Må man sælge...
Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-08-05 15:09

Hej

Er det tilladt at sælge en låsepistol hvis eneste formål er at dirke
låse op til menigmand ??

Er der ikke noget lovgivning der siger at man skal være autoriseret
låsesmed for at måtte købe den slags ?

Henrik

Fra : Bo

Dato : 27-08-05 17:26

"Henrik Madsen" skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Er det tilladt at sælge en låsepistol hvis eneste formål er at dirke
> låse op til menigmand ??

Ja, ALLE kan købe sådan en, man kan enda købe kurser i at bruge den.

> Er der ikke noget lovgivning der siger at man skal være autoriseret
> låsesmed for at måtte købe den slags ?

Nej, der er ingen lovgivning, du kan enda bestille den på nettet, hvis det
er det du vil, men låsepistol er gammeldags og kræver øvelse....

Hilsen

Bo

Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-08-05 17:29

On Sat, 27 Aug 2005 18:26:15 +0200, "Bo" <bo@mail-online.dk> wrote:

>Ja, ALLE kan købe sådan en, man kan enda købe kurser i at bruge den.

Ok, syntes bare det lød lidt underligt, jeg mener det er velsagtens
kun en låsesmed der har noget "fornuftigt" at bruge sådan en til...

>Nej, der er ingen lovgivning, du kan enda bestille den på nettet, hvis det
>er det du vil, men låsepistol er gammeldags og kræver øvelse....

Sidder her og bliver mere og mere glad for at jeg købte Ruko system2
låse til mit hus da jeg skiftede dem ud pga. jeg fik installeret nye
døre..Dem kan en låsepistol vist ikke klare da der er 2 rækker
stifter..

Men ok så tager tyven vel bare og knalder en rude....Og møder så min
tyverialarm

Henrik

Fra : Robert Andersen

Dato : 27-08-05 17:48

> Men ok så tager tyven vel bare og knalder en rude....Og møder så min
> tyverialarm

Endnu bedre: køb en Rottweiler, dem kan tyvene ikke li

/Robert

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-05 18:49

"Robert Andersen" <rowand@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Endnu bedre: køb en Rottweiler, dem kan tyvene ikke li

Foretrækker nu min Amerikanske Bulldog, de kan komme ind men de går ikke før
jeg giver lov

--
Mvh.
Dannie

Fra : Bo

Dato : 27-08-05 18:01

"Henrik Madsen" skrev i en meddelelse >

>Ok, syntes bare det lød lidt underligt, jeg mener det er velsagtens
> kun en låsesmed der har noget "fornuftigt" at bruge sådan en til...

Selvom du køber en, må du jo ikke lave noget strafbart med den.

> [...]
> låse til mit hus da jeg skiftede dem ud pga. jeg fik installeret nye
> døre..Dem kan en låsepistol vist ikke klare da der er 2 rækker

Ja, jeg har også sikkerhedslåse, ingen brevsprække og alle vinduer lukket,
men det tog ca. 30 sekunder at komme ind og yderligere 1 minut at skjule at
man var gået ind. Derfor skrev jeg at låsepistoler er gammeldags. (der
findes andet udstyr)

> Men ok så tager tyven vel bare og knalder en rude....Og møder så min
> tyverialarm

JA, som det er idag er der ingen garanti for hvornår vagtselskabet kommer,
men der arbejdes på en lovgivning omkring udrykningstider så kunderne har
noget at gå efter.

Hilsen

Bo

Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-08-05 18:52

On Sat, 27 Aug 2005 19:01:21 +0200, "Bo" <bo@mail-online.dk> wrote:

>JA, som det er idag er der ingen garanti for hvornår vagtselskabet kommer,
>men der arbejdes på en lovgivning omkring udrykningstider så kunderne har
>noget at gå efter.

Min tyveri alarm er ikke koblet til nogen central, det er spild af
penge da de som regel først kommer alt for sent...Min alarm har så
hornet pegende over mod min MEGET nysgerrige nabo som med garanti vil
fare ud og lure hvis han er hjemme

Dog er den sat op til at ringe til min egen telefon og jeg er meget
motiveret for at komme hjem i en fart hvis den ringer til mig så er
jeg i nærheden er jeg garanteret hurtigere hjemme end noget
alarmselskab kan klare og alarmmanden gider ikke slå's for mine ting,
det gider jeg godt og da jeg er 190CM og ca ligeså bred skal jeg nok
sørge for at bruge mindst den nødvendige magt for at forhindre ham i
at smutte..

At de fleste "kloge" tyve går udenom huse med alarm er så hvad det
er..

