/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
PowerBook 520 system?
Fra : Michael


Dato : 07-06-01 08:15

En kollega har netop købt en brugt powerBook 520 som er helt tom. Den
skal efter sigende kunne køre med 7.1.1 til 8.1, men den vil ikke tage
mogle af vores systemdisketter.

Skal den have PB 520 originaldisketter, eller hvordan får vi den til at
køre igen?

--
- Sofie
MacTeam
Institut for Antropologi

 
 
Bjarne \"Data\" Math~ (07-06-2001)
Kommentar
Fra : Bjarne \"Data\" Math~


Dato : 07-06-01 11:38

Jeg har også en 520c
Kører 8.1dk på den
Jeg installerede det i sin tid fra 8.0 CD & opdaterede så fra WWW

Jeg kan se flere muligheder for jer :
1) bootbar CD koblet til SCSI på 520
2) få 520 til at være et SCSI-drev & installer fra anden computer

mvh
---
Bjarne "Data" Mathiesen
mailto:mac.bjarnedm@get2net.dk

Erik Richard Sørense~ (07-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 07-06-01 16:34

Hej

Ja, en PB 520 kræver, at man installerer det originale system, før man kan
komme videre. fJeg véd ikke hvorfor, men det kan muligvis have noget med
ROM'en eller en bestemt enabler at gøre.

Jeg har originaldisketter til en 520 liggende, så jeg kan sende dem til
dig, hvis det har interesse. Svjh er der 5 eller 6 1,4mbs disketter. Jeg
kan sende dem over nettet, hvis du vil, så send mig en mail off-list, så
får du den retur med vedhæftede disketter på.

mvh. Erik Richard

Michael wrote:

> En kollega har netop købt en brugt powerBook 520 som er helt tom. Den
> skal efter sigende kunne køre med 7.1.1 til 8.1, men den vil ikke tage
> mogle af vores systemdisketter.
>
> Skal den have PB 520 originaldisketter, eller hvordan får vi den til at
> køre igen?
>
> --
> - Sofie
> MacTeam
> Institut for Antropologi

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Bjarne \"Data\" Math~ (13-06-2001)
Kommentar
Fra : Bjarne \"Data\" Math~


Dato : 13-06-01 00:33

Erik Richard Sørensen wrote:
> Ja, en PB 520 kræver, at man installerer det originale system, før man kan
> komme videre. fJeg véd ikke hvorfor, men det kan muligvis have noget med
> ROM'en eller en bestemt enabler at gøre.

Beklager, det er altså rent vrøvl
Jeg har udskiftet harddisken i min 520c 2 gange (opgraderinger)
Begge har jeg installeret systemet direkte fra CD uden brug af disketter

--
Bjarne D Mathiesen mailto:mac.bjarnedm@get2net.dk
København N ; Danmark ; Europa

Erik Richard Sørense~ (13-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 13-06-01 01:02

Hej Bjarne

Hvorfor hulen tror du så egentlig, at både jeg og andre ikke har kunnet få det
til at virke, når vi monterer et externt CD drev via HDI-30 og forsøger at
starte fra den? - Og ja! - jeg véd, der skal bruges en SCSI-HDI-30 og ikke en
docking-HDI-30!

Og i alle tilfælde var HD'en den originale 80mb Apple ROM harddisk. Og hvad der
evt. sker, hvis der monteres en anden HD - måske en 3.-parts, - kan jeg ikke
udtale mig om, da jeg aldrig har haft en PB 520 inde, hvor der har været sat en
sådan i.

Facts er bare, at kun med enten 'Installeres Først' eller med 'Hjælpefunktioner
2' disketterne var det muligt overhovedet at foretage sig noget som helst på
dem. (-

mvh. Erik Richard

Bjarne \"Data\" Mathiesen wrote:

> > Ja, en PB 520 kræver, at man installerer det originale system, før man kan
> > komme videre. fJeg véd ikke hvorfor, men det kan muligvis have noget med
> > ROM'en eller en bestemt enabler at gøre.
>
> Beklager, det er altså rent vrøvl
> Jeg har udskiftet harddisken i min 520c 2 gange (opgraderinger)
> Begge har jeg installeret systemet direkte fra CD uden brug af disketter

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Thorkil Olesen (13-06-2001)
Kommentar
Fra : Thorkil Olesen


Dato : 13-06-01 21:07

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Bjarne
>
> Hvorfor hulen tror du så egentlig, at både jeg og andre ikke har kunnet få det
> til at virke, når vi monterer et externt CD drev via HDI-30 og forsøger at
> starte fra den? - Og ja! - jeg véd, der skal bruges en SCSI-HDI-30 og ikke en
> docking-HDI-30!

