må teleselskab registrere cpr nummer
Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 05-09-05 21:59

Så vidt jeg ved må man aldrig registrere personlige oplysninger som man ikke
skal bruge til noget fornuftigt...

derfor kan jeg ikke se hvorfor Telmore må forlange min cpr nummer når jeg
køber en mobil!?!

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 05-09-05 22:20

jeg tror jeg har fundet noget på retsinfo:

persondataloven:

§ 5. Oplysninger skal behandles i overensstemmelse med god
databehandlingsskik.
Stk. 2. Indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og
saglige formål, og senere behandling må ikke være uforenelig med disse
formål. Senere behandling af oplysninger, der alene sker i historisk,
statistisk eller videnskabeligt øjemed, anses ikke for uforenelig med de
formål, hvortil oplysningerne er indsamlet.

Stk. 3. Oplysninger, som behandles, skal være relevante og
tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af
de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil
oplysningerne senere behandles.

tolker jeg dette rigtigt når jeg går ud fra at de IKKE må gemme mit
cpr-nummer, da dette vel kun bruges til at indberette skat og andre ting
hvor man skal dele oplysninger med det offentlige?!?!

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : alexbo

Dato : 05-09-05 22:20

"Brian Tingholm skrev

> derfor kan jeg ikke se hvorfor Telmore må forlange min cpr nummer når jeg
> køber en mobil!?!

Mon ikke det skyldes at du ønsker at købe teleydelser på kredit.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 05-09-05 22:46

Alex skrev:
> Mon ikke det skyldes at du ønsker at købe teleydelser på kredit.
nej, betaler med dankort...

men det at jeg måtte købe på kredit giver dem vel ikke et sagligt formål med
at gemme mit cpr-nummer...!

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Jante

Dato : 06-09-05 00:30

"Brian Tingholm [7900]" skrev:

> men det at jeg måtte købe på kredit giver dem vel ikke et sagligt formål med
> at gemme mit cpr-nummer...!

Her er, hvad Telmore selv angiver, er formålet, sagligt eller ej:

"Vi registrerer dit CPR/CVR-nummer af hensyn til sikkerhed og risiko for misbrug.
Dit nye SIM-kort bliver sendt til den adresse, som står i Folkeregistret/KOB.
På den måde sikrer vi, at det er den korrekte adresse.

TELMORE opbevarer dine CPR/CVR oplysninger sikkert og videregiver dem
ikke til andre. Dog forbeholder vi os ret til at benytte dem ved evt. kreditvurdering
eller inddrivelse af udestående tilgodehavender."

/J

Fra : Michael Kruse

Dato : 06-09-05 17:15

"Brian Tingholm [7900]" <rendmig@tingholm.com> skrev i en meddelelse
> men det at jeg måtte købe på kredit giver dem vel ikke et sagligt formål
> med at gemme mit cpr-nummer...!

Det ville da være rart at have, hvis du en dag stak af fra din regning, og
pludselig ikke længere boede på den adresse du havde da du oprettede. I
øvrigt ville du jo også have mulighed for at oprette i en anden persons
navn, og få sendt til en adresse som du ikke har nogen forbindelse til.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-09-05 18:12

Brian Tingholm [7900] wrote:
> [...]
> skal bruge til noget fornuftigt...
>
> derfor kan jeg ikke se hvorfor Telmore må forlange min cpr nummer når jeg

Sætning 1 og sætning 2 hænger ikke sammen, det er nok ordet af "derfor"
der forstyrrer. Prøv igen. Det er frivilligt om du vil være
Telmore-kunde eller ej, så jeg syntes du burde prøve at finde et
konkurrerende teleselskab, der gør tingene på en måde der bedre behager
dig og din smag.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-09-05 18:26

> [...]
> Telmore-kunde eller ej, så jeg syntes du burde prøve at finde et
> konkurrerende teleselskab, der gør tingene på en måde der bedre

Jeg kan heller ikke helt se, hvorfor de skal have cprnummer. Telmore har
ikke mit cpr-nummer, men derfor er jeg da kunde alligevel, og det har der da
ikke være problemer med..

--
signing off.. Martin Sørensen