Pådrager man ikke sig et retsligt ansvar v~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-05 00:48

Lad os udtænke et worst case scenario!

Den århusianske terrororganisation "El Kvaj Do" bedre kendt som EKD, har
udtænkt en diabolsk plan om at udslette storkøbenhavn vha. et par
sprænghoveder fra et skrottet russisk missil.

Jeg har så fået nys om deres planer; Jeg er faktisk kommet så vidt, at jeg
kender alle deltagende på navn, udseende og CPR-nummer. Jeg kender planerne
ned i mindste detalje, har fået lov til at fotografere den 2846 meter og 27
cm lange tunnel, de har gravet ud med teskeer og båret ud på underkopper, og
som fører under snapstinget på Christiansborg. Der har de så planlagt at
placere sprænghovederne og detonere dem kl 11:11 den 11. september.

Kan det virkeligt passe, at jeg kan tage opstilling i Køge for at
fotografere Le Grande Finale uden at have forsøgt at forhindre 1,2 mill
mennesker forkulle som tændstikmænd i en brændeovn, ved ganske simpelt at
kontakte myndighederne med min viden. Heller ikke hvis det ikke ville udgøre
nogen som helst personlig fare for mig at gøre så?
Og efterfølgende sælge mine billeder af både tunnel og paddehat til
provinsbladene (De københavnske blade er jo ikke helt friske længere) helt
uden at pådrage mig straf af nogen art?

Har man som borger ikke pligt til at afsløre forestående kriminelle
handlinger, hvis det kan gøres uden at kriminalisere sig selv eller bringe
en selv i fare?

Falder det ikke sammen med den borgerpligt man har, at skulle hjælpe andre i
nød, så længe man ikke udsætter sig selv for fare?
Eller er jeg bare grænseløs naiv?

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-09-05 07:07

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Falder det ikke sammen med den borgerpligt man har, at skulle hjælpe andre
> nød, så længe man ikke udsætter sig selv for fare?

Det er du måske - men i dette tilfælde har du ret.
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02894080?OpenDocument

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-09-05 11:08

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:431be064$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Det er du måske - men i dette tilfælde har du ret.
> http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02894080?OpenDocument

Mange tak!
Jeg var også forbløffet over oplysningen om, at det skulle forholde sig
anderledes.
Det er dog "commom sense" og selvom dansk lovgivning ikke altid og
konsekvent er omgæret af fornuft, ja så burde den her i hvert fald stå der

--
Jesper Nielsen
aka