Trilaminat eller neopren?
Fra : Olskum

Dato : 09-09-05 18:32

Hej NG

Går og overvejer tørdragt, men som alt muligt andet dykkergrej, kan det
være svært at vide om det skal være det ene eller andet.

Ville derfor gerne høre for & imod trilaminat og neopren tørdragter. Jeg
skal bruge dragten til alm. reakreativ dykning (ca 30 dyk/år) og primært i
DK.

Har fået anbefalet Ursuit Heavy Light FZ (Front Zipper). Nogen erfaringer
med denne dragt/mærke?

Ser frem til at høre fra Jer.

/Olskum

Fra : M0rtimer

Dato : 09-09-05 19:59

Jeg er i samme situation og venter med spænding på et svar

Morten

--
M0rtimer

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-09-05 22:44

"Olskum" <dont.sp@me.dk> skrev i en meddelelse
> Ville derfor gerne høre for & imod trilaminat og neopren tørdragter. Jeg
> skal bruge dragten til alm. reakreativ dykning (ca 30 dyk/år) og primært i
> DK.

Hvad synes du selv er det bedste?

> Har fået anbefalet Ursuit Heavy Light FZ (Front Zipper). Nogen erfaringer
> med denne dragt/mærke?

Udemærket dragt, hvis du kan købe den målsyet?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-09-05 09:29

Olskum wrote:
> [...]
> DK.
>
> Har fået anbefalet Ursuit Heavy Light FZ (Front Zipper). Nogen erfaringer

Valget mellem trilaminat og neopren er i høj grad afhængig af lidt
religion, temperament og lign. Jeg dykker selv i en trilaminat og den er
jeg meget tilfreds med (har efterhånden haft små 100dyk i den). Den er
nem at hive med, den er behagelig at have på, både på kutter og i
gummibåd og så har den været nem at lappe de gange der er gået hul på den.

En neopren er (eftersigende) mere behagelig at have på under vandet da
den typisk sidder tættere på kroppen pga. neoprens elasticitet (alm.
trilaminat kan ikke strække sig). Hvis ikke der vælges
crushed/compressed neopren vil den også miste opdrift når du kommer på
dybden (og dermed isoleringsevne).

Det jeg virkelig godt kan lide ved min dragt er at den tørrer vildt
hurtigt. Efter den er skyllet skal den hænge en times tid eller lign. så
er overfladen tør og den kan hænges ind på sin plads (som er i
soveværelset på en alm. væg) uden at være nervøs for at den drypper. En
neopren dragt er længere tid om at tørre.

Uanset hvad du vælger så skal det være en der passer dig og du føler dig
veltilpas i.

Thomas

Fra : Olskum

Dato : 10-09-05 12:12

> [...]
> neopren dragt er længere tid om at tørre.
>
> Uanset hvad du vælger så skal det være en der passer dig og du føler dig

Tak for godt input.

Har i dag prøvet en trilaminat og den føltes ok behagelig at have på. Prøve
den dog ikke i vand. På den jeg har prøvet sidder fast hætte, men man kan
vælge at få løs hætte. Nogen erfaringer med det??

/Olskum

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-09-05 12:41

Olskum wrote:

> [...]
> den dog ikke i vand. På den jeg har prøvet sidder fast hætte, men man kan
> vælge at få løs hætte. Nogen erfaringer med det??

Vær opmærksom på hvor meget plads der er i overskud når du har den på.
Specielt omkring overkroppen kan du få lidt bøvl med afbalancering og
'skvulpende' luft hvis den er for stor der. Når jeg endag bliver træt af
at lappe på min egen dragt bliver det nok en målsyet næste gang,
medmindre jeg kan finde en der passer ligeså godt.

Ang. hætte så har jeg selv løs hætte på min. Jeg døjer lidt med at der
godt kan være for stor vandudskiftning i den. Specielt om vinteren er
det lidt trælst hvis der kommer en skud iskoldt vand ind. Med en fast
hætte vil du typisk også være bedre isoleret omkring halsmanchetten
hvilket kan være dejligt om vinteren. Jeg mener ikke umiddelbart der er
nogen speciel grund til at bevidst fravælge fastmonteret hætte, men det
kræver selvfølgelig at den passer dig. Eneste fordel jeg har ved en løs
hætte er at det er nemmere at få luften ud af hætten. Jeg syntes ofte
der kommer luft i hætten (min udåningsluft) og der skal jeg så bare
kigge nedad så fiser det ud, men så kommer der selvfølgelig koldt vand
ind i stedet.

Held og lykke med dragtjagten, og hvis du går efter en trilaminat så
find en god inderdragt også, det vil du ikke fortryde!

