Glemt at opgive indtægt - hvad nu?
Fra : Jes Andersen

Dato : 29-08-05 13:22

Hej gruppe

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med at få
afklaret.

Sidste sommer lavede jeg en lille freelance opgave for et firma (noget
webdesign), som indbragte mig 9000 DKK. Jeg har ikke noget firma,
eller er momsregistreret, så nogle venner informerede mig om, at jeg
bare skulle opgive denne indtægt på min selvangivelse - er det korrekt?

Da jeg hverken før eller siden har lavet andre opgaver, havde jeg glemt
alt om de 9000 DKK, da jeg en del måneder senere modtog selvangivelsen,
så den røg bare ned i skuffen som den plejer - ikke særlig smart, ved
det godt :/

Hvilken situation står jeg i nu? Har jeg brudt loven, eller kan jeg nå
at opgive indtægten endnu? Det er knap et år siden jeg fik pengene. Kan
Told & Skat se at jeg mangler at betale skat af de 9000? Jeg lavede en
hjemmelavet faktura til firmaet jeg arbejdede for, så det kan vel ses på
den måde eller hvad?

Håber I kan svare på nogle på mine spørgsmål :)

Mvh. Jes Andersen

Fra : TDN

Dato : 29-08-05 14:24

"Jes Andersen" <jesand8REMOVETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den måde eller hvad?
>
> Håber I kan svare på nogle på mine spørgsmål :)

Firmaet der modtog din faktura har lavet en fejl ved at modtage din faktura.
For at du kan lave en faktura skal du have et cvr.nr.. Dette viser modtager
du har dit eget firma hvor du indtægtsfører indkomsten og laver
virksomhedsregnskab. Hvis du ikke har dette cvr.nr. skal virksomheden
udbetale dit honorar som løn og indeholde skat. I har begge lavet fejl og
fejlen vil kun blive fundet ved revision hos firmaet. Chancen for at det
bliver opdaget er nok lille ,så det er optil din samvittighed om du vil
eferangive din indkomst.

Mvh
Thomas

Fra : David McNally

Dato : 29-08-05 14:42

TDN wrote:
> [...]
> For at du kan lave en faktura skal du have et cvr.nr.. Dette viser modtager
> du har dit eget firma hvor du indtægtsfører indkomsten og laver

Så vidt jeg er orienteret, skal man først momsregistreres når man
omsætter for mere end 50.000 kr. om året. Indtil da kan man sende
fakturaer til firmaet påført ens CPR-nummer i stedet for CVR-nummer, og
beløbet man tjener, skal angives som B-indkomst på selvangivelsen.

(Jeg beklager den voldsomme mangel på faktuel jura - jeg håber I kan
bære over med mig. :))

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-09-05 08:44

"David McNally" <nospam@mcnally.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg er orienteret, skal man først momsregistreres når man omsætter
> for mere end 50.000 kr. om året.

Man SKAL ikke. Jeg omsætter for langt mere men er ikke momsregistreret. Jeg
betaler B-skat af indtægten.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-09-05 10:01

Den 01-09-05 09.43 skrev Lisbeth Jacobsen følgende:

> Man SKAL ikke. Jeg omsætter for langt mere men er ikke momsregistreret. Jeg
> betaler B-skat af indtægten.

Tør man spørge, hvilken branche du er i?

Det er kun ganske få selvstændige, der ikke skal momsregistreres, selvom
de har en omsætning over 50.000 kroner om året. En oversigt kan findes her:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=208742&vID=200629&i=15#i208742

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske bryllupsdagen.

Fra : Holst

Dato : 29-08-05 15:08

TDN wrote:

> [...]
> fejlen vil kun blive fundet ved revision hos firmaet. Chancen for at det
> bliver opdaget er nok lille ,så det er optil din samvittighed om du vil

Man kan altså sagtens skrive en faktura uden at have et CVR-nr. Ofte vil
man så skrive sit CPR-nr. på faktura i stedet for. Det er først når man
har en omsætning over 50.000 kr. årligt, at man skal momsregistreres og
have et CVR-nr.

I det konkrete tilfælde burde beløbet naturligvis været opgivet på
selvangivelsen som B-indkomst.

Fra : Daniel Overby

Dato : 29-08-05 17:47

> [...]
> man så skrive sit CPR-nr. på faktura i stedet for. Det er først når man
> har en omsætning over 50.000 kr. årligt, at man skal momsregistreres og

Du skal ikke skrive dit CPR-nr på. Jeg ringede til ToldSkat og spurgte.
Beskeden var, at jeg blot skulle skrive navn og adresse på. Det var kravet
jfr. lovgivning.

- Daniel

Fra : Q

Dato : 29-08-05 15:30

> [...]

> Told & Skat se at jeg mangler at betale skat af de 9000? Jeg lavede en
> hjemmelavet faktura til firmaet jeg arbejdede for, så det kan vel ses på

Hvis du selv tager kontakt til Told/skvat og forklarer situationen får du
næppe ballade for det, men med garanti et girokort med hjem .. T/S kan
kun se at du har lavet noget for firmaet, hvis firmaets regnskaber bliver
gennemgået..

/peter

Fra : JS

Dato : 29-08-05 21:21

> [...]
> Told & Skat se at jeg mangler at betale skat af de 9000? Jeg lavede en
> hjemmelavet faktura til firmaet jeg arbejdede for, så det kan vel ses på

Jeg lavede engang noget lignende (dog kun 5000) og virksomhedens revisor
sagde at det var ok at udbetale det uden faktura og opgivelse, idet beløbet
var lavere end prisen på det udstyr, hvorpå hjemmesiden blev lavet. Det
lød/lyder lidt underligt i mine ører, men jeg undersøgte det ikke nærmere
dengang. Er der nogen der ved hvad det drejer sig om?