Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder af månen
Fra : Steen F.

Dato : 09-09-05 23:05

Findes der egentlig billeder af månens overflade, taget fra satellitter
eller måske fra Jorden?
Kunne være sjovt at se, om man overhovedet kan finde rester af
månemissionerne fra 60'erne og 70'erne (fx. landingsstel, flag, mooncar
osv.).

MVH Steen

Fra : Thomas H.

Dato : 09-09-05 23:15

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> månemissionerne fra 60'erne og 70'erne (fx. landingsstel, flag, mooncar
> osv.).

Sejt.. Mooncar's var det ikke sådan nogle gule tingester man lå og kørte
rundt i da man gik i fritidsordning..

MVH
Thomas H.

Fra : Steen F.

Dato : 09-09-05 23:33

Thomas H. wrote:
> Sejt.. Mooncar's var det ikke sådan nogle gule tingester man lå og
> kørte rundt i da man gik i fritidsordning..

Jo, hvis dn fritidsordning lå på månen, har du sikkert ret.
Men jeg prøver igen (så også SFO-ungerne også kan være med!): Mooncar =
månebil

/Steen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 09-09-05 23:38

> Jo, hvis dn fritidsordning lå på månen, har du sikkert ret.
> Men jeg prøver igen (så også SFO-ungerne også kan være med!): Mooncar =
> månebil

For at forhindre forvirring for børnene i SFO'en, så kunne man jo kalde den
på månen for Moon Rover.

MVH
Thomas

Fra : Steen F.

Dato : 10-09-05 02:06

Thomas Pedersen wrote:
> For at forhindre forvirring for børnene i SFO'en, så kunne man jo
> kalde den på månen for Moon Rover.

Hed den det?

/Steen

Fra : Steen F.

Dato : 10-09-05 02:08

Steen F. wrote:
> Hed den det?

Nåh ja, Lunar Rover!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-09-05 09:55

Steen F. wrote:

> Jo, hvis dn fritidsordning lå på månen, har du sikkert ret.
> Men jeg prøver igen (så også SFO-ungerne også kan være med!): Mooncar =
> månebil

,ja, og nogle af os heg i mellemtiden fået egen måne...

Hørt hos frisøren: "en satellit klipning tak", "??", ja, en tur rundt om
månen"

Bo //

Fra : 2rb1

Dato : 10-09-05 00:17

92% af alle indsatte mellem 20 og 35 år i de danske fængsler, har gået i
SFO..... Fandme stof til eftertanke

Fra : Thomas

Dato : 10-09-05 09:53

2rb1 wrote:
> 92% af alle indsatte mellem 20 og 35 år i de danske fængsler, har gået i
> SFO..... Fandme stof til eftertanke

.... du afsætter 20% af din krops sved i din seng, på én nat. Betyder det
at man skal sove 5 gange for at man er ren?

Thomas

Fra : Max

Dato : 09-09-05 23:44

Hej Steen

> Findes der egentlig billeder af månens overflade, taget fra satellitter
> eller måske fra Jorden?

Nej, der findes ikke teleskoper på jorden der kan opløse nok til at man kan
se efterladenskaberne fra månemissionerne, og Huble har aldrig fået lov
til at fotografere månen, man ville brænde dens CCD chip af på grund af
mængden af lys.

Hvis du er meget interesseret i dette emne, ja så har der gennem årene
været flere artikler i det amerikansk blad Sky And Telescope om det.

http://skyandtelescope.com/

Mvh Max

Fra : TommyF

Dato : 12-09-05 14:35

> [...]
>
>Hvis du er meget interesseret i dette emne, ja så har der gennem årene
>været flere artikler i det amerikansk blad Sky And Telescope om det.

Ved det ikke er meget men alligevel er jeg ganske imponeret over denne
hjemmebygget Dobson....
http://www.astrosurf.com/altaz/1000_e.htm

Her er et par billeder taget med scopet. Man kan jo kalde den for en
stor linse.
http://www.astrosurf.com/ubb/Forum3/HTML/001915.html

---
Brøndby
http://tommy-friis.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-09-05 15:09

TommyF wrote:

> Ved det ikke er meget men alligevel er jeg ganske imponeret over denne
> hjemmebygget Dobson....
> http://www.astrosurf.com/altaz/1000_e.htm

Imponerende. Et fantastisk flot projekt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Michael

Dato : 12-09-05 15:16

TommyF wrote:

> [...]
> http://www.astrosurf.com/altaz/1000_e.htm
>
> Her er et par billeder taget med scopet. Man kan jo kalde den for en

Jeg synes at mine egne billeder af månen fotograferet gennem okularet
på mit spejlteleskop blegner lidt i sammenligning

Mvh.
Michael

Fra : Max

Dato : 12-09-05 15:50

Hej Tommy

> Ved det ikke er meget men alligevel er jeg ganske imponeret over denne
> hjemmebygget Dobson....