Henrik

Fra : dk_sz

Dato : 28-08-05 16:49

> sørge for at bruge mindst den nødvendige magt for at forhindre ham i

Hørt hørt ! "mindst den" i stedet for "den mindst" *G*

mvh
Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-08-05 20:24

Bo was thinking very hard :

> JA, som det er idag er der ingen garanti for hvornår vagtselskabet kommer,
> men der arbejdes på en lovgivning omkring udrykningstider så kunderne har
> noget at gå efter.

Det er ikke lovgivning. Det er Pension og Forsikring der i samarbejde
med alarmfirmaer, politi og lign. har vedtaget en række krav som
alarmer godkendes efter i forhold til forsikringen og som, hvis de ikke
overholdes, kan betyde at vagtselskaber, kontrolcentraler og svjv også
installatøren kan miste deres godkendelse (og så er man ude af
branchen!).

Det er i den skrappeste kategori, et krav om at der maksimalt må gå 25
minutter fra alarmen starter til der er folk på stedet. Det kan lyde af
meget, men man skal altså lige huske på at det ikke er politi der kører
derud, en vægter er underlagt færdselsloven præcis som alle andre - og
de har ikke blå blink.

Det skal så lige tilføjes at for langt de fleste alarmudrykninger er 25
min intet problem, udrykninger på 5-10 minutter er normalt, specielt i
nattetimerne.

Fra : Bo

Dato : 27-08-05 23:39

"Henrik Stidsen" skrev i en meddelelse

> Bo was thinking very hard :

Nu var det ikke lige mig der skrev dette. *S*

> [...]
> overholdes, kan betyde at vagtselskaber, kontrolcentraler og svjv også
> installatøren kan miste deres godkendelse (og så er man ude af

Samarbejde ved jeg nu ikke helt, der er visse selskaber der ikke vil være
med.

Vedtaget, de arbejder stadig på løsningen, så vidt jeg ved

Miste deres godkendelse, til hvad ? Det man taler om, er at
vagtselskaberne/kontrolcentralerne skal bære ansvaret for det der er sket
hos kunderne, efter den "garanteret" udrykningstid (fra signal er modtaget
på kontrolcentralen og til de er fremme ved stedet.)
Men det er stadig kunden der er bundet op på ansvaret og ikke alarm &
vagtselskaberne
(se mere på www.forsikringenshus.dk)

Udrykningstiderne hedder Niveau 20+30 = 35 min fra signal er modtaget på
centralen.
Niveau 40 = 30 min fra signal er
modtaget på centralen.
Niveau 50 = 25 min fra signal er
modtaget på centralen.
Niveau 60 = 20 min (dog findes der
en ordning med 15 min) fra signal er modtaget på centralen.

> [...]
> meget, men man skal altså lige huske på at det ikke er politi der kører
> derud, en vægter er underlagt færdselsloven præcis som alle andre - og

Forkert, det er 20 min og certificeret selskaber 15 min.
Mener nu også at politiet er underlagt færdselsloven.

Hilsen

Bo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-08-05 23:59

Bo formulated the question :

> Samarbejde ved jeg nu ikke helt, der er visse selskaber der ikke vil være
> med.

Jo, det er samarbejde. Dem der ikke vil være med får et problem
eftersom der ikke er meget ved at være ikke-godkendt af
forsikringsselskaberne.

> Vedtaget, de arbejder stadig på løsningen, så vidt jeg ved

Reglerne er svjv på plads, pt er firmaerne ved at gøre klar til at
sætte i drift.

> Miste deres godkendelse, til hvad ?

Godkendelse fra forsikringsselskaberne.

> Mener nu også at politiet er underlagt færdselsloven.

Ja, men politiet må gerne køre med udrykning (altså over for rødt, for
stærkt osv) også selvom det blot er formodet kriminalitet de rykker ud
til.

Fra : Bo

Dato : 28-08-05 00:58

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, det er samarbejde. Dem der ikke vil være med får et problem
> eftersom der ikke er meget ved at være ikke-godkendt af
> forsikringsselskaberne.

Nu er der også forsikringsselskaber der ikke vil være med, der er også et
stort alarmselskab der får problemer, deres anlæg lever ikke op til F & P,
som godkendte anlæg i sikringsniveauerne (Ikke godkendte systemdele) de skal
så skifte flere 1000 systemdele hos kunderne.

Samtidig er det næsten kun erhvervsdelen der bliver ramt og ikke de private,
der findes ikke så mange hjem der skal op i sikringsniveau og får man
nedslag i forsikringen pga. et alarm anlæg og glemmer at slå det til, ja så
modregner de også procentvis et nedslag i erstatningen ved et indbrud uden
tilkoblet alarm.

> Godkendelse fra forsikringsselskaberne.

Mon ikke den ikke godkendte AIA-installatør og kunderne bruger de selskaber
der ikke vil være med så ?

> Ja, men politiet må gerne køre med udrykning (altså over for rødt, for
> stærkt osv) også selvom det blot er formodet kriminalitet de rykker ud
> til.

