Juridiske aspekter af blogging
Fra : Steen

Dato : 05-09-05 10:01

Hvis man opretter en blog på et af de store blog-sites, f.eks.
www.blogger.com, hvem har så copyright over det materiale, man selv skriver,
men lægger ud på deres server?

Vil man på et senere tidspunkt kunne flytte sin blog til en anden server
uden at krænke www.blogger.com's ophavsret?

Hvis man klikker på deres privacy policy, bliver man bare redirectet til
Google, hvor der ikke står noget om blogging.

Hvis man på et tidspunkt ønsker at få fjernet sine tekster, har man så krav
på at få dem fjernet, eller kan de tillade sig at have dem liggende til
offentlig beskuelse til evig tid?

/steen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-09-05 20:17

Steen wrote:
-snip-

Hvad læser du i deres betingelser?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Steen

Dato : 05-09-05 21:31

Martin Jørgensen wrote:

> Hvad læser du i deres betingelser?

Som skrevet: der ER ingen særskilte betingelser for www.blogger.com, de
henviser blot til
http://www.google.com/privacy.html

hvor de forhold, jeg har spurgt om, ikke bliver nævnt.

/steen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-09-05 09:13

Steen wrote:

> Hvis man opretter en blog på et af de store blog-sites, f.eks.
> www.blogger.com, hvem har så copyright over det materiale, man selv skriver,
> men lægger ud på deres server?

Du har ophavsret til de ting, du selv skriver. Man _kan_ aftale, at
ophavsretten overdrages til andre, men så skal det fremgå af den aftale,
du har indgået med sitet.

> [...]
> på at få dem fjernet, eller kan de tillade sig at have dem liggende til

Ja til begge spørgsmål - med mindre man har aftalt andet. Om det så er
realistisk at gennemtvinge et ønske om at få fjernet sit materiale fra
en server i USA, er et andet spørgsmål.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-09-05 09:34

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Du har ophavsret til de ting, du selv skriver. Man _kan_ aftale, at
> ophavsretten overdrages til andre, men så skal det fremgå af den aftale,
> du har indgået med sitet.

Nej. Ophavsretten kan ikke overdrages til andre. Det kan derimod
brugsretten.

Mvh. Lisbeth

Fra : per christoffersen

Dato : 06-09-05 09:46

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:431d5389$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Ophavsretten kan ikke overdrages til andre. Det kan derimod
> brugsretten.

Det er altså ikke en korrekt juridisk sondring.
Dele af ophavsretten kan overdrages uden videre (retten til
mangfoldiggørelse feks.). Enkelte dele kan kun overdrages eller frafaldes i
nærmere afgrænsede områder (de 'moralske rettigheder').

Ophavsretsloven skelner ikke mellem brugsret og ophavsret, men mellem
forskellige dele af ophavsret.

/Per

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-09-05 10:04

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Dele af ophavsretten kan overdrages uden videre (retten til
> mangfoldiggørelse feks.).

Det er dét, jeg omtaler som "brugsret".

Mvh. Lisbeth

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-09-05 11:32

Scripsit "Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com>

> Nej. Ophavsretten kan ikke overdrages til andre.

Jo. Ophavsretslovens §53 siger udtrykkeligt

§53. Ophavsmanden kan med de begrænsninger, der følger af §§ 3 og
38, helt eller delvis overdrage sine rettigheder efter denne lov.

Bemærk "helt". §38 drejer sig om erhvervsmæssigt videresalg af
kunstværker og er ikke relevant her. §3 er de ideelle rettigheder.

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,