Forretningsbetingelser?
Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 29-08-05 15:17

Hej Gruppe

Jeg har een eller flere kan hjælpe mig med et aktuelt problem.

Kort: Hvis et firma stiller nogen forretningsbetingelser, for at man kan
blive kunde ved dem, og man opfylder disse betingelser, skal firmaet så ikke
overholde tage een som kunde?

Langt: På trods af alle mulige omlægninger af vores telefon abb. ved TDC,
bliver vores samlede telefonregning ved at overstige 2200 kr. i kvartalet.
Min mand og jeg snakkede så sammen her i weekenden og surfede lidt rundt på
nettet. Vi fandt så ud af at hvis vi opsiger vores fastnet telefon, flytter
ADSL over til Webspeed og lukker vores nuværende mobil abb. og i stedet
vælger IP telefon som fastnet og "Kvantum 199" og "Frizone" ved Sonofon, så
kunne vi spare en hel del.

Desværre er vi begge registreret i RKI (Vores økonomi er ved at bedres,
så i løbet af efteråret får vi det ordnet med vores kreditorer)

Men derfor læste jeg Sonofons forretningsbetingelser ekstra godt igennem, og
fandt at de ikke kunne afvise os som kunder. Men de må gerne stille krav om
forudbetaling eller sikkerhed eller kredit maximum. Da dette jo oxo kun er i
vores egen interesse, så bestilte vi 2 mobil telefoner (Pr efterkrav) med
tilhørende abb.

Idag fik vi så mail om at Sonofon ikke fandt at vi opfyldte deres
kreditregler, og derfor har annulleret ordren.

Jeg har kopieret en del af Sonofons forretningsbetingelser under min
signatur.

--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen

"3. Kreditvurdering, sikkerhedsstillelse, kreditmaksimum

SONOFON foretager en kreditvurdering af den enkelte KUNDE baseret på
kreditoplysninger fra pengeinstitutter, kreditoplysningsbureauer og andre.
SONOFON kan betinge indgåelsen af de enkelte aftaler, jf. pkt. 1 af, at
KUNDEN for egen regning stiller sikkerhed i form af depositum eller
uigenkaldelig anfordringsgaranti i et af SONOFON godkendt pengeinstitut
eller forsikringsselskab.
SONOFON kan afvise en anmodning om indgåelse af en aftale, hvis KUNDEN ikke
stiller den af SONOFON forlangte sikkerhed. Den forlangte sikkerhed anses
som en betalingsforpligtelse i kundeforholdet. Sikkerhedsstillelse i form af
depositum forrentes ikke.
SONOFON kan betinge indgåelse af en aftale af, at der fastsættes et
kreditmaksimum. Kreditmaksimum kan træde i stedet for eller kombineres med
krav om sikkerhedsstillelse. Kreditmaksimum kan forhøjes, hvis KUNDEN
stiller sikkerhed eller forhøjer en allerede stillet sikkerhed. KUNDEN
hæfter for ethvert forbrug, selvom dette måtte overskride det fastsatte
kreditmaksimum. Ved overskridelse af kreditmaksimum har SONOFON ret til
straks at afbryde KUNDENs forbindelse. SONOFON kan endvidere kræve, at
KUNDEN foretager en forudbetaling/acontobetaling af det totale skyldige
beløb.
SONOFON forbeholder sig ret til løbende at foretage kreditvurderinger af
sine KUNDER og til som følge heraf at stille krav om sikkerhedsstillelse,
forudbetaling/acontobetaling og/eller fastsættelse af kreditmaksimum, også
efter at den enkelte kundeaftale er indgået.
Såfremt et af nedenstående kriterier er opfyldt, kan SONOFON stille krav om
sikkerhedsstillelse, forudbetaling/acontobetaling og/eller fastsætte et
kreditmaksimum
a.. KUNDEN har ikke fast adresse, men f.eks. Poste Restante adresse,
adresse på folkeregistret o.l.
b.. KUNDEN er bosiddende uden for Danmark, Grønland eller Færøerne.
c.. KUNDEN har 5 abonnementer eller mere (et mobilnummer, et fastnetnummer
eller en internetaftale betragtes i denne relation som et abonnement).
d.. KUNDENs betalingsforpligtigelse overfor SONOFON har været misligholdt
og misligholdelsen har været årsag til, at SONOFON har spærret kundeaftalen.
e.. KUNDEN har forfalden gæld til SONOFON og har undladt at betale 1.
rykker rettidigt.
f.. KUNDEN er registreret hos et uafhængigt kreditoplysningsbureau.
g.. KUNDENS samtaleforbrug og øvrige telefonomkostninger skønnes
væsentligt at overstige tilsvarende KUNDERs forbrug eller udviser en meget
betydelig og pludselig stigning i forhold til tidligere.
h.. KUNDEN har ikke permanent opholdstilladelse i Danmark.
i.. SONOFON har begrundet formodning om, at KUNDENs betalingsforpligtelser
ikke vil blive opfyldt rettidigt.
KUNDEN kan, forinden Kundeaftalen indgås, rette henvendelse til SONOFON med
henblik på at afklare, hvorvidt SONOFON stiller krav om sikkerhedsstillelse,
forudbetaling/acontobetaling og/eller fastsætter et kreditmaximum."