Ja, og imponerende billeder der virkelig får overflade strukturen til
at stå frem. En imponerende lyssamler, men et skrummel og slæbe
rundt på og der stilles ekstreme krav til lufturo med det aperatur og
nok lidt skudt over målet til månefoto, det kunne være sjovt at se
hvad den kunne klare på lidt deepsky objekter.

Mvh Max

Fra : Steen F.

Dato : 12-09-05 17:23

Max wrote:
> [...]
> nok lidt skudt over målet til månefoto, det kunne være sjovt at se
> hvad den kunne klare på lidt deepsky objekter.

Ved du hvad målestoksforholdet er på de billeder?

MVH Steen

Fra : Max

Dato : 12-09-05 17:36

Hej Steen

> Ved du hvad målestoksforholdet er på de billeder?

Nej, men krateret Copernicus er omkring 95 km. i diameter, så det
giver en indikation af størrelsen.

Mvh Max

Fra : Jakob

Dato : 13-09-05 14:50

In article <5j0bi11husnru50ucdtnimsf0mdc402lnv@4ax.com>,
tommy_friisFJERNDETTE@broendbybredbaand.dk says...

> Her er et par billeder taget med scopet. Man kan jo kalde den for en
> stor linse.
> http://www.astrosurf.com/ubb/Forum3/HTML/001915.html

Hvor er det fedt at nogen kan lave sådan noget i privat regi. det er
fedt.

Sådan en karl må sguda være noget for fuglefolkene i gruppen ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Max

Dato : 13-09-05 17:16

Hej Jakob

> Hvor er det fedt at nogen kan lave sådan noget i privat regi. det er
> fedt.

Der bliver laver i tusinder af den slags over hele jorden, specielt
amerikanerne i staterne omkring Kalifornien er tossede selvbyggere
på grund af det tørre klima har de rigtig mange gode observationsnætter
året rundt, og typisk amerikansk er jo at det ikke kan blive stort nok,
jeg har set binokular kikkerter med 1 meter spejle, det er mostrummer.

> Sådan en karl må sguda være noget for fuglefolkene i gruppen ;0)

Vil nok være lidt for uhåndterlig og sikkert ubrugelig på grund af lufturo
i dagtimerne. En astronomisk kikkert's første opgave er at samle lys,
jo mere jo bedre og her er spejlkikkerter jo en nem løsning. Til fugle
brug vil man nok foretrække en linsekikkert med en rimeligt åbning.

Mvh Max

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 13-09-05 18:51

Jakob <no@mail.com> wrote:

>Sådan en karl må sguda være noget for fuglefolkene i gruppen ;0)

Er det ikke "at skyde gråspurv med kanon" ?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Jakob

Dato : 13-09-05 19:13

In article <sa4ei1p89e62f86l88p46ipe5a04je2fi0@4ax.com>,
ReadMyEmail@The.Signature says...

> Er det ikke "at skyde gråspurv med kanon" ?

Jo jo jo det var faktisk for sjov, derfor en blinkende smiley. Men det
ville da være det ultimative grejlir, så kan de andre på diget sgu bare
komme ;0)
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Max

Dato : 09-09-05 23:56

Hej Steen

> Findes der egentlig billeder af månens overflade, taget fra satellitter
> eller måske fra Jorden?

Lige en artikel der belyser problematiken

http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=134

Mvh Max

Fra : Michael Lund

Dato : 10-09-05 10:22

> Hej Steen

> Lige en artikel der belyser problematiken
>
> http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=134

Et teleskop med en diameter på 200 m!
Hvad er problemet - Kom i gang

Spændende artikel og et godt svar på det oprindelige spørgsmål.

Mic.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 10-09-05 11:18

Michael Lund wrote:

> Et teleskop med en diameter på 200 m!
> Hvad er problemet - Kom i gang
>
> Spændende artikel og et godt svar på det oprindelige spørgsmål.

Ifølge en tidligere tråd i dk.videnskab skulle japanerne være i gang med
at bygge et teleskop, som er tilstrækkeligt stort til at se nogle af
efterladenskaberne på månen. Men som det også har været fremført samme
sted så vil månelandingsskeptikerne sikkert ikke lade sig overbevise
uanset hvilke billeder de bliver præsenteret for

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Max

Dato : 10-09-05 11:44

Hej Kurt

> Ifølge en tidligere tråd i dk.videnskab skulle japanerne være i gang med

På verdensplan bygger man flere såkaldte VLT´er, bl.a. er danmark medejer
af et der bygges i Peru's bjerge. VLT er flere små teleskoper der kobles
sammen for at danne det samme som et stort, og de bedste VLT'er på
jorden er idag faktisk noget bedre end Hubel teleskopet. Så et teleskop
med en overflade der svare til et 200 m. teleskop er i fremtiden slet ikke
noget umuligt.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-09-05 18:05

> [...]
> med en overflade der svare til et 200 m. teleskop er i fremtiden slet ikke

Nej, og jeg glæder mig som et lille barn, til at vi får konstateret at der
er stjerner bag dem vi ser længst væk nu. Det vil give dønninger, hvor
Universets alder og lysteorierne får lidt problemer med at falde til ro
igen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 10-09-05 18:18

Hrj Preben

> Universets alder og lysteorierne får lidt problemer med at falde til ro
> igen.

