Hestesag
Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-08-05 20:17

Hej,

Jeg skriver med interesse for rådgivning, med henblik på løsning af en
verserende konflikt mellem mig som erhvervsdrivende køber af en hest, og
en privat sælger af en hest.

Jeg præsenterer her sagen kort, men er under alle omstændigheder
interesseret i jeres vurdering af om det er noget at gå videre med. Og
evt. hvordan jeg kan gå videre.

Køber kendte på salgstidpunktet til at to hingste uden avlstilladelse (i
henhold til Dansk islandshesteforenings regler) har været brudt ind i
hoppens fold tidligere, og dermed at hoppen kunne være ifol med en af
dem. Køber oplyste ikke om dette.

Vi satte hoppen til hingst, og fik den efter en periode scannet for at
konstatere et, ifølge dyrlægens vurdering, 3-4 måneder gammelt føl. For
sent til abort.

Vi kontaktede straks sælger som lovede at holde os skadesfri og betale
alle omkostninger i denne forbindelse. Ægtefællen til sælger ringede
kort efter og bekræftede dette.

Sælger betaler herefter en tilsendt regning i forbindelse med den
mislykkede/unødvendige bedækning.

2 måneder senere bliver vi kontaktet pr. mail hvor sælger nægter at
betale andet end en lille del af omkostningerne. Sælger tilbyder i
stedet at ombytte hesten til en anden, efter vores mening, ringere hest.
Da vi takker nej til ombytningen tilbyder sælger at lade handlen gå
tilbage til det oprindelige beløb. Det er vi ikke interesseret i, da vi
har købt hesten for at beholde den, har haft omkostninger til hesten i
ca. 2 måneder og trænet hesten forholdsvist intensivt i 2 måneder.

Vi har tilbudt at påtage os en del af, de for os uforskylde,
omkostninger, uden at sælger har gjort indrømmelser.

Vores krav består af følgende:

- Afgift til dansk islandshesteforning for at have brugt en hingst der
ikke er kåret (4.000 kr).
- Blodprøver af de to hingste, føllet og hoppen. (anslået 2.000 kr).
- DNA-analyse af ovenstående 4 blodprøver (1.625 kr).

Sælger har tilbudt at betale for to af blodprøverne og er i øvrigt meget
hård og anklagende i tonen.

Som udgangspunkt er vi ikke villige til at acceptere nogen af de
løsninger som sælger foreslår, idet vi mener de påfører os yderligere
omkostninger, hvad jeg opfatter som at være strid med købelovens §49.

Jeg besvarer gerne evt. spørgsmål.

Med venlig hilsen

Dennis Thrysøe

Fra : Peter

Dato : 28-08-05 21:02

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som sælger foreslår, idet vi mener de påfører os yderligere omkostninger,
> hvad jeg opfatter som at være strid med købelovens §49.

Hvis du har købt hesten som erhvervsdrivende hestehandler, er du slet ikke
omfattet af købeloven.
Købeloven gælder kun den modsatte vej, som f.eks. når en forbruger køber en
hest af dig.

PeterB

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-08-05 21:10

Peter wrote:

> [...]
> omfattet af købeloven.
> Købeloven gælder kun den modsatte vej, som f.eks. når en forbruger køber en

Nej - købeloven gælder (med få undtagelser) alle køb.

Nogle dele gælder dog kun for forbrugerkøb (og disse dele kan typisk
ikke afviges ved aftale). I andre køb gælder købeloven for såvidt andet
ikke er aftalt.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-08-05 07:16

Jonathan Stein wrote:
> [...]
>
> Nogle dele gælder dog kun for forbrugerkøb (og disse dele kan typisk
> ikke afviges ved aftale). I andre køb gælder købeloven for såvidt andet

Sådan havde jeg også læst det. Og §49 gælder - så vidt jeg lige kan
vurdere - i alle handler.

-dennis

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-08-05 21:08

Dennis Thrysøe wrote:

> Jeg besvarer gerne evt. spørgsmål.

Hvad koster sådan en fyr (eller pige?). Ja, jeg ved ikke meget om heste,
men det kan have betydning for vurdering af omkostningerne i forhold til
den samlede handel.

Umiddelbart lyder det dog som om sælger har handlet "svigagtigt", og så
har I en god sag.

I kan i første omgang prøve at få en uvildig part til at opgøre jeres
skade (det økonomiske tab). Hvis sælger (stadig) ikke vil betale, så tag
en snak med en advokat.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-08-05 22:43

Jonathan Stein wrote:

> Umiddelbart lyder det dog som om sælger har handlet "svigagtigt", og så
> har I en god sag.

Jeg ville være meget forsigtig med at stemple sælger som svigagtig i
dette tilfælde, men jeg er enig i, at køber formentlig har en god sag.
Råd om at tale med en advokat er fornuftigt.

Retspraksis viser, at domstolene bruger alskens mulige
overspringshandlinger for at komme uden om svig-paragrafferne i
købeloven. Gad vide hvorfor? Kan det være fordi man derved kan ryge over
i strafferetligt regi og helst holder de formueretlige sager inden for
det formueretlige område?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rune Wold

Dato : 29-08-05 09:30

Kevin Edelvang wrote:

[klip]

> Retspraksis viser, at domstolene bruger alskens mulige
> overspringshandlinger for at komme uden om svig-paragrafferne i
> købeloven. Gad vide hvorfor?