Fra : Skipper

Dato : 29-08-05 16:43

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> skrev i en meddelelse
> Men derfor læste jeg Sonofons forretningsbetingelser ekstra godt igennem,
> og fandt at de ikke kunne afvise os som kunder.

Ja, det er jo din vurdering. Jeg læser deres betingelser på den måde, at
skulle de vælge at tage din, på trods af at de har mistanke om at du ikke
har betalingsevnen, så kan de forlange en sikkerhedsstillelse eller et
depositum.
I dit tilfælde vælger de at sige at de slet ikke vil have dig som kunde,
hvilet ingen kan tvinge dem til, og det kan man vel dårligt fortænke dem i.
Der er ikke tale om een, men to dårlige betalere.
Vent med at købe på kredit indtil du har betalt din gæld.
Et gammelt ordsprog siger: "Det er dyrt at være fattig", og det må du sande
i dette tilfælde, og i en masse andre. Har man røven fuld af penge kan man
få alt meget billigere end alle andre.

Skipper

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-08-05 17:12

Scripsit "Skipper" <skipper@oncablel.dk>

> Vent med at købe på kredit indtil du har betalt din gæld.

I dette tilfælde forstod jeg nærmere på Pernille at hun gerne ville
betale forud, men forventede at det var Sonofon der skulle tage
initiativet til sådan et arrangement, snarere end hende selv.

(Og det forstår jeg egentlig også godt at Sonofon ikke vil. Der er
sikkert en masse manuelt bøvl forbundet med at acceptere forudbetaling
og sidde og passe på at den forudbetalte saldo ikke bliver
overskredet. Hvis det er det billigste abonnement på markedet, er
profitmarginalen sikkert i forvejen svær at få øje på, og så er det
den rene tilsætning at give enkelte kunder særbehandling.)

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-08-05 16:58

Scripsit "Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam>

> Kort: Hvis et firma stiller nogen forretningsbetingelser, for at man kan
> blive kunde ved dem, og man opfylder disse betingelser, skal firmaet så ikke
> overholde tage een som kunde?

Nej. Man må selv om hvem man handler med, så længe der ikke er tale om
diskrimination af en af de grunde der udtrykkeligt er forbudt
(nationalitet, religion, osv).

--
Henning Makholm "I tried whacking myself repeatedly
with the cluebat. Unfortunately, it was

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 29-08-05 17:24

> Nej. Man må selv om hvem man handler med, så længe der ikke er tale om
> diskrimination af en af de grunde der udtrykkeligt er forbudt
> [...]

Jamen, hvad er forretningsbetingelserne så værd?

Der står jo " SONOFON kan betinge indgåelsen af de enkelte aftaler, jf. pkt.
1 af, at KUNDEN for egen regning stiller sikkerhed i form af depositum eller
uigenkaldelig anfordringsgaranti ...
SONOFON kan afvise en anmodning om indgåelse af en aftale, hvis KUNDEN ikke
stiller den af SONOFON forlangte sikkerhed. SONOFON kan betinge indgåelse af
en aftale af, at der fastsættes et
kreditmaksimum.
SONOFON kan endvidere kræve, at KUNDEN foretager en
forudbetaling/acontobetaling af det totale skyldige beløb."

Og intet sted står der noget om afvisning, hvis man går med til de 3
betingelser.
Jeg er helt med på både forudbetaling, kreditmax og evt. sikkerhed. Altså
opfylder jeg deres krav.

VH Pernille

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-08-05 17:37

> [...]
> betingelser.
> Jeg er helt med på både forudbetaling, kreditmax og evt. sikkerhed. Altså

Nej, du opfylder ikke kravet om kreditværdighed. Det står udtrykkeligt i
første afsnit at de foretager en kreditvurdering, og dermed ligger jo at du
kan afvises. Min erfaring er, at "kreditvurdrering" = "står du i RKI, så får
du afslag".

Mvh Maria

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 29-08-05 18:11

> [...]
> første afsnit at de foretager en kreditvurdering, og dermed ligger jo at

Jeg ved godt jeg er påståelig, men det er frustrerende nok at stå i den
situation, vi er i pt.

Jeg giver dig ret i at normalt betyder "kreditvurdering" at man bliver
afvist som kunde, men.......

Fra Sonofons forretningsbetingelser:
[...]

Men de har ikke stillet krav. De har afvist. Der står også:

"SONOFON kan afvise en anmodning om indgåelse af en aftale, hvis KUNDEN ikke
stiller den af SONOFON forlangte sikkerhed."

De har ikke stillet krav om sikkerhed. Men er velkomne.

Det er princippet i det.
De har en vare jeg er interesseret i. De stiller nogen krav, som jeg skal
opfylde, og ellers har de nogen alternativer. Og de skriver hvad de kan/vil
gøre hvis jeg ikke opfylder deres krav.

De har skrevet deres betingelser, for at tage en ny kunde. Jeg har
accepteret dem. Ergo mener jeg der er en aftale.

VH Pernille, der er påståelig

Fra : Skipper

Dato : 29-08-05 19:25

> Jamen, hvad er forretningsbetingelserne så værd?

Kære Pernille
Jeg tror at vi alle forstår din frustration, men iflg. dig selv står der:

SONOFON kan betinge indgåelsen af...... osv.
Læg mærke til at der står KAN, ikke VIL.
DVS. at det er en betingelse som de KAN finde på at forlange.
Men stadig afskriver de sig ikke muligheden for helt for at afvise dig.
Men lad dig ikke afvise, ring til dem og forklar din situation, og fortæl
dem at du er villig til at indgå på deres betingelser. Måske er de alligevel
forstående.

Skipper

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 29-08-05 20:11

> Kære Pernille
> Jeg tror at vi alle forstår din frustration, men iflg. dig selv står der:

Tak

> SONOFON kan betinge indgåelsen af...... osv.
> Læg mærke til at der står KAN, ikke VIL.
> DVS. at det er en betingelse som de KAN finde på at forlange.
> Men stadig afskriver de sig ikke muligheden for helt for at afvise dig.

Jeg læser oxo ordet "Kan" som at det ikke er sikkert at de kræver forbehold.
Men ikke, at de derved har taget forbehold for, at de kan eller vil eller må
afvise mig som kunde.

> Men lad dig ikke afvise, ring til dem og forklar din situation, og fortæl
> dem at du er villig til at indgå på deres betingelser. Måske er de
> alligevel > forstående.
>
> Skipper

Har skrevet til dem, og hvis der ikke er svar i morgen inden frokost, så
ringer jeg til dem.

VH Pernille

Fra : per christoffersen

Dato : 29-08-05 20:41

> [...]
> forbehold.
> Men ikke, at de derved har taget forbehold for, at de kan eller vil eller

De behøver ikke tage forbehold for om de vil have dig som kunde. Det er
nemlig i forvejen suverænt deres afgørelse.

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-08-05 08:37

Scripsit "Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam>

> Jamen, hvad er forretningsbetingelserne så værd?

Forretningsbetingelserne bliver en del af aftalegrundlaget mellem
selskabet og kunden *når* der er indgået en aftale. De har ikke nogen
juridisk betydning så længe der *ikke* findes en aftale der giver dem
betydning.

Det ser ud som om du tror at forretningsbetingelserne er et *tilbud*
som du ensidigt kan binde Sonofon ved at acceptere. Det er naturligvis
ikke tilfældet. For at være bindende for afgiveren, skal et tilbud
være rettet mod en bestemt modtager, ikke bare stilet til
offentligheden i bred almindelighed.

> Jeg er helt med på både forudbetaling, kreditmax og evt. sikkerhed. Altså
> opfylder jeg deres krav.

Det betyder stadig ikke at du har noget krav mod dem.

--
Henning Makholm "It will be useful even at this
early stage to review briefly the main

Fra : Peter

Dato : 02-09-05 10:20

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe

Hej Pernille.

> [...]
>
> Kort: Hvis et firma stiller nogen forretningsbetingelser, for at man kan
> blive kunde ved dem, og man opfylder disse betingelser, skal firmaet så

Som grundregel (det teoretisk udgangspunkt - altså den regel som de juridisk
lærde opstiller) kan enhver selv afgøre om man vil indgå en aftale eller ej.
Det står derfor og frit for Sonofon om selskabet vil indgå en aftale med
dig.

Der er formentlig den modifikation til ovennævnte udgangspunkt at et selskab
nok i et eller andet omfang "forpligtet" til at indgå aftaler med
almindelige kunder på sædvanlige vilkår gengivet i forretningsbetingelser
mv. - Altså lidt i den retning, som du selv tænker på. Man kan måske
begrunde det i god markedsføringsskik (Markedsføringslovens § 1) eller noget
andet vagt.

En RKI-registrering må formentlig anses for at være en ganske lovlig (jf.
Markedsføringslovens § 1) grund til at afvise en kunde/potentiel kunde.

Som udgangspunkt - den hårde jura - så kan du næppe påberåbe dig de
forretningsbetingelser som du henviser til. Det forudsætter at der
foreligger en aftale.

Jeg kan kun foreslå at du skriver til Sonofon og siger I gerne vil stille
sikkerhed. Hjælper det ikke kan du (måske) klage til Telestyrelsen på
www.tst.dk - det er nemt og gratis eller prøve det nye teleankenævn.

Eller simpelthen finde en anden udbyder af telefoni - eller tale mindre i
telefon.

Venligst,

Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 02-09-05 12:00

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Jeg kan kun foreslå at du skriver til Sonofon og siger I gerne vil stille
> sikkerhed. Hjælper det ikke kan du (måske) klage til Telestyrelsen på

Hej Peter

Tusind tak for svaret.

Som jeg forstår dit svar, så giver du mig på sin vis ret (God
markedsføringsskik ), men også at Sonofons forretningsbetingelser, ikke er
100 % bindende, og de derfor handler lovligt?

Jeg vil her i weekend afgøre HVOR stædig jeg er, og om jeg gider forsøge at
kontakte dem igen, eller om jeg finder et andet telefonselskab.

Ha' en god weekend
VH Pernille

Fra : Peter

Dato : 02-09-05 12:02

"Pernille Lauridsen" <pl@praxis-it.nospam> skrev i en meddelelse

[klip]

> Tusind tak for svaret.

Velbekomme.

> Som jeg forstår dit svar, så giver du mig på sin vis ret (God
> markedsføringsskik ), men også at Sonofons forretningsbetingelser, ikke er
> 100 % bindende, og de derfor handler lovligt?

Min konklusion er, at de handler lovligt.

> Jeg vil her i weekend afgøre HVOR stædig jeg er, og om jeg gider forsøge
> at kontakte dem igen, eller om jeg finder et andet telefonselskab.

I din situation ville jeg kontakte dem igen. Skriftligt.

> Ha' en god weekend

I lige måde.

/Peter