Ændre tekst i statuslinjen ved mus
Fra : COZ

Dato : 09-09-05 22:11

Hvorledes ændrer jeg den tekst som der er i statuslinjen når man holder
musen over et link?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-05 22:41

COZ skrev:

> Hvorledes ændrer jeg den tekst som der er i statuslinjen når
> man holder musen over et link?

Du skriver til egenskaben window.status - fx som her:

   onmouseover="window.status='About foobars'"
   onmouseout="window.status=''">Foo</a>

Men - du skal være opmærksom på et par ting.

a) En del personer finder det irriterende når en webside ændrer på
statuslinjen.

b) Nogle af dem er ikke irriterede længere - de har nemlig sat
deres browser op så websider ikke må ændre i statusteksten.

c) Hvis man ønsker at give oplysninger om et link, kan det gøres
ved hjælp af title-parameteren - der vises som "tool-tip" ved siden
af linket:

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : COZ

Dato : 09-09-05 23:33

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
>
> c) Hvis man ønsker at give oplysninger om et link, kan det gøres
> ved hjælp af title-parameteren - der vises som "tool-tip" ved siden

Hmm, kan ikk få det til at virke... Er der noget galt i koden?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-09-05 01:06

COZ wrote:

> Hmm, kan ikk få det til at virke... Er der noget galt i koden?

Koden i Jens' eksempel fejler ikke noget. Du må selv have fået indført en
fejl. Giv os et link til din side, så vi kan se på det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : COZ

Dato : 10-09-05 10:31

Erik Ginnerskov wrote:

> Koden i Jens' eksempel fejler ikke noget. Du må selv have fået indført en
> fejl. Giv os et link til din side, så vi kan se på det.

Nej ikke dette eksempel. Link-tooltipet virker fint det var bare ikke
det som jeg skulle bruge.

Denne her giver mit ønskede resuntat:
Link </a>

Men tak for hjælpen...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-09-05 21:02

COZ wrote:

> Denne her giver mit ønskede resuntat:
> Link </a>

Ikke i en ordentlig browser. Og hvorfor vil du pille ved folks browser?

Koncentrer dig om din hjemmeside. Statuslinjen er brugerens værktøj og er
beregnet til at fortælle brugeren, hvilken adresse et link går til - ikke
til at vise en tilfældig designervalgt tekst.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : COZ

Dato : 11-09-05 10:22

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> beregnet til at fortælle brugeren, hvilken adresse et link går til - ikke
> til at vise en tilfældig designervalgt tekst.

Hvordan kan du tillade dig at udtale dette, du har jo ingen idé om hvad
jeg vil bruge det til?

Er det normalt at være moral-smagsdommer samtidigt med man hjælper?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-05 13:26

COZ skrev:

> Hvordan kan du tillade dig at udtale dette, du har jo ingen idé om hvad
> jeg vil bruge det til?

Hvordan kan du tillade dig at pille ved vores statuslinje? Du har
jo ingen idé om hvad vi vil bruge den til.

> Er det normalt at være moral-smagsdommer samtidigt med man hjælper?

Nej, men det er almindeligt at give gode råd, og Erik Ginnerskovs
er guld værd.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-09-05 13:36

COZ <kofo@spamspamspam.org> writes:

> Hvordan kan du tillade dig at udtale dette, du har jo ingen idé om
> hvad jeg vil bruge det til?

Det er fordi du ikke har sagt hvad du vil bruge det til. Når du ikke
gør det, så er det normale at antage at du laver en webside til
internettet (det står ikke nogen steder for de danske grupper - i fx
comp.lang.javascript står det eksplicit i FAQ'en at det er
standardantagelsen - men det er det folk antager når de ikke får andet
at vide).

På en webside på internettet er det regnet som meget dårlig skik at
pille ved browserens interface (statusbar, højrekliksmenu,
vindusstørrelse, etc.). Selve browserens viewport er sat af til
websiden, og der bør den så holde sig.

Andre målgrupper, fx web-applikationer på et firmas intranet, behøver
ikke være så flinke, da brugerne ved hvad de går ind til.

> Er det normalt at være moral-smagsdommer samtidigt med man hjælper?

Det er normalt at give gode råd til folk som er ved at gøre noget som
ofte er en dårlig ide. Tag det som en service.

Hvis du ved at du ved hvad du laver, så behøver du jo ikke tage rådet
til dig. Hvis du fortæller hvad du laver, så kan folk spare den energi
de bruger på at fortælle dig at det er en dårlig ide i andre
tilfælde.

/L
(Jeg synes det er en *god* idé at pille ved folks statusbar, fjerne
deres højrekliksmenu, maksimere deres vinduer, etc., for så kan det
være flere folk skifter til en ordentlig browser der ikke tillader den
slags :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-09-05 14:43

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> deres højrekliksmenu, maksimere deres vinduer, etc., for så kan det
> være flere folk skifter til en ordentlig browser der ikke tillader den

1-0 til Lasse

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-09-05 15:27

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev:

> meget dårlig skik at pille ved browserens interface
> (statusbar, højrekliksmenu, vindusstørrelse, etc.)

Et godt skræmmeeksempel er http://cooljmj.webbyen.dk/
- her kommer man kun en enkelt gang. Her er anvendt
alt det vi alle frygter - på én gang.

OBS! Se den i IE - for at få det hele med

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-05 01:55

Allan Vebel skrev:

> OBS! Se den i IE - for at få det hele med

Og husk at højreklikke på siden!

--
Bertel