/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ting samlet af flere produkter, hvor rekla~
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 27-08-05 15:40

Jeg har igen igen stykket en PC sammen. Den har kørt en god uge,
så skiftede jeg strømforsyningen til en der larmede mindre, men, PC'en
kørte herefter under en time inden den ved en genstart ikke kom op igen,
og den lugtede af brændt elektronik. Bundkort dødt.

Strømforsyningen er købt andet sted end de andre dele, da min
primære leverandør ikke fører det mærke længere.

Jeg fik bundkortet byttet uden problemer.

Men, det nye døde på samme måde, indenfor 1 time. Jeg har haft alt skilt
af i mellemtiden, så jeg er helt sikker på at alt er samlet korrekt.

Jeg ved ikke om strømforsyningen brænder bundkortet af, eller om der er
dårlige komponenter på dette bundkort.

Hvor går jeg hen og reklamerer ? Begge leverandører vil kun tage imod en
enkelt del med fejl, og man skal betale for fejlfinding af andre dele.

Selvfølgelig kan jeg bare bytte bundkortet igen. Men for at finde ud af
om det er strømforsyningen, så vil det kræve jeg brænder endnu et bundkort
af.

Hvad gør man i en sådan situation, hvor man har mistanke om det ene produkt
ødelægger det andet ?

Jeg har henvendt mig til begge producenter for at høre deres anbefaling.

 
 
alexbo (27-08-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 27-08-05 15:54


"Povl H. Pedersen" skrev i

> Hvor går jeg hen og reklamerer ?

Til ham der har samlet PC,
bed ham kontrollere at strømforsyningens spænding svarer til hvad bundkortet
skal bruge.

mvh
Alex Christensen



Povl H. Pedersen (27-08-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 27-08-05 19:51

In article <43107e9b$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, alexbo wrote:
>
> "Povl H. Pedersen" skrev i
>
>> Hvor går jeg hen og reklamerer ?
>
> Til ham der har samlet PC,
> bed ham kontrollere at strømforsyningens spænding svarer til hvad bundkortet
> skal bruge.

Men det er mig selv. Målte lige igennem uden belastning. Det viser sig
faktisk, at de +3.3V er oppe på +3.88V, hvilket er væsentlig udenfor
de specifikationer der er som siger 3.30V +/- 5%, dvs 3.14-3.47V.

Spændingen er faktisk mere end 17.5% over normen. Så strømforsyningen
er reelt så meget udenfor specifikationer at den er defekt. Og dermed
er det reelt Chill Innovation der har lavet strømforsyningen der skal
dække alle omkostningerne. Hvor let det er at få dem til det er ikke
godt at vide.

Men de får endnu en mail, og nok også et telefonopkald.

alexbo (27-08-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 27-08-05 21:15


"Povl H. Pedersen" skrev

> Men det er mig selv.
Det er jeg klar over.
Jeg undrede mig også over, at du ikke kontrollerede strømforsyningen da det
første bundkort brændte sammen.
En time efter du har skiftet strømforsyning brænder bundkortet.
Så strømforsyningen er sælgers problem, måske også det første bundkort, selv
om følgeskader er svære at komme igennem med.
Sælger vil sikkert sige at det er montøren der skal sikre at delene passer
sammen.
Det andet bundkort er montørens problem, han har intet gjort for at finde
fejlen.

mvh
Alex Christensen









Jonathan Stein (28-08-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 28-08-05 19:36

Povl H. Pedersen wrote:

> Men det er mig selv. Målte lige igennem uden belastning.

OT: For en ordens skyld, bør du nok måle over en passende belastning.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/

Jonathan Stein (27-08-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 27-08-05 19:42

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvad gør man i en sådan situation, hvor man har mistanke om det ene produkt
> ødelægger det andet ?

Juridisk er det en rigtig skidt situation, hvis begge producenter skyder
skylden på hinanden. Hvis du har handlet som forbruger, kan du dog bruge
formodningsreglen til at få byttet varerne indtil én af producenterne
får lyst til at bevise, at det er den andens problem.

I din situation, vil jeg dog mene, at når to motherboards dør på en time
(hvoraf mindst ét har fungeret med en anden PSU), så har PSU'en det ikke
godt.

M.v.h.

Jonathan

p.s. Har selv siddet med motherboard og CPU fra forskellige
leverandører, som gensidigt slog hinanden ihjel! Det tog 2-3
motherboards og CPU'er inden vi fandt sammenhængen og skiftede til en
anden type motherboard (selv om første MB-producent naturligvis havde
angivet, at CPU'en var kompatibel).

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408540
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste