Motorstørrelse på gummibåd
Fra : Henrik

Dato : 09-09-05 19:26

Hej Gruppen

Jeg har lige solgt min gamle Bombard DB 500 RIB til en dykkerklub og
har i den anledning købt mig en anden båd - en Bombard Commando C5
som må tage op til 60HK .. Men jeg er i tvivl hvilken størrelse motor
vil være den bedste.
Jeg ønsker IKKE at have en styrepult, kun styring direkte ved
håndtag. (båden skal kunne transporteres let rundt i min varevogn her
i norden)
Båden skal bruges med max. 4 dykkere m udstyr - almindelige små
hyggeture og måske en enkelt gang imellem en tur på vandski.
Er der nogen der har en god ide' om hvilke størrelse der vil være
god?
Unisafe foreslog mig 30 hk og da de hørt om dykkere og udstyr mente de
40-50 hk vil være på sin plads... alt over 40 hk er svært at finde
uden teleflex styring.

mvh
Henrik
www.scubasserne.dk
www.dive.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-09-05 19:38

"Henrik" <henrik@scubasserne.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Vi har en C5 med en 40 Hk Yahama med håndstyring og det er alt rigeligt til
4 dykkere med fuldt udstyr og flasker til 2 dyk. Marchfarten er typisk 20-25
knob.

Allan Hansen

Fra : Henrik

Dato : 09-09-05 20:23

Er dette en 2 eller 4 takt ?
2 , 3 eller 4 cylindret ?

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-09-05 20:38

> Er dette en 2 eller 4 takt ?
> 2 , 3 eller 4 cylindret ?

Det er en 2 takt og jeg mener at huske 2 cyl. Den må være 7-8 år gammel og
har været utrolig pålidelig.

I øvrig kigger vi efter en rib med plads til 6-8 dykkere. Hvem har gode
erfaringer ?

Allan Hansen

Fra : Poul Olesen

Dato : 10-09-05 09:21

Henrik wrote:
> Er dette en 2 eller 4 takt ?
> 2 , 3 eller 4 cylindret ?

Vores Yamaha 40 HK med langt ben og håndtag er 2 takt med 3 cylindre og
den skal bruges til en C5 når vi tager os sammen og køber en

Poul

Fra : Henrik

Dato : 09-09-05 20:50

Køb større end du umiddelbart mener at skulle bruge - jeg syntes en 5
meter passer til 4 + 1 kaptajn.
En 6 meter eller 7.30 er en mere passende størrelse. Der bliver
hurtigt overfyldt med alt ens gear.

Tornado, Bombard, Zodiac eller Humber ville jeg vælge - her tænker
jeg pris og kvalitet,reservedele, udbud, efterspørgsel, gensalg +
feautures.
se evt..
http://www.ribsforsale.co.uk/index.asp
http://rib.net/forum/forumdisplay.php?f=21

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-09-05 21:11

Køb større end du umiddelbart mener at skulle bruge - jeg syntes en 5
meter passer til 4 + 1 kaptajn.
En 6 meter eller 7.30 er en mere passende størrelse. Der bliver
hurtigt overfyldt med alt ens gear.

Vi er foruden C5'eren dækket ind med en 22 fods Hårek og trækker på
medlemmernes 4 private både deriblandt en 7 m Tornado. Det vi kunne være
intersseret i er en mellemting til 6-8 dykkere, rib der med alt vejer max
11-1200 Kg. Skal være solid nok til en aktionsradius på 20 SM med 6 dykkere
og 12 flasker/sæt. Motoren hellere 100 Hk end 200 hk. Vi skal også tage
hensyn til garageplads og pris. En 6 meters utopisk drøm ?

Allan Hansen