Bopælspligt landbrug
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-08-05 10:43

Hvis der er bopælspligt på en langbrug, SKAL ejeren så bo der eller er der
bare nogen der skal bo der?

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-08-05 16:25

meddelelse news:430d91c0$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvis der er bopælspligt på en langbrug, SKAL ejeren så bo der eller er der
> bare nogen der skal bo der?
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
> www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler

Når der er bopælspligt på landejendomme, så skal ejeren tage bopæl på
ejendommen inden 6 mdr fra overtagelse, der kan gives dispensation udover
6mdr ved større ombygninger i stuehuset eller andet.

Er man ejer af flere ejendomme er det nok at bebo den ene.

Er ejendommen over en hvis størrelse og ejeren ikke har landbrugsuddannelse
så skal der være ansat en uddannet landmand og der skal så være 2
selvstændige boliger på ejendommen.

Jeg husker en sag, hvor der var en kvindelig præst og en landmand der var
gift/samlevende, de havde begge bopælspligt, hun på præstegården og han på
landbruget, det endte vist med at han fik dispensation så længe at hun var
præst i sognet.

Mvh AJH

forhenværende can-lort.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 25-08-05 18:50

On Thu, 25 Aug 2005 17:25:16 +0200, Allan Hansen wrote:

> Er ejendommen over en hvis størrelse og ejeren ikke har
> landbrugsuddannelse så skal der være ansat en uddannet landmand og der
> skal så være 2 selvstændige boliger på ejendommen.

Har du en henvisning til det?

> [...]
> gift/samlevende, de havde begge bopælspligt, hun på præstegården og
> han på landbruget, det endte vist med at han fik dispensation så længe

Ja den er lidt tricky

/Henning

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-08-05 20:59

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> skrev i en meddelelse

> Har du en henvisning til det?

> Ja den er lidt tricky
>
> /Henning

Jeg kan ikke give en §, men jeg har arbejdet som bestyrer på en ejendom hvor
ejeren havde indrettet en lejlighed til mig på 1 sal, denne blev ikke
godtaget af landbrugskommisionen i Viborg amt, da kommunen ikke havde
godkendt den som en selvstændig bolig.

Mvh AJH

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-08-05 21:07

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> skrev i en meddelelse

> Har du en henvisning til det?

> Ja den er lidt tricky
>
> /Henning

Jeg søgte lidt og fandt dette

http://www.dffe.dk/Files/Filer/Jordbrug/Landbrugslov/Publikationer/web_samlet.pdf

Læs § 8, stk 2

Mvh AJH

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-08-05 00:17

Allan Hansen wrote:
> [...]
> ejendommen inden 6 mdr fra overtagelse, der kan gives dispensation
> udover 6mdr ved større ombygninger i stuehuset eller andet.

Og det _skal_ være ejeren?
Det må ikke være fx. sønnen?

Fra : Allan Hansen

Dato : 26-08-05 14:45

meddelelse news:430e5090$0$18645$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort

Det skal være ejeren/medejeren der bebor ejendommen.

Jeg kan huske da Brask Thomsen købte Overgård ved Hadsund, da var det ikke
nok at svigersønnen boede på ejendommen, han skulle også være medejer, (den
drives vist nok som et aktieselskab).

Mvh AJH

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-08-05 15:56

Allan Hansen wrote:
> [...]
> ikke nok at svigersønnen boede på ejendommen, han skulle også være
> medejer, (den drives vist nok som et aktieselskab).

Ok. Takker..