ny strømforsyning
Fra : Askov

Dato : 10-09-05 06:41

Hej alle
Jeg har haft lidt problemer med strøm i mit kabinet, jeg har en 400 w
forsyning nu, men mit grafikkort skriger på mere.
er der nogen som ved om denne forsyning dur til noget??
den er ihvertfald billig.

Kenneth

Fra : Jan

Dato : 10-09-05 07:48

On Sat, 10 Sep 2005 07:41:19 +0200, "Askov" <askov@cool.dk> wrote:

> [...]
>forsyning nu, men mit grafikkort skriger på mere.
>er der nogen som ved om denne forsyning dur til noget??

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad dit system består af, siden en
400 W strømforsyning ikke er nok da jeg skal til at købe en ny
strømforsyning og jeg tænkte på en Chill Innovation CP-400P2 det er
også en 400 w men er i tvivl om den så er for lille.

Jan

Fra : Thomas Hansen

Dato : 10-09-05 08:46

> [...]

> forsyning nu, men mit grafikkort skriger på mere.
> er der nogen som ved om denne forsyning dur til noget??

Hej
Den er ikke pengene værd. Den larmer som en jetjager og levere ikke ren
strøm. Du kan ikke regne med de specefikationer som frabrikanten oplyser.
Du skulle hellere bruge lidt flere penge på en kvalitetes psu. Så kan du
nøjes med en langt mindre watt.
F.eks.
Eller

/Thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 10-09-05 11:50

Thomas Hansen wrote:

> Hej
> Den er ikke pengene værd. Den larmer som en jetjager og levere ikke
> ren strøm.

Øhh ok ?

>Du kan ikke regne med de specefikationer som frabrikanten
> oplyser. Du skulle hellere bruge lidt flere penge på en kvalitetes
> psu. Så kan du nøjes med en langt mindre watt.

Mender du en med mindre effekt ? (som måles i watt)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas Hansen

Dato : 10-09-05 14:00

On Sat, 10 Sep 2005 12:50:28 +0200, N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> Mender du en med mindre effekt ? (som måles i watt)

Ja. Det er lige hvad jeg mener. Som regle er det sådan er kvalitets psuer
er mere nøjagtige i deres opgørelse af hvor mange watt de kan levere.
De billige opgiver hvor meget de kan levere i spidsbelastninger over meget
kort tid. Hvor imod de dyre som regle opgiver hvilken effekt psuen kan
levere kontinuerligt. Derfor kan en 350watts antec være bedre end en
600watt Q-tec. En anden vigtig faktor er nemlig også hvor "ren" strøm
psuen kan levere, altså om den kan holde spændingen oppe også når der
bliver trukket meget.

/Thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 11-09-05 00:40

Thomas Hansen wrote:
> En anden vigtig faktor er nemlig også
> hvor "ren" strøm psuen kan levere, altså om den kan holde spændingen
> oppe også når der bliver trukket meget.

Det du kalder "ren" strøm, hedder ripple, og er støj / spændings variationer
pga manglende evne til at opretholde spændingen (skyldes varienrende
strømforbrug)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 11-09-05 07:34

hej det lydder jo til at i du/i har forstand på strøm her, jeg har
ellers prøvet i hardwaregrupen.

men kan nogen hjælpe mig jeg har denne strømforsyning til låns til i
morgen og der skal jeg have besluttet mig om jeg vil beholde den

den er meget lydløs "140mm blæser" jeg har givet 515kr for den " siger
en del mindre end min gamle northQ 401 så på det punkt er jeg tilfreds
! og der er stik med så jeg kan bruge den til når jeg en dag skifter
til pciexpres og 24pinsbundkort

nu mit spørgsmål er der noget dårligt i strømmen altså forholdet
imellem volt og wat ? det har jeg ikke forstand på nemlig, så hvis
nogen vil være flinke at kigge og se om strømmen er i orden på denne
her, altså om det er ok at beholde den ?

jeg har været inde i biosen og kigge under volt og der står følgende

3.349

5.195

12.645

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-09-05 13:52

On Sun, 11 Sep 2005 08:33:49 +0200, Ninja Ninjasen <mailen@durikke.com>
wrote:

