Grundejerforening
Fra : Svend Spanget

Dato : 25-08-05 16:05

Hej NG.

Jeg bygger sommerhus. Det er selvbyg, og foregår for det meste i
week-ender. Grundejerforeningen har et såkaldt ordensreglement, hvori
der blandt andet står, at kørsel med støjende maskiner ikke er tilladt
lørdage efter kl. 18 og søndage efter kl. 12.
Har det en reel juridisk betydning?
Har grundejerforeningen overhovedet nogen magt? F.eks. til at
gennemtvinge parkeringsregler, højde på beplantning m.v.?

Venlig hilsen
Svend Spanget

Fra : ha

Dato : 25-08-05 16:22

Svend Spanget wrote:
> Har grundejerforeningen overhovedet nogen magt? F.eks. til at
> gennemtvinge parkeringsregler, højde på beplantning m.v.?

Grundejerforeningens vedtægter er sikkert tinglyst på grundene.
Så ja, det har/kan grundejerforeningen godt have.

/ha

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-08-05 17:27

"ha" <minnewsmail@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Grundejerforeningens vedtægter er sikkert tinglyst på grundene.
> Så ja, det har/kan grundejerforeningen godt have.

Vil det sige at ændringer i vedtægterne gennemført på generalforsamlingen og
ikke tinglyst ikke er gældende?

--
Per, Esbjerg

Fra : ha

Dato : 25-08-05 18:14

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Vil det sige at ændringer i vedtægterne gennemført på
> generalforsamlingen og ikke tinglyst ikke er gældende?

Næppe uden godkendelse fra f.eks. kommunen, der som
regel er det der hedder påtaleberettiget. Det betyder f.eks.
at grundejerforeningen ikke kan beslutte at tagbeklædningen
på husene skal være eternitplader, selvom vedtægterne
oprindeligt beskriver at det skal være tegl. Beslutninger der
vedrører ændring af vedtægterne skal forelægges kommunen
til godkendelse.
M.h.t. tinglysning bliver jeg dig svar skyldig, mit bud er dog, at
det altid skal være de sidst gældende vedtægter der skal være
tinglyst.

/ha

Fra : Svend Spanget

Dato : 25-08-05 18:19

ha <minnewsmail@gmail.com> skrev:
>Grundejerforeningens vedtægter er sikkert tinglyst på grundene.
>Så ja, det har/kan grundejerforeningen godt have.

Så vidt jeg kan se, er grundejerforeningens vedtægter ikke
tinglyst. De omtalte ordensregler udsendes på bagsiden af
referatet fra generalforsamlingerne.
Jeg tænker på den situation, hvor man f. eks. lejer en
gravemaskine i en week-end. Skulle en grundejerforening virkelig
kunne forbyde brugen af den søndag efter kl. 12?
Det kunne også tænkes, at jeg ville blande beton til fundament og
lignende. Det må man da have ret til??

Fra : ha

Dato : 25-08-05 20:58

Svend Spanget wrote:
> [...]
> kunne forbyde brugen af den søndag efter kl. 12?
> Det kunne også tænkes, at jeg ville blande beton til fundament og

Nej det kan jeg ikke forestille mig. Hvad med naboens motorklipper
o.s.v. der er jo efterhånden mange maskiner igang de forskellige
steder idag, så var det mig, ville jeg for god ordens (og naboskabets)
skyld fortælle f.eks. formanden, at du vil igang med et byggeri og
at du selvfølgelig vil tage alle de hensyn det er dig muligt.

Almindeligvis er alle parter jo interesserede i et godt naboskab, og
mon ikke også andre af beboerne indimellem har en maskine
eller to kørende i weekender.

/ha

Fra : ha

Dato : 25-08-05 21:01

> [...]