Tilgift
Fra : Morten Snedker

Dato : 31-08-05 07:37

Home reklamerer med "lad os lave vurdering på dit hus, så kvitterer vi
med tre flasker god rødvin".

Er jeg rigtig på den, hvis jeg mener det er ulovligt, jf. en eller
anden paragraf omkring tilgift?

mvh /Snedker
---

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 31-08-05 11:22

Morten Snedker wrote:

> Home reklamerer med "lad os lave vurdering på dit hus, så kvitterer vi
> med tre flasker god rødvin".
>
> Er jeg rigtig på den, hvis jeg mener det er ulovligt, jf. en eller
> anden paragraf omkring tilgift?

Koster det noget at få foretaget vurderingen?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : henrik

Dato : 31-08-05 11:41

> Koster det noget at få foretaget vurderingen?

Det gør det med garanti ikke.
Men hvad med dem som bor i lejlighed/hus som er lejet, må man bedrevidende
bruge Home's tid (og penge) for at få et par flasker rødvin?

Eller kan Home nægte det, og så bar udlever 3 flasker vin / undlade at
udlever 3 flasker vin.

/Henrik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-09-05 09:12

henrik wrote:

> Men hvad med dem som bor i lejlighed/hus som er lejet, må man bedrevidende
> bruge Home's tid (og penge) for at få et par flasker rødvin?

Strengt taget kan det vel godt komme unjder "bedrageri"
(http://www.usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#4.4).

> Eller kan Home nægte det, og så bar udlever 3 flasker vin / undlade at
> udlever 3 flasker vin.

De kan sagtens nægte. De må naturligvis gerne give dig vinen alligevel,
hvis de har lyst, men de er ikke forpligtet til det.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : es

Dato : 31-08-05 14:53

Det er ikke ulovligt. Hvis Home har lyst til at forære rødvin væk,
er det deres egen sag. Blot skal vurderingen være uforpligtende. Mao.
hvis kunden, efter at ha set mægleren, takker nej til at at lade Home
sælge hytten, har kunden stadig krav på de 3 flasker rødvin.

Strategien er "foden-inden-for". Dvs. man regner med at være dygtig
til at snakke kunden ind i en kommissionsaftale, blot man får foden
inden for . Det er svært at få huse i kommission pt, derfor disse
kreative tiltag. Der er vist også en kæde som lover kunderne gavekort
til en eller anden isenkræmmer.

"Ulovlig tilgift" kræver der er tale om tilgift til et køb; at du kun
kan få gaven/varen ved at købe et eller andet. Det må man ikke. Der
er dog en bagatelgrænse. Du må således godt få en gratis nøglering
sammen med fx 12 batterier, men du må ikke få 12 batterier og en
gratis iPod Shuffle. Det sidste ville dog nok osse være en pænt
tabsgivende forretning.

hilsen es

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-08-05 16:53

es wrote:
-snip-

> "Ulovlig tilgift" kræver der er tale om tilgift til et køb; at du kun
> kan få gaven/varen ved at købe et eller andet. Det må man ikke. Der

Det må man da godt. Det sker ofte at man kan købe flere ting samlet og
få rabat. Man kan også købe tingene hver for sig, til en dyrere pris.

> er dog en bagatelgrænse. Du må således godt få en gratis nøglering
> sammen med fx 12 batterier, men du må ikke få 12 batterier og en

Køb dit og modtag dat gratis eller køb begge dele samlet. Hvad er
forskellen?

> gratis iPod Shuffle. Det sidste ville dog nok osse være en pænt
> tabsgivende forretning.

Næ, ikke hvis de 12 batterier koster 5000 kr.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 31-08-05 18:02

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> es wrote:
> -snip-

> Det må man da godt. Det sker ofte at man kan købe flere ting samlet og få
> rabat. Man kan også købe tingene hver for sig, til en dyrere pris.

Dit eksempel er ikke en tilgift, det er en pakkepris.
Tilgift er principeilt noget der tilbydes som en gave ('gratis') hvis man
køber noget andet.
Forbrugerombudsmanden har nogle temmelig uddybede retningslinjer om tilgift
et sted på www.forbrug.dk.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-08-05 20:29

per christoffersen wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
-snip-

> Dit eksempel er ikke en tilgift, det er en pakkepris.

Hvad er ideen i at sælge noget og give en gave i tilgift, vs. at sælge
begge ting i en pakke, hvor der ikke er problemer med bagatel-grænser?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-09-05 08:28

Martin Jørgensen wrote:

> Hvad er ideen i at sælge noget og give en gave i tilgift, vs. at sælge
> begge ting i en pakke, hvor der ikke er problemer med bagatel-grænser?

Det kommer dels an på varerne - og dels på markedsføringen.

