Networkinvest - er det ok?
Fra : Flemming Hansen

Dato : 06-09-05 21:26

Hej

Hvad er jeres mening denne type "investering", som udbydes af Network
Invest?
www.networkinvest.com

Umiddelbart lyder det jo næsten for godt til at være sandt, hvilket jo
frembringer skepsis - er der noget jeg har overset i deres materiale? Jeg
tænker på, om der er noget i deres betingelser, som ikke holder rent
juridisk.

Man skal forpligte sig til, at de må lave en total kreditvurdering - er der
nogen risiko forbundet med det?

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-09-05 22:10

Flemming Hansen <flemming.r.hansen@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
> deres materiale? Jeg tænker på, om der er noget i deres
> betingelser, som ikke holder rent juridisk.

Koncept: du køber ejerlejligheder (sammen med andre), som du lejer ud.
På længere sigt er det sikkert planen at sælge disse ejerlejligheder
igen. Om du taber eller tjener penge på den investering kan kun
fremtiden vise...

Rent juridisk studsede jeg lidt over denne formulering på deres
internetside, som er rettet mod lejerne af de pågældende lejligheder:

"Lejekontrakten er fremleje. Dansk Lejebolig er lejer på kontrakt - og
du er fremlejetager.
Lejligheden kan lejes 2 år af gangen, hvorefter den, hvis begge parter
ønsker det, kan fornyes yderligere 2 år."

Altså de lejer til sig selv (?), og fremlejer til en "rigtig" lejer.
Sådan kan man som ejendomsselskab el.lign. næppe omgå lejelovens regler
om at tidsbegrænsninger kan tilsidesættes (jeg kan ikke forestille mig
at der virkelig er tale om "fremleje" i lejelovens forstand).

--
Jesper Lund

Fra : per christoffersen

Dato : 06-09-05 22:22

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tidsbegrænsninger kan tilsidesættes (jeg kan ikke forestille mig at der
> virkelig er tale om "fremleje" i lejelovens forstand).

Jeg er enig i, at der er et kildent punkt her.

Der er også nogle uoplyste punkter om økonomien i projektet.
Der nævnes 200.000 som fortjeneste, men det er ikke rigtig til at se om det
er før eller efter omkostninger til administration og udlejning (jeg tror
det er før).
Og så er fortjenesten jo skattepligtig ved udbetaling så vidt jeg kan regne
ud.
(Man kan selvfølgelig supplere med sit eget holdingselskab til at parkere
fortjenesten i, men så ryger lidt af fidusen jo).

De fleste ejendomsinvestringer af en lignende type er beregnet på folk med
højere indtægter, og fungerer som en slags skatteudskydelse. Men der er
ikke megen fidus i at udskyde skatten, hvis man alligevel ikke betaler høj
skat nu.

Det er muligt det er en god ide, men jeg ville nok læne mig kraftigt op af
en personlig rådgiver med erfaring i ejendomsinvestering inden jeg gik med.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-09-05 22:39

per christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> skatteudskydelse. Men der er ikke megen fidus i at udskyde
> skatten, hvis man alligevel ikke betaler høj skat nu.

En skatteudskydelse forudsætter at der i starten er skattemæssige
underskud, hvilket typisk optræder ved investering i
afskrivningsberettigede aktiver (f.eks. skibe, hvor der i hvert fald
tidligere har været nogle meget gunstige afskrivningsregler). Med de
huslejer der er angivet på deres internetside (en temmelig høj
m2-pris...), må man forvente at den løbende drift ikke giver underskud.
Så vidt jeg kan se, lægger de op til at indtjeningen kommer fra
værdistigninger på lejlighederne.

Underskuddene kan selvfølgelig hurtigt komme, hvis lejerne render til
huslejenævnet og får kendt tidsbegræsningen ugyldig og dernæst nedsat
huslejen

--
Jesper Lund

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-09-05 22:28

Scripsit "Flemming Hansen" <flemming.r.hansen@wanadoo.dk>

> www.networkinvest.com

> Umiddelbart lyder det jo næsten for godt til at være sandt, hvilket jo
> frembringer skepsis - er der noget jeg har overset i deres materiale?

Gratis frokoster findes ikke.

> Man skal forpligte sig til, at de må lave en total kreditvurdering - er der
> nogen risiko forbundet med det?

Det er ikke farligt i sig selv at blive kreditvurderet.

Men det *er* temmelig farligt at underskrive en
selvskyldnerkautionserklæring som

- er *overdragelig* ("eller ordre") uden at man har nogen indflydelse
på hvem den bliver overdraget til

- i første omgang er udstedt til Network Invest selv, og altså ikke
til det selskab man erhverver anparter i

og så tilsyneladende helt uden at modtage nogen modsvarende løfter fra
sin modpart.

Bemærk også at selvom det kun er anpartsselskabet der udbytter
kautionserklæringen, har de almindelige ofre overhovedet ingen
indflydelse på dets forretningsgang - "anpartshaveroverenskomsten"
(som definerer sig selv som havende højere vægt end vedtægterne)
kræver så stort flertal for at udskifte revisionen, fravige
bestyrelsens budgetforslag eller ændre ansættelsesvilkårene for
selskabets ansatte, at Network Invest Holding med 25% ejerandel har
vetoret. Lur mig om ikke bagmændene lader sig ansætte som meget
højtlønnede direktører i anpartsselskaberne, før ofrene får rådighed
over anparter overhovedet. Og holdingselskabet har også vetoret mod
afskedigelse af ledende medarbejdere...

--
Henning Makholm "There is a danger that curious users may
occasionally unplug their fiber connector and look

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-05 23:03

Den 06-09-05 23.28 skrev Henning Makholm følgende:

> - i første omgang er udstedt til Network Invest selv, og altså ikke
> til det selskab man erhverver anparter i

Den undrede jeg mig også voldsomt over. Jeg bemærkede også, at man vil
udleje lejlighederne til en pris, der ligger knap 33% over de månedlige
udgifter og afdrag - det er ganske flot klaret med dagens priser på
ejerboliger.

Spørgeren har for øvrigt sendt samme indlæg til flere andre grupper,
herunder news:dk.penge.investering, hvor interesserede kan debatere
ikke-juridiske vinkler af projektet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Lars Hansen

Dato : 07-09-05 06:07

Nyt koncept i EU....gammel historie i USA...Ponzi! Svindel! Hold dig væk fra
det.

------------------------

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-09-05 08:08

Flemming Hansen wrote:

> [...]
> [...]
> Man skal forpligte sig til, at de må lave en total kreditvurdering - er der

Hvis man skal kreditvurderes for at få lov til at investere, tyder det
på, at man samtidig kommer til at hæfte for en gæld, således at ens tab
kan blive væsentligt større end det investerede beløb, hvis projektet
slår fejl.

Det alene ville - uden at jeg i øvrigt har kigget på selve projektet -
gøre mig yderst skeptisk.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-09-05 10:08

Scripsit Jonathan Stein <jstein@image.dk>

> [...]
> på, at man samtidig kommer til at hæfte for en gæld, således at ens
> tab kan blive væsentligt større end det investerede beløb, hvis

Javist - det fremgår direkte af konceptet. Man skyder ingen kontanter
ind overhovedet, men påtager sig derimod en kautionsforpligtelse for
den gæld selskabet stifter.

> Det alene ville - uden at jeg i øvrigt har kigget på selve projektet -
> gøre mig yderst skeptisk.

Nemlig. Selv hvis det hele foregår som brochuren beskriver, skaffer
bagmændene stadig arbejdskapital fra professionelle kilder der *ikke*
finder projektet sikkert nok til at ville låne penge ud uden at have
de private kautionister som risikodækning. At deltage i konstruktionen
vil altså sige at man satser på at være smartere end de professionelle
kapitalstillere som faktisk leverer kontanterne. Mon man er det?

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"