Jeg havde faktisk et tilsvarende problem da jeg købte et brugt Apple
SCSI CD-drev, som jeg satte til min Duo MiniDock på min PB Duo 2300c.
Den ville godt starte på CD'en hvis jeg valgte den i kontrolpanelet
startdisk, men ikke hvis jeg holdt C-tasten nede under start. Det gav
ingen forskel, om jeg terminerede eller ej. En dag smadrede jeg mit
system, og så stod jeg med håret i postkassen. Jeg har intet
diskette-drev.

Løsningen var simpelthen at ændre SCSI-ID på CD-drevet. Den stod så vidt
jeg husker til 5, og det er åbenbart et "uheldigt" nr. Jeg fik tippet i
comp.sys.mac.portables. (Erik har sikkert en fantastisk forklaring på,
hvorfor "5" er uheldigt, men faktum er, at det virkede, da jeg ændrede
det.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Erik Richard Sørense~ (14-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 14-06-01 01:38

Hej Thorkil

Hvis det er særlig 'fantastisk', at Apple normalt har valgt SCSI ID 2 eller 3 til
deres CD drev som standard, - så...........................

Forklaringen er såre enkel, - ID 2/3 er optimeret til brug med CD drev.

Thorkil Olesen wrote:

> I.....I
> Løsningen var simpelthen at ændre SCSI-ID på CD-drevet. Den stod så vidt
> jeg husker til 5, og det er åbenbart et "uheldigt" nr. Jeg fik tippet i
> comp.sys.mac.portables. (Erik har sikkert en fantastisk forklaring på,
> hvorfor "5" er uheldigt, men faktum er, at det virkede, da jeg ændrede
> det.)

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Jan Oksfeldt Jonasen (14-06-2001)
Kommentar
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen


Dato : 14-06-01 19:28

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Forklaringen er såre enkel, - ID 2/3 er optimeret til brug med CD drev.
>
Hvordan er det liiige man optimere et SCSI id? Nå, i fryseren sammen med
de andre ænder.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Thomas Tvegaard (13-06-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Tvegaard


Dato : 13-06-01 21:52

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hvorfor hulen tror du så egentlig, at både jeg og andre ikke har kunnet få
> det til at virke, når vi monterer et externt CD drev via HDI-30 og
> forsøger at starte fra den? - Og ja! - jeg véd, der skal bruges en
> SCSI-HDI-30 og ikke en docking-HDI-30!

> Og i alle tilfælde var HD'en den originale 80mb Apple ROM harddisk. Og
> hvad der evt. sker, hvis der monteres en anden HD - måske en 3.-parts, -
> kan jeg ikke udtale mig om, da jeg aldrig har haft en PB 520 inde, hvor
> der har været sat en sådan i.

> Facts er bare, at kun med enten 'Installeres Først' eller med
> 'Hjælpefunktioner 2' disketterne var det muligt overhovedet at foretage
> sig noget som helst på dem. (-

Der var engang en politiker, der sagde (frit efter min hukommelse):
"Hvis det er fakta, så benægter a fakta". Og det er jo egentligt det, du
skriver ovenfor. Fakta er, at sådan er virkeligheden bare ikke.

Ved siden af mig står en PowerBook 520 (4-bit gråtoneskærm) fra juni
1995 med en IBM DHAS-2258 250 MB harddisk, som fint lader fx. System 7.5
installere - enten fra eksternt cd eller fra disketter. Pt. kører den
System 7.5.1 US, som er installeret fra disketter, da jeg ikke har et
HDI-30 kabel liggende og ikke gad vente på, at jeg kunne låne et, da jeg
ville installere systemet for et års tid siden.

I øvrigt: Den "originale 80 MB Apple ROM harddisk"... Hvad er det for en
sag? Det må have været universets dyreste bærbare nogensinde med sådan
en totalt lydsvag super-harddisk! Bare ærgeligt at man ikke kunne skrive
på den - det er jo lissom det, der ligger i ordet "ROM" ikke sandt?

--
Med venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste