el-regning
Fra : Lars Hansen

Dato : 06-09-05 19:38

Er en offentlig myndighed ikke bundet af skriftlig aftale om månedsvis
fakturering af faktisk elforbrug?

Det var den aftale jeg indgik med min leverandør, men nu skriver de
pludselig at de beløb jeg har indbetalt var aconto beløb.

Kan de bare løbe fra en skriftlig aftale??

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-09-05 20:14

Hej,

On Tue, 6 Sep 2005 20:37:46 +0200, "Lars Hansen" <invalid@nospam.com>
wrote:

> [...]
>pludselig at de beløb jeg har indbetalt var aconto beløb.
>
>Kan de bare løbe fra en skriftlig aftale??

Kan du ikke bare sende dem en aflæsning og få korrigeret regningen
næste måned? Det fungerer fint med mit elselskab hvis det er "forkert
på den"...

** Lars

Fra : Lars Hansen

Dato : 06-09-05 21:03

Det forstår jeg ikke helt. Mit spørgsmål er følgende:

Når jeg i god tro har betalt x kr/md til el-selskabet i den tro at det beløb
jeg betalte var for mit faktiske månedlige el-forbrug, har el-selskabet så
ret til at kræve ekstra penge under påstand af at de regninger jeg betalte
var aconto-betalinger?

Jeg har jo forinden indgået en aftale med dem om at de skulle aflæse mit
forbrug hver måned og sende mig en regning herfor. At de løber fra aftalen
og ændrer praksis ift. det der er aftalt skal vel ikke lægges til økonomisk
byrde for mig...

Kort sagt: Har jeg ret til at nægte den mer-betaling de nu opkræver ?

--------->

Fra : Peter

Dato : 06-09-05 21:25

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Kort sagt: Har jeg ret til at nægte den mer-betaling de nu opkræver ?

Noget sådant kræver utvivlsomt en præcis og skriftlig aftale.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-09-05 22:58

Lars Hansen wrote:

> [...]

> og ændrer praksis ift. det der er aftalt skal vel ikke lægges til økonomisk

Hvad står der præcist i aftalen?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Lars Hansen

Dato : 07-09-05 05:39

Der står at mit elforbrug aflæses og afregnes månedsvis.

------------------

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-09-05 07:39

Hej,

On Tue, 6 Sep 2005 22:02:42 +0200, "Lars Hansen" <invalid@nospam.com>
wrote:

> [...]
>byrde for mig...
>
>Kort sagt: Har jeg ret til at nægte den mer-betaling de nu opkræver ?

Ah - så misforstod jeg. Jeg troede at du havde betalt for MEGET hver
måned i á conto. Det var nemlig tilfældet for mig, og så regulerede de
bare ned på regningen den kommende måned.

Hvis du har brugt mere el end du har betalt for skal du naturligvis
betale for det, det kan nok ikke diskuteres. Hvis du ikke kan betale
beløbet her-og-nu så kontakt dem for en afdragsordning.

Til gengæld har elselskabet jo så ikke opfyldt den aftale om at aflæse
hver måned - som du har betalt dem for. Derfor ville jeg vel mene at
det var rimeligt om de tilbagebetalte dig hvad du nu har givet for
denne service.

** Lars

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-09-05 07:16

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> skrev:

> Kort sagt: Har jeg ret til at nægte den mer-betaling de nu
> opkræver ?

Du skal uanset hvad betale for det forbrug du har. Der er ikke tale om
en merbetaling. Hvis du ikke betaler kan du risikere at strømmen bliver
lukket.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 07-09-05 08:03

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Du skal uanset hvad betale for det forbrug du har. Der er ikke tale om
> en merbetaling.

Hvorfor?

> Hvis du ikke betaler kan du risikere at strømmen bliver
> lukket.

Kræver jo en advarsel eller to og sådan noget.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-09-05 08:16

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Hvorfor?

Jeg ved godt, at din pointe formentligt er, at en aftale er en aftale
og en aftale skal holdes. Men alt det her afhænger naturligvis af hvad
der konkret står i aftalen, og jeg har en eller anden formodning om, at
elforsyningsselskabet har sit på det tørre. Men vi skal jo se den
konkrete aftale. Men jeg kan ikke forestille mig, at de ikke har sikret
sig en klausul der medfører, at de kan kræve en betaling svarende til
hvad der reelt er forbrugt.

Det kan jo aldrig blive til en merbetaling at der betales et a'conto
beløb fremfor en månedlig betaling for forbruget. Evt. for meget
indbetalt vil blive tilbagebetalt ved årsopgørelsen og omvendt for
lidt betalt vil blive opkrævet. Man betaler jo ikke for noget man ikke
har forbrugt uanset betalingsmetoden.

Ændringen i betalingsmetode skulle selvfølgelig have været varslet osv.
men alt andet lige er der en meget minimal ændring af vilkårene, da
a'conto beløbet normalt vil ramme meget tæt på hvad der alligevel skal
betales for det faktiske forbrug.

> Kræver jo en advarsel eller to og sådan noget.

Jo jo alt afhængig af aftalen osv.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-09-05 09:56

Scripsit "Lars Hansen" <invalid@nospam.com>

> Der står at mit elforbrug aflæses og afregnes månedsvis.

Er du så sikker på at det ikke der dig der har svigtet din pligt til
at aflæse månedsvis?

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"