Hvorfor tror du det, man lever da fint idag med nogle udviklingsteoriere
som man betragter som endegyldige selv om man mangler ar redegøre
for 80 % af den masse man har behov for. Jeg tror ikke på noget epoke-
gørende fra teleskoperne i fremtiden, skal vi virkelig have noget der
flytter noget, ja så skal radioastronomerne igang på bagsiden af månen.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-09-05 18:57

> [...]
> gørende fra teleskoperne i fremtiden, skal vi virkelig have noget der
> flytter noget, ja så skal radioastronomerne igang på bagsiden af månen.

Jamen det bliver under alle omstændigheder epokegørende, for hvis nuværende
teorier holder, skal der være en sort mur længst ude. Den vil de ny
teleskoper møde, eller de vil se stjerner længere ude end teorierne siger.
Jeg hælder til det sidste.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 10-09-05 19:08

Hej Preben

> teorier holder, skal der være en sort mur længst ude. Den vil de ny
> teleskoper møde, eller de vil se stjerner længere ude end teorierne siger.

Den teori du omtaler kender jeg ikke, men under alle omstændigheder
er det interesant at kikke så langt som muligt da det jo er en måde at
se tilbage i tiden. Men jeg tror de fleste astronomer gerne vil bruge
den forbedrede opløsning til at lede efter jordlignende planeter.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-09-05 20:49

> Hej Preben

> Den teori du omtaler kender jeg ikke

En følge af rødforskydningen. Ud over en kritisk afstand, udvider Universet
sig med større hastighed end lyset, derfor kan intet iagttages udover den
afstand (så det er sort). Men selvom man konstaterer denne mur, vil det
stadig være et spørgsmål om det skyldes en egenskab ved lys, eller at
Universet rent faktisk udvider sig. Det sidste tror jeg heller ikke på. Hvor
skulle det udvide sig hen?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 10-09-05 22:11

Hej Preben

> Universet rent faktisk udvider sig. Det sidste tror jeg heller ikke på.
Hvor
> skulle det udvide sig hen?

Jeg tror på det ekspanderende univers, og som jeg opfatter tingene, ja
så bliver resultatet af den perfekte kikkert at man kan se sig i nakken.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-09-05 22:33

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i
> Jeg tror på det ekspanderende univers, og som jeg opfatter tingene, ja
> så bliver resultatet af den perfekte kikkert at man kan se sig i nakken.

Så skal du også være for klog til at smide med sten...

Jeg tror ikke den holder i byretten.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Martinsen

Dato : 10-09-05 08:37

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Kunne være sjovt at se, om man overhovedet kan finde rester af
> månemissionerne fra 60'erne og 70'erne (fx. landingsstel, flag, mooncar

Du kan måske finde nogle billeder her:
http://www.astronomibladet.dk/

Mvh Peter

Fra : Peter Vistesen

Dato : 11-09-05 01:42

Lige nettop dette er jo hele pointen i det folk vil kalde, the big moon
fraud.
Altså at der er mange, særligt amerikanere, der mener at man aldrig besøgt
månen, men dette skulle vi meget snart få svar på, der skal være en japansk
sattelit på vej til månen, som vil fotografere hele overfladen, i en så god
kvalitit at man kan finde efterladenskaber fra de missioner, som nogen siger
var fup.

Jeg glæder mig til at høre resultatet...

--

Venlig hilsen
Peter Vistesen

Fra : Max

Dato : 11-09-05 11:16

Hej Peter

> [...]
god
> kvalitit at man kan finde efterladenskaber fra de missioner, som nogen

Hvad får dig til at tro at disse personer vil anerkende billederne hvis de
kommer ?

Sjovt nok kommer beskyldningen om snyd fra amerikanernes egene rækker,
ikke fra f.eks. russerne der jo havde en grund til at beskylde amerikanerne
for snyd, men selv russere er ikke så dumme som disse tåbelige amerikanere
der gør hvad det skal være for at blive omtalt i medierne, der findes
såmændt
også en gruppe der påstår at jorden er flad og sattelit fotos der viser
andet
er snyd.

Mvh Max

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-09-05 19:28

Steen F. wrote:
> Findes der egentlig billeder af månens overflade, taget fra satellitter
> eller måske fra Jorden?

http://moon.google.com/
Prøv at zoom langt ind.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Max

Dato : 14-09-05 07:27

Hej Thomas

> http://moon.google.com/
> Prøv at zoom langt ind.

Lige præcis hvad jeg altid har sagt, ikke grøn, men gul :)

(måner har nu den farve måner skal have)

Mvh Max