Vel for det første fordi, der er en stor infami forbundet med at blive
påduttet betegnelsen svigagtig. Og som du selv nævner vil svigagtig
adfærd formentlig også være en sag for politiet i mange tilfælde.

Men det er vel også fordi, at hvis problemet vedrører mangler, der var
tilstede ved aftalens indgåelse, så begynder man at overveje om aftalen
overhovedet er gyldig. Det sidste er dog nok mindre problematisk, da
ugyldighedsindsigelsen selvfølgelig kun kan gøres gældende af den
besvegne, og han er fritstillet ift. om han vil det.

/Rune Wold

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-08-05 07:20

Jonathan Stein wrote:

> Hvad koster sådan en fyr (eller pige?). Ja, jeg ved ikke meget om heste,
> men det kan have betydning for vurdering af omkostningerne i forhold til
> den samlede handel.

Denne handel var på 18.500 kr. Føllet vil (når det bliver voksent)
typisk være 10.000 værd uden papirer og f.eks. 30.000 med papirer (alt
efter talent osv.).

Det er denne værdiforskel der får os til at påberåbe os en mangel. Hvis
hoppen havde været bedækket med en "lovlig" hingst og de ikke havde
oplyst dette, havde vi nok fundet en mindelig løsning, idet forskellen
her ikke er så stor.

> Umiddelbart lyder det dog som om sælger har handlet "svigagtigt", og så
> har I en god sag.
>
> I kan i første omgang prøve at få en uvildig part til at opgøre jeres
> skade (det økonomiske tab).

Nogen gode forslag til hvem det kunne være. Sælger er umulig at
argumentere med. Efter 4-5 meget lange mails, har sælger stadig ikke
taget konkret stilling til et eneste spørgsmål eller argument fra vores
side.

> Hvis sælger (stadig) ikke vil betale, så tag
> en snak med en advokat.

Det er jeg allerede igang med. Men jeg er naturligvis stadig i høj grad
interesseret i input fra dette forum.

-dennis

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-09-05 08:44

Dennis Thrysøe wrote:

> Denne handel var på 18.500 kr. Føllet vil (når det bliver voksent)
> typisk være 10.000 værd uden papirer og f.eks. 30.000 med papirer (alt
> efter talent osv.).

Du skal nok kigge på hvad føllet ville have været værd med alle
oplysninger lagt på bordet inden handlen.

> Nogen gode forslag til hvem det kunne være.

Jeg ved ikke, om islandshesteforeningen, som du omtaler, kunne være en
mulighed?

M.v.h.

Jonathan

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 30-08-05 15:56

Jonathan Stein wrote:
> I kan i første omgang prøve at få en uvildig part til at opgøre jeres
> skade (det økonomiske tab). Hvis sælger (stadig) ikke vil betale, så tag
> en snak med en advokat.

Jeg knytter lige lidt flere kommentarer til dette:

Jeg føler mig lidt trådt på min retssikkerhed. På trods af min åbenbart
gode retsstilling, er min eneste mulighed at føre en dyr (uanset
udfaldet) og besværlig retssag mod sælger.

Desværre ser det ud til at sælger står med alle kortene på hånden og har
alt at vinde og intet at tabe ved at ignorere mig.

Lidt ærgeligt da jeg reelt står tilbage med sorteper, når købeloven jo
ellers skulle forestille at (især) beskytte køberen i handler af alle
størrelser.

-dennis

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-09-05 08:49

Dennis Thrysøe wrote:

> Jeg føler mig lidt trådt på min retssikkerhed. På trods af min åbenbart
> gode retsstilling, er min eneste mulighed at føre en dyr (uanset
> udfaldet) og besværlig retssag mod sælger.

Sælger skal jo have samme retssikkerhed - derfor er der kun én vej, hvis
I ikke bliver enige.
At sagen bliver dyr og besværlig, er dog ikke sikkert - men undervejs
kan sælger jo f.eks. komme med ting, som ikke har været fremlagt her, og
så er sagen måske pludselig ikke så simpel mere.

> Desværre ser det ud til at sælger står med alle kortene på hånden og har
> alt at vinde og intet at tabe ved at ignorere mig.

Sælger kan tabe sagsomkostningerne ved at gå i retten i stedet for at
finde en mindelig løsning.

> Lidt ærgeligt da jeg reelt står tilbage med sorteper, når købeloven jo
> ellers skulle forestille at (især) beskytte køberen i handler af alle
> størrelser.

Det er vist en misforståelse. Købeloven har særlig beskyttelse for
_forbrugere_, men i andre forhold betragtes køber og sælger som
ligeværdige parter.

Når du er erhvervsdrivende og sælger privat, er det endda muligt, at man
vil stille større krav til din undersøgelse af "varen" end hvis begge
parter f.eks. var private.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Peter

Dato : 02-09-05 10:40

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

Hvad står der præcist i aftalen?

Er der reklameret skriftligt?

Er manglen - føllet - en værdiforringelse af hesten? Lyder jo pt ikke sådan.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel