Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator - ikke antialiseret tekst
Fra : per christoffersen

Dato : 08-09-05 09:00

Er der nogfen der ved, om man i AI 10, selv kan bestemme om et bestemt
tekststykke skal være antialiseret eller ej?.

Det vil jeg gerne kunne, for jeg bruger nogen gange AI til at designe Flash
interfaces, og her skal noget af teksten ofte være anti-aliseret, mens andet
ikke skal (Oftest brødtekst i Verdana).

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-09-05 20:22

per christoffersen skrev:

> Er der nogfen der ved, om man i AI 10, selv kan bestemme om et
> bestemt tekststykke skal være antialiseret eller ej?.

Jeg må med skam sige, at jeg allerede har glemt AI 10, men er
næsten sikker på, at man i den også har mulighed for at vælge om
tekst og grafik skal kantudjævnes eller ej, når der rasteriseres
via Object -> Rasterize-menuen. Det kan man i hvert tilfælde både
i AI 11 og 12.

> Det vil jeg gerne kunne, for jeg bruger nogen gange AI til at
> designe Flash interfaces, og her skal noget af teksten ofte være
> anti-aliseret, mens andet ikke skal (Oftest brødtekst i
> Verdana).

Det er muligt, at jeg totalt har misforstået meningen med Flash,
men er en af fordelene ved det format ikke, at man har mulighed
for at bevare tekst som vektorer?

--
Hilsen
Madsen

Fra : per christoffersen

Dato : 08-09-05 21:10

> [...]
> tekst og grafik skal kantudjævnes eller ej, når der rasteriseres
> via Object -> Rasterize-menuen. Det kan man i hvert tilfælde både

Jeg vil nu heslt undgå at rasterisere, - det skal stadig arbejdes videre med
teksten..

> Det er muligt, at jeg totalt har misforstået meningen med Flash,
> men er en af fordelene ved det format ikke, at man har mulighed
> for at bevare tekst som vektorer?

Du har ikke misforstået noget. Tekst behandles som skrift (eller kan
ihvertfald med fordel behandles sådan), så undervejs til outputtet til
skærmen bliver det da behandlet som vektorer.
Men vektor er ikke ensbetydende med antialisering. Man kan slå det til og
fra som man vil, og ved mindre skriftstørrelser (10-12 px) forøger det
faktisk læsbarheden. Og det var sådan set det jeg ville eftergøre i Ill.

Man kan gøre det i Photoshop, hvor man jo også kan vælge tekststykke for
tekststykke om der skal antialiases, men den grafik jeg arbejder med lige nu
egner sig bare bedre til Ill.

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-09-05 22:03

per christoffersen skrev:

> Man kan slå det til og fra som man vil, og ved mindre
> skriftstørrelser (10-12 px) forøger det faktisk læsbarheden.
> Og det var sådan set det jeg ville eftergøre i Ill.

Hvis du blot vil have Illustrator til at vise dig tekst uden
kantudjævning, så kan du slå 'Anti-aliased Artwork' fra inde
i præferencerne (Ctrl/Ævle + K).

Det giver dog ikke helt det samme udseende som i Photoshop, da
Photoshop jo viser alting i pixels uanset om det er pixels eller
ej, hvilket Illustrator ikke gør, men Illustrator har jo så sin
'Pixel Preview' i View-menuen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : per christoffersen

Dato : 09-09-05 07:49

> Hvis du blot vil have Illustrator til at vise dig tekst uden
> kantudjævning, så kan du slå 'Anti-aliased Artwork' fra inde
> i præferencerne (Ctrl/Ævle + K).

Mnja.
Jeg er bare så kræsen, at jeg godt vil kunne gøre det på nogle elementer, og
ikke på andre.
Men den går vist desværre ikke.

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-09-05 20:12

per christoffersen skrev:

> Jeg er bare så kræsen, at jeg godt vil kunne gøre det på nogle
> elementer, og ikke på andre. Men den går vist desværre ikke.

Det mener jeg ikke, at man kan i Illustrator, men er ikke sikker.

--
Hilsen
Madsen