Se evt. Forbrugerombudsmandens vejledning på
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/mfl-loven/retningslinier/tilgift/

Som jeg opfatter det, må man f.eks. gerne sælge en skjorte og et slips
til en samlet pris - men man må ikke sælge en skjorte og give slipset
væk. (Her er det altså kun markedsføringen, og ikke selve salget, der er
ulovligt).

Men man må ikke sælge en skjorte og en flaske rødvin til en samlet pris,
da der ikke er sammenhæng mellem varerne.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : PH

Dato : 31-08-05 17:02

es wrote:
> Der
> er dog en bagatelgrænse. Du må således godt få en gratis nøglering
> sammen med fx 12 batterier, men du må ikke få 12 batterier og en
> gratis iPod Shuffle.

Men dog værd at bemærke, at prisen på tilgiften skal ses i forhold til
hovedydelsen. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvor meget en nøglering
koster, men sammenholdes det med en sag hvor byggeklodser til 4,5 øre ansås
som ulovlig tilgift til hovedydelse på 2 kr. er jeg ikke sikker på dit
eksempel holder...

PH

Fra : es

Dato : 31-08-05 20:03

Nej, jeg tror du roder nogle forskellige ting sammen, men det er godt
nok også temmelig indviklet - også for os der arbejder med det til
daglig.
Man har lov at lave "bundles", dvs sampakke fx en computer & nogle
programmer, en batterilader og nogle batterier etc. Forudsætningen er
at der er tale om beslægtede varer. Det er ikke det samme som
tilgift.
Man har også lov at give rabat. Det er heller ikke de samme som
tilgift.
Det er ordet "bagatelgrænse" du skal lægge mærke til. Med det menes,
at den ting der gives som tilgift skal have en værdi så tæt på nul
som det nu kan lade sig gøre. Også selv om den er tilgift til en dyr
vare. En iPod shuffle kan således aldrig blive en lovlig tilgift. Men
det kan sælges som bundle med en iBook fordi man kan sandsynliggøre
at varerne hænger sammen.
Men som pc meget fornuftigt skriver, så tjek www.forbrug.dk - søg fx
efter regler + tilgift.

hilsen est

Fra : PH

Dato : 31-08-05 20:24

es wrote:
> Det er ordet "bagatelgrænse" du skal lægge mærke til. Med det menes,
> at den ting der gives som tilgift skal have en værdi så tæt på nul
> som det nu kan lade sig gøre.

Og det er så imo ikke korrekt formuleret. Du kan ikke blot se på tilgiftens
absolutte værdi, men må sætte tilgiftens pris i forhold til hovedydelsen.
Jeg nævnte andetsteds at en byggeklods til 4,5 øre blev betragtet som
ulovlig tilgift i forhold til en hovedydelse på 2 kr. Derfor mener jeg ikke,
at man blot kan tale om en bagatelgrænse.

PH

Fra : es

Dato : 31-08-05 20:38

PH:Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvor meget en nøglering
[...]

Jeg aner heller ikke hvad den nøglering koster, det er bare det
seneste tilgifteksempel jeg har set ude i detailhandelen. Kan ikke
huske om det var Duracell eller Sony der havde den der (ufatteligt
grimme) nøglering klistret på batterierne. De større firmaer plejer
at lade enhver promotion runde deres advokater for de er generelt så
skæpperædde for at komme i kløerne på forbrugerombudsmanden eller
endnu værre : Mette Vibe Utzon. På den baggrund regnede jeg egentlig
bare med at nøgleringen var clearet med markedsføringslovens regler
om bagatelgrænser for tilgift. Helt generelt ser man som regel de
meget bevidste overtrædelser hos mindre firmaer der ofte spekulerer i
den afledede PR-effekt. Et eksempel er energidrikken Cult shaker, der
næsten konsekvent overtræder alle regler for god markedsføringsskik
(og bagefter hyler og jamrer om jantelov og den slags, men det er en
anden historie).
Jeg kender ikke sagen om byggeklodserne.

hilsen es

Fra : PH

Dato : 31-08-05 20:55

es wrote:

klip "lidt blandet".

> Jeg kender ikke sagen om byggeklodserne.

Den var taget fra Karnovs noter til mfl. § 6 og bliver således brugt som
eksempel på, hvorfor det er er varens absolutte pris der skal kigges på, og
det var sådan set det der var min hovedanke mod dine indlæg. Som jeg læser
loven (og noterne i Karnov), kan en Ipod fx godt være lovlig tilgift - det
kræver blot, at hovedydelsen er af tilpas stor værdi. Men hvis du siger
nøgleringen var ufattelig grim, så kan det jo godt tænkes, at den anses for
at være af ubetydelig værdi.

Hvis jeg i øvrigt kunne få dig til at kigge på www.usenet.dk mht. til din
citatteknik ville det i øvrigt være super...

PH