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-05 01:11

Thomas Rasmussen wrote:

> hvilket kan være dejligt om vinteren. Jeg mener ikke umiddelbart der
> er nogen speciel grund til at bevidst fravælge fastmonteret hætte,

løs eller fast, det er der vist mange meninger om og her kommer min

Fast hætte :
+ mindre vandudskildning og der med varmere
+ man glemmer den aldrig
- det er svære at sætte hals manchetten, hvis det er neoprem manchet
- man kan ikke tage den af når man går rundt på land eller på båden i
dragten, (hele hatten kan trækkes ned på halsen MEN det kan godt stramme og
er måske ikke så fedt at gå rundt med en hel dag)
- hætten er tyndere og går lettere i stykker
- du kan ikke på en varm sommer dag foretage dyk uden hætten

Løs hætte :
+ den er kraftig og meget holdbar
+ når den går i stykker er den let at reperare eller billig at skifte ud
+ du kan dykker uden hætte
+ du kan have flere en tynd til sommer, en tyk til vinter og tage både den
tynde og den tykke på til extrem kolde / lange dyk
- støre vandudskiftning (MEN en god løs har ikke meget mere end en fast og
til gend gæld er den tykkere så den ikke er koldere)
- man kan glemme den

som du sikkert kan se er jeg mest til løs hætte, min første dragt var med
fast og de to sidste var / er med løs og jeg vil på ingen måde have med fast
igen

du må selv vægte mine for og imod og se hvilken typpe hætte passer dig best.

håber det kan hjælpe dig lidt.

mvh Morten

Fra : Henning

Dato : 11-09-05 07:55

>Held og lykke med dragtjagten, og hvis du går efter en trilaminat så
>find en god inderdragt også, det vil du ikke fortryde!

Lige præcis her ligger der en væsentlig forskel - i en trilaminat skal
du altid ha' underdragt på, da dragten ikke isolerer det mindste. I en
neopren kan du nøjes med tshirt/skiundertøj om sommeren/efteråret og
nøjes med pelsen om vinteren /foråret

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : __vaDer

Dato : 11-09-05 09:35

Hej,

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message
> [...]
> du altid ha' underdragt på, da dragten ikke isolerer det mindste. I en
> neopren kan du nøjes med tshirt/skiundertøj om sommeren/efteråret og

Helt sikkert, en 4mm neopren er også super varm på 26m med kun
en tshirt/skiundertøj...

Fra : HKN

Dato : 11-09-05 10:56

> Helt sikkert, en 4mm neopren er også super varm på 26m med kun
> en tshirt/skiundertøj...

Den er helt sikkert varmere end en trilaminat på 5m med kun en
t-shirt/skiundertøj.

-HKN

It has removed 4 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-09-05 15:03

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Den er helt sikkert varmere end en trilaminat på 5m med kun en
> t-shirt/skiundertøj.

Det er muligt, men den er helt sikkert kold.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-09-05 15:20

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> du altid ha' underdragt på, da dragten ikke isolerer det mindste. I en
> neopren kan du nøjes med tshirt/skiundertøj om sommeren/efteråret og

Så er der selvfølgelig alt det her med boyles lov der siger at din
neoprendragt bliver papirtynd på dybden og så er der det her med archimedes
lov der siger at du kommer til at have alt for meget bly på, på dybden. Det
samme har jeg erfaret også gælder for compressed, dog bare i mindre grad.
Jeg har ikke nogen erfaring med DUIs crushed dragter, men jeg mener en ægte
skaldragt er at foretrække. Og så børdu forresten ikke andet end
svedtransporterende tøj på indenunder.

http://www.dui-online.com/cf_secretrevealed.htm

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-09-05 15:37

Henning wrote:

> [...]
> du altid ha' underdragt på, da dragten ikke isolerer det mindste. I en
> neopren kan du nøjes med tshirt/skiundertøj om sommeren/efteråret og

Jeps... Men det er altså heller ikke altid en ulempe at have en dejlig
inderdragt på. Fx. når du efter dykket ikke gider rende rundt i dragten
mere, så smider du bare den og har stadig en dejlig varm (og ofte
vindtæt) inderdragt på. Det har jeg personligt haft megen glæde ved både
på kutteren udenfor sommersæsonen samt når vi har været i Norge.

Men når det så er 30 grader og solen hamre ned, så er det ganske rigtigt
lidt trælst at man stadig har den inderdragt på. Nu har jeg så også fået
mig en ekstra inderdragt til sommerdykningen hvilket er rigtig rart.

Thomas