Returret - men pengene kommer ikke...
Fra : DS

Dato : 08-09-05 08:15

Hej alle

Jeg har problemer med at få pengene tilbage, efter at have benyttet mig af
returretten, ved online handel. Her kommer historien:

Jeg har købt en vare på nettet, men jeg benyttede mig af 14 dages returret
og returnerede varen i helt ubrudt emballage. Sælgeren har modtaget pakken,
da jeg på Post DK track and trace kan se at pakken er modtaget og der er
kvitteret. Så langt så godt.

Sælgeren får en mail på at jeg har fortrudt handelen og at pakken er blevet
sendt tilbage, og jeg oplyser mit kontonummer hvortil pengene skal
overføres. Jeg hører ikke nærmere. Dette sker iøvrigt i starten af august
måned.

Et par uger efter ringer jeg telefonisk til sælger, som lover at pengene
kommer tilbage, og han påstår iøvrigt at han ikke har mit kontonummer. Jeg
mailer nummeret igen, og der sker ikke mere.

Til sidst sender jeg så en mail hvor jeg skriver at hvis jeg ikke har
modtaget pengene inden X dato, så vil jeg sende sagen videre til advokat. I
købeloven står der at sælgeren skal tilbagebetale pengene inden 30 dage
efter at returretten er blevet brugt.

Den frist han får ligger altså efter de 30 dage. Jeg hører ikke noget fra
sælgeren og er nu træt af vedkommende. Det skal iøvrigt siges at der er tale
om en forretning med E-mærke, så tilliden til forretningen burde være i
orden. Virksomheden er enkeltmandsvirksomhed.

Hvad foreslår I nu at jeg gør? Da der er tale om et firecifret beløb, så har
jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at opgive sagen. Mit eget bud går på at
kontakte en advokat, men hvordan står jeg i sagen?

Hvis jeg nu vinder sagen, vil sagsomkostningerne som jeg får tilkendt, være
nok til at dække advokatens salær i en sag af denne størrelse? Jeg går ud
fra at der først skal falde dom i sagen, før man evt. senere kan sende den
over i fogedretten.

På forhånd tak for hjælpen :)

DS

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-09-05 08:56

DS wrote:

> Jeg har problemer med at få pengene tilbage, efter at have benyttet mig af
> returretten, ved online handel. Her kommer historien:

Det skulle vel ikke være så heldigt, at du har benyttet dankort til
handlen? For så kan banken hjælpe dig.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-09-05 09:05

Kevin Edelvang expressed precisely :

> Det skulle vel ikke være så heldigt, at du har benyttet dankort til handlen?
> For så kan banken hjælpe dig.

Han har modtaget varen - så kan banken ikke hjælpe mere. At han har
returneret den betyder ikke at butikken uretmæssigt har trukket
pengene.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-09-05 10:34

Henrik Stidsen wrote:

> Han har modtaget varen - så kan banken ikke hjælpe mere. At han har
> returneret den betyder ikke at butikken uretmæssigt har trukket pengene.

Når man henvender sig til banken angående uretmæssigt trukket beløb fra
dankort, får man en tro og love-formular (jeg har selv for nylig måttet
benytte sådan en). Ca. midt på skal man krydse af, hvad der er sket. Jeg
valgte (som mange andre) feltet i stil med "handlen er mig helt ubekendt".

Nedenunder var der et felt, der hed "14 dages returret ved fjernsalg
benyttet, beløbet ikke tilbageført".

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-09-05 12:17

It happens that Kevin Edelvang formulated :
> Nedenunder var der et felt, der hed "14 dages returret ved fjernsalg
> benyttet, beløbet ikke tilbageført".

Okay, så blev jeg så meget klogere :)

Fra : DS

Dato : 08-09-05 13:59

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> [...]
> valgte (som mange andre) feltet i stil med "handlen er mig helt ubekendt".
>
> Nedenunder var der et felt, der hed "14 dages returret ved fjernsalg

Tak for det, jeg må hellere snakke med banken så!

DS

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-09-05 09:22

Den 08-09-05 09.14 skrev DS følgende:

> [...]
> jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at opgive sagen. Mit eget bud går på at
> kontakte en advokat, men hvordan står jeg i sagen?

Prøv i første omgang at kontakte e-handelsfonden, der står bag e-mærket.
Det vil ikke koste dig noget, og hvis virksomheden har pengene, kan det
få den til at tage sig sammen og sende dem til dig.

Hjælper e-handelsfondens henvendelse til firmaet ikke, er næste skridt
en advokat. Men jeg er bange for, at det vil være penge ud ad vinduet,
for hvis e-handelsfonden ikke kan få firmaet til at betale, er det
tvivlsomt om det har nogle penge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-09-05 15:45

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> en advokat. Men jeg er bange for, at det vil være penge ud ad vinduet,
> for hvis e-handelsfonden ikke kan få firmaet til at betale, er det

Spørgeren skriver at virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed, så hvis
firmaet ingen penge har må man jo gå efter indehaveren.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-09-05 16:26

Den 08-09-05 16.44 skrev Anders Christensen følgende:

> Spørgeren skriver at virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed, så hvis
> firmaet ingen penge har må man jo gå efter indehaveren.