> [...]
> en del mindre end min gamle northQ 401 så på det punkt er jeg tilfreds
> ! og der er stik med så jeg kan bruge den til når jeg en dag skifter
Den ser god ud. Jeg kender den ikke men en hurtig søgning på google giver
nogle review som giver den gode bedømmelser.
http://www.teccentral.de/artikel/artikel_325.html
http://www.silenthardware.de/reviews/psu/lc_super_silent_550_watt/

> [...]
> nogen vil være flinke at kigge og se om strømmen er i orden på denne
> her, altså om det er ok at beholde den ?
Det handler om hvor meget strøm psuen kan levere, altså hvor mange watt
man kan trække fra den. Hvis den ikke kan levere nok vil spændingen falde
når der er mest brug for det. Grunden til en psu ikke kan levere nok strøm
er som regl at der er sparet for meget på komponenterne. På en psu til 300
i udsalg er der brugt meget få kroner på komponenterne.

> jeg har været inde i biosen og kigge under volt og der står følgende
> 3.349, 5.195, 12.645
Det er helt ok. Normalt er det fint med plus minus 10% ubelaster.
Problemet opstår først rigtigt når systemet bliver belaster. Det bedste er
at bruge et program som f.eks. MBM så du kan se spændingen når systemet
belastes.

/Thomas

Fra : Jan

Dato : 13-09-05 15:11

On Sun, 11 Sep 2005 14:52:18 +0200, "Thomas Hansen"
<thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote:

> [...]
>er som regl at der er sparet for meget på komponenterne. På en psu til 300
>i udsalg er der brugt meget få kroner på komponenterne.

Det har da også noget at sige med A (Ampere)

>/Thomas

Jan

Fra : Thomas Hansen

Dato : 13-09-05 16:58

On Tue, 13 Sep 2005 16:10:46 +0200, Jan <futfutkøreitog@hotmail.com> wrote:

> Det har da også noget at sige med A (Ampere)

Ampere og watt er to enheder for det samme. Bare regnet ud på forskellige
måder. W=A*V eller A=W/V

/Thomas

Fra : Jante

Dato : 13-09-05 19:26

"Thomas Hansen" skrev:

> Ampere og watt er to enheder for det samme. Bare regnet ud på forskellige
> måder. W=A*V eller A=W/V

Nej, det første er sq noget vrøvl. Strøm måles i Ampere, effekt måles
i Watt, der er en vis forskel.Det er dog korrekt at effekt kan beregnes
som produktet af spændingsforskel og strøm.

/J

Fra : N_B_DK

Dato : 14-09-05 00:34

Thomas Hansen wrote:

> Ampere og watt er to enheder for det samme. Bare regnet ud på
> forskellige måder. W=A*V eller A=W/V

Nej det er ikke udtryk for det samme, men ja de er tæt forbundet.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-09-05 13:53

wrote:

> [...]
> her, altså om det er ok at beholde den ?
>
> jeg har været inde i biosen og kigge under volt og der står følgende

Hej
Prøv også at læs
http://www.tomshardware.com/howto/200507111/stresstest-01.html
Det giver et godt indblik i psu markedet.

/Thomas

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 11-09-05 18:46

tak for linkene, jeg havde selv fundet dem på google men jeg fik 0.3
i tysk i skolen hehe så jeg stoler på dig men jo den virker
ret kvalitetsagtig og faktisk ser mit tvbillede bedre ud mit tvkort
"nvtv" det havde grafikfejl før det er forsvundet. Så nu er den
flyttet fast ind i mit kabinet har stripset alle ledninger osv

nu et sikkert dumt spørgsmål, bruger den så mere strøm når den bare
står eller er det det samme som med min gamle 400wats ?

eller er det først hvis jeg tilslutter en masse der sluger strøm at
den vil kunne bruge mere på elregningen ?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 12-09-05 05:37

> nu et sikkert dumt spørgsmål, bruger den så mere strøm når den bare
> står eller er det det samme som med min gamle 400wats ?
Den bruger kun den strøm der bliver trukket fra den. Faktisk udnytter en
psu bedst strømmen når den ikke er 100% belastet. Der står også noget om
det i artiklen fra Tom.

/Thomas

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 12-09-05 15:42

On Mon, 12 Sep 2005 06:36:52 +0200, "Thomas Hansen"

ok tak det må jeg læse lidt på