at gå endnu længere ned. Måske 10 mm. Er helt
> pjattet med vidvinkel.

Hej Thomas

18-200 mm på EOS 350D svarer til ca. 28-300 mm på et almindeligt 35 mm
filmkamera.

Jeg har i mange år brugt små filmkameraer i fjeldet med en grænse på 38 mm
vidvinkel. Men jeg har ofte ønsket mere vidvinkel, når et foto skulle tages.
I sommer har jeg så været på fjeldet med et nyt kamera og eet objektiv
svarende til 27-105 mm. Det synes jeg var tilstrækkeligt, men jeg er heller
ikke så erfaren med foto. Vidvinkel giver på det færdige foto ikke samme
"sug i maven", som i virkeligheden, så det snyder lidt efter min opfattelse.
Eksemplvis kan du skyde et foto fra en stejl fjeldtop med horisont og ned i
en dal med en sø, som nærmest ligger lodret under dig. På det færdige foto
synes søen blot at ligge et stykke ude i dalen. Men et panorama-foto er OK
med vidvinkel. Idag kan man dog også sammensætte fotos digitalt til et
panorama.

Det jeg mener er, at mindre vidvinkel måske tvinger een til at vælge et
bedre motiv, men det hænger sikkert også sammen med øvelse.

En optik på 18-200 mm er et meget stort zoom-område (også med vidvinkel), og
det går ikke uden kompromisser i forhold til lysmængde, skarphed og
farveforskydning i kanten - det håber jeg, at du er klar over.

Rigtig god tur!

Mvh. Viggo

Fra : Thomas

Dato : 11-09-05 15:17

Tak for jeres svar.

Ja - jeg er klar over at et objektiv gående fra 18-200mm er anderledes
end objektiver med mindre zoomområde, eller måske med fast brændvidde.
Dog synes jeg den opfylder mine behov ganske fint. Jeg betvivler på
ingen måde at kvaliteten kan blive bedre, men det vil kræve et større
foto-budget.
Til mine zoo-ture, familiefødselsdage og små-ferier, synes jeg virkelig
det er et godt objektiv - især til prisen.

Thomas

Fra : Brian Lund

Dato : 11-09-05 20:50

> [...]
> det går ikke uden kompromisser i forhold til lysmængde, skarphed og
> farveforskydning i kanten - det håber jeg, at du er klar over.

Ja, jeg har taget en masse billeder i sommerferien med mit EF-S 18-55, og
jeg tror billedkvalitetsmæssigt er det nok omkring, eller bedre end et
18-200...

Billedkvaliteten er fin til 10x15 (er prøvet), nok også 20x30 (ikke
afprøvet)...
Men hvis det skal laves større end det så tror jeg (ikke afprøvet endnu ;))
at billedkvaliteten simpelthen ikke er god nok, men det kommer nok an på
hvor kræsen man er...

Min pointe er så; hvis du (Thomas) kan risikere at få nogen knalgode
billeder med hjem, så køb et ordentligt objektiv!
F.eks. noget fast brændvidde på omkring 20-28mm (28 er måske enda lidt for
meget), de kan godt fås uden at skulle investere alt for mange penge!

Billedeksempel; et panorama taget med mit EF-S 18-55 på f/8, ISO400
(advarsel knap 10 MB!)
http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/pano_2380_2381_2382.jpg
Eller bare et lille udsnit i 100%
http://www.geronimo.mobilixnet.dk/billeder/udsnit.jpg