Ja, men det hænger gerne sammen. Hvis firmaet ikke har penge, har
indehaveren det normalt heller ikke. Den bedste løsning er nok at gå i
banken. Jeg troede eller ikke, man kunne få tilbageført pengene, når man
udnytter sin returret, men åbenbart. Kikser det, kan han henvende sig
til e-handelsfonden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske bryllupsdagen.

Fra : per christoffersen

Dato : 08-09-05 16:55

> [...]
> indehaveren det normalt heller ikke. Den bedste løsning er nok at gå i
> banken. Jeg troede eller ikke, man kunne få tilbageført pengene, når man

Man kan, ifølge Forbrugerstyrelsen, få pengene tilbageført, hvis man
udnytter sin returret ved ikke at acceptere modtagelsen af forsendelsen.
Hvorfor det lige er, at der er forskel på hvordan man udnytter sin
fortrydelsesret, siger de til gengæld ikke noget om

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-09-05 17:48

"per christoffersen" wrote

> Man kan, ifølge Forbrugerstyrelsen, få pengene tilbageført, hvis man
> udnytter sin returret ved ikke at acceptere modtagelsen af forsendelsen.

Korrekt

> Hvorfor det lige er, at der er forskel på hvordan man udnytter sin
> fortrydelsesret, siger de til gengæld ikke noget om

Det er forskellen på ikke modtaget (afvist) og modtaget
Den må da være lige til højre fod

- Peter

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-09-05 11:50

Den eneste måde du hurtigt og med garanti kan få pengene tilbage er ved -
som Kevin siger - at henvende dig til din bank og spille intetvidende mens
du sætter et kryds på formularen...

Fogedret, e-handelsfond og advokat er spild af tid og penge...

-.-----------------

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-09-05 17:47

"Lars Hansen" wrote

> Den eneste måde du hurtigt og med garanti kan få pengene tilbage er ved -
> som Kevin siger - at henvende dig til din bank og spille intetvidende mens
> du sætter et kryds på formularen...

Jeg vil formode at det vil være strafbart på et eller andet niveau

- Peter

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-09-05 18:18

Det er meget muligt. Men hvis det er tilfældet skal der lige føres beviser
først, hvilket nok bliver lidt svært...Banken er vel mere eller mindre
ligeglad da de bare skal have en at hænge sorteper på hvis der går
hårdknuder i det (derfor formularen). Sælger vil nok ikke begynde at råbe op
hvis han er på vej i betalingsstandsning eller bare er en svindler. Som sagt
er advokatbistand spild af tid og penge i en sag som denne.....Hvis sælger
er "smart" skal du bare være endnu "smartere"...

-------

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-09-05 20:24

"Lars Hansen" wrote

> Det er meget muligt. Men hvis det er tilfældet skal der lige føres beviser
> først, hvilket nok bliver lidt svært.

Næhh det er ganske enkelt
En "forkert" tro og love erklæring samt en postkvittering hvor du har
kvitteret for modtagelsen

> Banken er vel mere eller mindre ligeglad da de bare skal have en at hænge
> sorteper på hvis der går hårdknuder i det (derfor formularen).

Tro og love erklæringen er ikke bankens bevis det er dit bevis
Banken udfører blot den transaktion du har bedt dem om

> Sælger vil nok ikke begynde at råbe op hvis han er på vej i
> betalingsstandsning

Næh, men bestyrer af konkursboet bør råbe højt

> eller bare er en svindler.

Hvorfor ikke?

> Som sagt er advokatbistand spild af tid og penge i en sag som denne.....

Sandsynligvis

> Hvis sælger er "smart" skal du bare være endnu "smartere"...

Jeg vil hellere være klogere, men dig om det

- Peter

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-09-05 21:35

Det sidste er vist ordkløveri...Mød op på sælgers bopæl med
et baseballbat, så kommer pengene nok...

--------------------

Fra : Jens B

Dato : 09-09-05 07:40

Lars Hansen wrote:
> Det sidste er vist ordkløveri...Mød op på sælgers bopæl med
> et baseballbat, så kommer pengene nok...

Hvorfor topposter du ?

Fra : Søren G

Dato : 13-09-05 14:49

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> wrote in message
> Det sidste er vist ordkløveri...Mød op på sælgers bopæl med
> et baseballbat, så kommer pengene nok...

Lad os se. Først giver man en person ens navn og adresse (for at få sendt
pakken). Derefter møder man op og truer samme person med et baseballbat.

Dagens Quiz : Hvor svær tror du, at du er at finde når personen anmelder dig
for trusler om vold ?

--
Søren

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-09-05 13:08

DS skrev den 08-09-2005 09:14:

> [...]
> købeloven står der at sælgeren skal tilbagebetale pengene inden 30 dage

Købeloven?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året