Ja, men jeg tror ikke at de henter vildt mange minutter og selv efter 15
minutter er tyven jo over alle bjerge.

Jeg ved godt at det er tiltænkt som et løft til branchen og til gavn for
slutbrugerne, men der er så mange uafklaret ting stadig, så der er en del
huller. (har lige beskrevet nogen af dem.)

Men skal vi ikke slutte den her eller efter dit indlæg, tråden startede jo
med en låsepistol *G*

Hilsen

Bo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-08-05 01:41

Bo pretended :

> [...]
> som godkendte anlæg i sikringsniveauerne (Ikke godkendte systemdele) de skal
> så skifte flere 1000 systemdele hos kunderne.

Det ved jeg så ikke noget om - men det siger jo bare noget om at de har
brugt for dårlige anlæg ;)

> [...]
> modregner de også procentvis et nedslag i erstatningen ved et indbrud uden

Det er jo primært erhverv der får krav om alarm fra
forsikringsselskaberne så det er jo ikke så mærkeligt at det primært er
dem der bliver ramt af de nye krav. Jeg tror nu på at det bliver en
bedre service for kunderne med de nye krav.

Iøvrigt er det da ikke så mærkeligt at der bliver trukket fra i
erstatningen hvis man glemmer at slå sin alarm til - slet ikke hvis man
har fået præmienedsættelse for at have den!

> Mon ikke den ikke godkendte AIA-installatør og kunderne bruger de selskaber
> der ikke vil være med så ?

Det gør de sikkert - men lur mig om ikke kunderne pludselig opdager at
andre selskaber kan give garanti for maksimal udrykningstid og deres
eget (ikke godkendte) selskab ikke kan/vil ? Det tror jeg vil give
strenge tider for dem der ikke bliver godkendt. Iøvrigt tvivler jeg på
at virksomheder vil skifte forsikringsselskab, de vil nok hellere
skifte alarminstallatør.

> Ja, men jeg tror ikke at de henter vildt mange minutter og selv efter 15
> minutter er tyven jo over alle bjerge.

PO er meget hurtigere end 15 minutter når det virkelig gælder :)

> Jeg ved godt at det er tiltænkt som et løft til branchen og til gavn for
> slutbrugerne, men der er så mange uafklaret ting stadig, så der er en del
> huller. (har lige beskrevet nogen af dem.)

Der vil altid være huller i sådan noget - det er der jo også i
forvejen. Bare det at kunderne går og tror at vægterens opgave er at
banke tyveknægten og at han iøvrigt skal være fremme i løbet af max 5
min...

> Men skal vi ikke slutte den her eller efter dit indlæg, tråden startede jo
> med en låsepistol *G*

Og i en jura gruppe...

Så lad os bare slutte her - eller fortsætte via email.

Fra : Robert Andersen

Dato : 28-08-05 12:40

> [...]
> meget, men man skal altså lige huske på at det ikke er politi der kører
> derud, en vægter er underlagt færdselsloven præcis som alle andre - og de

I visse yderområder er det umuligt at garantere 25 min, selv for ambulance
og politi, så jomindre vægteren får stillet helikopter til rådighed, kan det
ikke overholdes
Det kræver jo også at der er en enorm overkapacitet af antal vægtere på
gaden, hvis de 25 min er et _krav_. og vil abonnenterne betale for det ?

/Robert

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-08-05 12:48

Robert Andersen used his keyboard to write :

> Det kræver jo også at der er en enorm overkapacitet af antal vægtere på
> gaden, hvis de 25 min er et _krav_. og vil abonnenterne betale for det ?

Så må man bare undlade at have det højeste sikringsniveau - eller lave
en fastvagt ordning. Der er løsere sikringsniveauer, helt op til 60
minutters reponstid.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-08-05 20:37

In article <43109c27$0$684$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Bo wrote:

> JA, som det er idag er der ingen garanti for hvornår vagtselskabet kommer,
> men der arbejdes på en lovgivning omkring udrykningstider så kunderne har
> noget at gå efter.

SLA (Service Level Agreement) er noget du frit kan aftale med
vagtselskabet. Det er muligt det koster mere at få 10 minutter
garanti end next business day :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-08-05 22:58

Povl H. Pedersen wrote :
> Det er muligt det koster mere at få 10 minutter
> garanti end next business day

Jeg tror det er billigere at få en fast vagt end 10 min. udryknings tid
:) Måske en områdevagt kan gøre det, men det kræver naboerne vil være
med.

Fra : Bo

Dato : 27-08-05 23:06

"Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse

> SLA (Service Level Agreement) er noget du frit kan aftale med
> vagtselskabet. Det er muligt det koster mere at få 10 minutter
> garanti end next business day :)

Muligt det koster mere, det tror jeg på, men tænker du ikke på tekniker i
stedet for vagt.

Hilsen

Bo