Bortvisning af vagt
Fra : Mikael Mortensen

Dato : 08-09-05 15:36

Hej

Kan en vagt i et butikscenter bortvise kunder?
- og kan de sige at man aldrig må komme der mere?

--
/Mikael

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-09-05 15:57

Mikael Mortensen wrote :
> Kan en vagt i et butikscenter bortvise kunder?
> - og kan de sige at man aldrig må komme der mere?

Hvis ejeren af centeret har givet vagten bemyndigelse til at gøre det
på vegne af denne så skulle der ikke være noget problem i det.

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 08-09-05 16:34

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in

> Hvis ejeren af centeret har givet vagten bemyndigelse til at
> gøre det på vegne af denne så skulle der ikke være noget
> problem i det.

Så hvis en vagtmand ser sig ond på en person kan han borvise
vedkommende for altid!?

--
/Mikael

Fra : Hans Poulsen

Dato : 08-09-05 16:20

"Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kan en vagt i et butikscenter bortvise kunder?
> - og kan de sige at man aldrig må komme der mere?
>
> --
> /Mikael

Hvad skulle baggrunden for bortvisningen mon være?

- At kunden er kvinde?
- At kunden er jøde?
- At kunden har hareskår?
- At kunden er fra Varde?
- At kunden er kontanthjælpsmodtager?
- At kunden er mangemillionær?

Kan vi ikke få lidt kød på historien?

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Henrik Madsen

Dato : 08-09-05 16:32

On Thu, 8 Sep 2005 17:19:35 +0200, "Hans Poulsen"
<hans.poulsen@post.tele.dk> wrote:

>Hvad skulle baggrunden for bortvisningen mon være?

> [...]

Svaret er sikkert nærmere.

- At kunden har lavet ballade i forretningen.
- At kunden er blevet taget for butikstyveri.

De fleste af den slags steder bortviser nødigt kunder, det er jo dem
der giver fortjeneste..

Henrik

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 08-09-05 16:49

Henrik Madsen <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> - At kunden er blevet taget for butikstyveri.
>
> De fleste af den slags steder bortviser nødigt kunder, det

Ingen ballade eller tyveri, kun en lille diskussion med en
vagtmand.

Og det er et butikscenter ikke en forretning.

--
/Mikael

Fra : -=JF=- arb

Dato : 09-09-05 09:01

> Henrik Madsen <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in
>
> Ingen ballade eller tyveri, kun en lille diskussion med en
> vagtmand.

Det lyder umiddelbart lidt sært at en 'lille diskussion' skulle føre til
bortvisning... Mon ikke der ligger mere bag, end bare det?
Du kan jo til enhver tid rette henvendelse til centerkontoret, hvis du mener
at vagten har overskredet sine beføjelser.

> Og det er et butikscenter ikke en forretning.

Et butikscenter er i høj grad en forretning, de lever blot af at udleje
lokaler og sælge serviceydelser til centrets butikker - og en af de
serviceydelser de sælger, er at ansætte vagtpersonale som bl.a. sørger for
at centrets kunder opfører sig ordentligt.

Mvh John

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 08-09-05 16:38

"Hans Poulsen" <hans.poulsen@post.tele.dk> wrote in

> "Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skulle baggrunden for bortvisningen mon være?

> [...]

At have en lille hund på armen i et center hvor det ikke er
tilladt at have hund med, og sige vagtmanden imod.

Men spørgsmålet er om han har beføjelser til det!

--
/Mikael

Fra : Holst

Dato : 08-09-05 16:46

Mikael Mortensen wrote:

> Men spørgsmålet er om han har beføjelser til det!

Ja, hvis hans overordnede har givet ham de beføjelser.

En butik eller et butikscenter er typisk et privatområde, hvor
butiksejeren (eller centerejeren) suverænt bestemmer, hvem de vil have
inden for deres døre. Så længe udelukkelsen ikke sker på baggrund af
race, seksualitet og lignende, så er der ikke noget i vejen for det.

Disse beføjelser kan ejeren naturligvis have uddelegeret til et
vagtfirma eller lignende.

Men såfremt vagten har bortvist dig for altid, så kan du naturligvis
kontakte ejeren og tage problematikken op med ham.

Fra : Peter

Dato : 08-09-05 16:48

"Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja, hvis hans overordnede har givet ham de beføjelser.

Enig.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Carsten Holck

Dato : 09-09-05 09:23

Peter wrote:
> "Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Enig.
Ja men husk at han har ingen magt (politimæssige) beføjelser - hvis du
overtræder hans forbud kan han ikke gøre andet end at kontakte politiet

/carsten

Fra : per christoffersen

Dato : 09-09-05 09:36

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja men husk at han har ingen magt (politimæssige) beføjelser - hvis du
> overtræder hans forbud kan han ikke gøre andet end at kontakte politiet.

Er vi ikke ved at være ude i en optrapning af en forholdsvis harmløs
situation?
Det var nok bedre at rette henvendelse til centret, og spørge om det
virkelig kan passe, at man aldrig må bruge sine penge i centeret mere, bare
fordi man en gang er kommet til at tage en hund med.

/Per

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 09-09-05 10:46

Carsten Holck <cholck@malling.com.invalid> wrote in

> Ja men husk at han har ingen magt (politimæssige) beføjelser
> - hvis du overtræder hans forbud kan han ikke gøre andet end
> at kontakte politiet
Må han fysisk smide personen ud?

--
/Mikael

Fra : Peter

Dato : 09-09-05 11:59

"Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Må han fysisk smide personen ud?

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er svaret nej.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 09-09-05 15:25

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Mikael Mortensen" <bugs@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er svaret nej.
>
> /Peter

Både og ... nu ved jeg ikke hvordan det er med et butikscenter, men de gange
hvor jeg har gået vagt til koncerter og lign. har vi altid fået at vide, at
vores "magt" stopper ved døren. Vi må eskortere "klienten" til døren, ved
brug af de i situationen krævede magtmidler (selvf. alt med måde, og med
magt midler tænker jeg her på feks et førergreb). Alt hvad der foregår uden
for døren/porten, er politiets opgave.

Så umiddelbart vil jeg tro, at hvis vagten skønner at situationn kræver det,
så har han beføjelser til at følge "kunden" ud.

Når dette så er skrevet, så ved jeg som sagt ikke hvordan sagen står i et
butikscenter :)

--
Med venlig hilsen / Kind regards

Bo Bach Jensen

"I saw Discovery channel the other night. Apparently a mockingbird steals
songs from other birds ... I didn't know they had Napster." Jay Leno - The
Tonight Show

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-09-05 18:10

Bo Bach Jensen wrote:

> Både og ... nu ved jeg ikke hvordan det er med et butikscenter, men de gange
> hvor jeg har gået vagt til koncerter og lign. har vi altid fået at vide, at
> vores "magt" stopper ved døren.

Der er ingen forskel på dine fysiske rettigheder indenfor og udenfor.
Hvis du begår vold mod personen, kan du straffes.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter

Dato : 10-09-05 20:01

> Der er ingen forskel på dine fysiske rettigheder indenfor og udenfor.
> Hvis du begår vold mod personen, kan du straffes.
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Folk er så dobbeltmoralske.

Man ansætter uniformerede vagter for at folk skal vide at det ikke er en
anden kunde der kommer og tiltaler dem når de gør noget "ulovligt" i det
hus/center de besøger. Man bliver altså tiltalt af en ansvarsperson der
repræsenterer ejeren af stedet, ikke af hvem som helst.

Hvis kunden så bare kan sige "dumme vagt, pas dig selv, jeg vil skide på
hvad du siger" og så bare fortsætte med sit forehavende, hvorefter vagten
næsten undskyldende (med tanken om en mulig klage over ham) fortsætter sin
rundering, hvad er det så værd.?

Man kan stå med to berusede personer og prøver så blidt som muligt at tale
dem ud af huset, de generer alt og alle, og en del står og betragter
optrinnet. Man kan høre en kunde sige i baggrunden, "det er dog utroligt at
vagten bare står der og taler med de 2 idioter, i stedet for at gøre noget",
hvorefter kunden forlader stedet.

Kort efter skrider vagten til handling for nu går den ikke længere, stor
tålmodighed og gode tale evner har ikke hjulpet. Der opstår tumult og der må
tages fat.

Nu kommer der kunder der ikke har fuldt hele episoden, og siger, "se den
voldelige vagt kanøfle de to stakler, det klager jeg over".

Det er lige meget hvad vej du står, så vender røven bagud..

Vagten er der for at holde ro og orden, og det er ikke vold at tilbageholde
en butikstyv med magt, ligeledes kan fornødent magt anvendes på personer der
ikke opfører sig ordentligt, enten for at smide dem ud, eller anholde dem
for afhentning af politiet.

Basta.

Hvis man er uden for centeret har man som vagt ingen belæg for at udvise
nogle for noget, da det er uden for huset, men man kan til en hver tid kaste
sig over en butikstyv, det kan alle borgere, der på friske spor laver en
civil anholdelse.

Hilsen
Peter.

Fra : Søren G

Dato : 12-09-05 13:01

"Peter" <Peter@and.dk> wrote in message
bla...bla...bla en masse.

Kan du ikke henvise til det sted i loven der giver vagten udvidet
magtbeføjelser i forhold til "almindelige" mennesker i et butikscenter ?

--
Søren

Fra : alexbo

Dato : 12-09-05 13:51

"Søren G" skrev

> Kan du ikke henvise til det sted i loven der giver vagten udvidet
> magtbeføjelser i forhold til "almindelige" mennesker i et butikscenter ?

Der findes ikke "almindelige" mennesker i et butikscenter.
Der findes værter og gæster, og værterne har retten til at smide gæsterne
ud.
Det er ikke anderledes end hjemme hos dig selv, du har retten til at "følge"
gæsterne til døren, hvis de ikke kan finde den selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 12-09-05 14:04

alexbo wrote:

> Det er ikke anderledes end hjemme hos dig selv, du har retten til at "følge"
> gæsterne til døren, hvis de ikke kan finde den selv.

Diskussionen gik imidlertid på, om man som ansat vagt med brug af fysisk
styrke må smide folk ud. Det må man naturligvis ikke. Grænsen for,
hvornår der er tale om vold, er dog naturligvis svær at fastlægge.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : alexbo

Dato : 12-09-05 14:19

"Kevin Edelvang" skrev i

> Diskussionen gik imidlertid på, om man som ansat vagt med brug af fysisk
> styrke må smide folk ud. Det må man naturligvis ikke.

Der er jeg ikke enig.
Idet jeg definerer ikke fysisk styrke som vold.

Vold er efter min mening ulovlig brug af fysisk styrke.

Man må ikke bruge vold over for sine børn, men man må godt bruge fysisk
styrke til at bære en skrigende unge hjem i seng.
Eller en ubehøvlet gæst ud af huset.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-09-05 15:09

> "Kevin Edelvang" skrev i

> Der er jeg ikke enig.
> Idet jeg definerer ikke fysisk styrke som vold.

Jeg tror retten takker pænt nej tak til dine definitioner. De har deres
egne, hvorfor det er komplet irrelevant hvad du måtte finde vold er.

Fra : Bo Warming

Dato : 12-09-05 16:12

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> Det er ikke anderledes end hjemme hos dig selv, du har retten til at
> "følge" gæsterne til døren, hvis de ikke kan finde den selv.

Som nævnt tidligere i tråden så er denne sunde fornuft ophævet efter at
muslimer er ved at overtage magten, så enhver der kan flæbe "udvisning
skyldes racisme" står sørgeligt stærkt - hvis ikke butiksejer har video af
vold eller tyveri.

Fra : Robert Andersen

Dato : 10-09-05 14:32

> Må han fysisk smide personen ud?

Det er et område hvor det i høj grad beror på vagtens dømmekraft, han har
som tidligere skrevet ingen politimæssige beføjelser, men han kan af sin
arbejdsgiver (centeret eller vagtfirma) få bemyndigelse til at bortvise
kunder der overtræder de på stædet gældende bestemmelser.

Hvor hårdt han går til værks beror på situationen, men husk på at han ikke
er "bedre" stillet i forhold til straffeloven end alle andre (snarere
tværtimod), så hvis en vagt tager fysisk hårdt fat på en person skal han
have en god grund til det, da han ellers vil kunne straffes for vold som
alle andre.
At folk så har en total mangel på respekt for vagtfolk og tit og ofte er
ligeglad med venlige henvisninger er så en anden sag, det er svært for en
vagt at opretholde en autoritet, når han ikke har nogen ekstra
beføjelser......

Nu kender vi ikke til hele historien eller alle sider af sagen om hunden,
men hvis der er forbud mod at medtage hunde i centeret, og det er blevet
overtrådt, så er vagten i sin gode ret til at bortvise hunden (dvs. dig), at
du så sikkert er komplet ligeglad med regler og påbud, gør så at vagten
siger at du er uønsket for stedse ?? Og hvis du så stiller dig op og
begynder at diskutere, og prøver at gradbøje de på stedet gældende regler
gør at vagten følger dig til dørs ?? er det sådan forløbet har været ??

/Robert
- Som selv er vægter