|
| Ordrebekræftelsens binding? Fra : rack |
Dato : 24-08-05 23:57 |
|
Jeg har i weekenden bestilt en række produkter som jeg har modtaget
ordrebekræftelse på samt bekræftelse på at varerne blev afsendt med
posten. Ordlyden i de to bekræftelser stemmer overens med hvad jeg har
bestilt.
Posten dukkede op idag med en meget lille papkasse, som umuligt kunne
indeholde det, som jeg havde bestilt. Det var tydeligt at se på både
vægt og dimensioner. Så jeg nægtede modtagelse og ringede straks til
butikken.
De sagde, at der var en fejl i deres system og at den vare, som jeg
havde bestilt i virkeligheden var væsentligt dyrere end den i
ordrebekræftelsen. De sagde så, at jeg ikke kunne få omhandlende vare
til den pris, jeg havde set og bestilt på deres hjemmeside.
Hvilke rettigheder har jeg?
| |
Martin Jørgensen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 25-08-05 07:48 |
|
rack wrote:
> Jeg har i weekenden bestilt en række produkter som jeg har modtaget
> ordrebekræftelse på samt bekræftelse på at varerne blev afsendt med
> posten. Ordlyden i de to bekræftelser stemmer overens med hvad jeg har
> bestilt.
Det er meget simpelt...
> Posten dukkede op idag med en meget lille papkasse, som umuligt kunne
> indeholde det, som jeg havde bestilt. Det var tydeligt at se på både
> vægt og dimensioner. Så jeg nægtede modtagelse og ringede straks til
> butikken.
De har sendt dig noget forkert og skal sørge for at du får det du har købt.
> De sagde, at der var en fejl i deres system og at den vare, som jeg
> havde bestilt i virkeligheden var væsentligt dyrere end den i
> ordrebekræftelsen. De sagde så, at jeg ikke kunne få omhandlende vare
> til den pris, jeg havde set og bestilt på deres hjemmeside.
Så skulle de *ihvertfald* ikke have bekræftet aftalen og påbegyndt at
sende varen til dig, kan du hilse dem og sige.
> Hvilke rettigheder har jeg?
§ 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren. Reglerne
i §§ 2-9 kommer til anvendelse, for så vidt ikke andet følger af
tilbudet eller svaret eller af handelsbrug eller anden sædvane.
Som forbruger anses du for at være "den svage part" og den
erhvervsdrivende er derfor bundet af den oprindelige købsaftale og det
som står skrevet i ordre-bekræftelsen.
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Jonathan Stein (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 25-08-05 08:38 |
|
rack wrote:
> De sagde, at der var en fejl i deres system og at den vare, som jeg
> havde bestilt i virkeligheden var væsentligt dyrere end den i
> ordrebekræftelsen. De sagde så, at jeg ikke kunne få omhandlende vare
> til den pris, jeg havde set og bestilt på deres hjemmeside.
>
> Hvilke rettigheder har jeg?
Hvis du vidste - eller burde have opdaget - at der var tale om en fejl,
er der ikke noget at gøre. Ellers er det bare at holde fast ved aftalen
og forlange, at de leverer det bestilte til den aftalte pris.
Det er aftalelovens afsnit III (§32 kunne være aktuel) der omhandler
"ugyldige viljeserklæringer". Se evt.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19960078129-REGL
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Kim Ludvigsen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 25-08-05 10:28 |
|
Den 25-08-05 09.38 skrev Jonathan Stein følgende:
> Hvis du vidste - eller burde have opdaget - at der var tale om en fejl,
> er der ikke noget at gøre.
Gælder det mon også her?
Firmaet har ikke protesteret eller kontaktet kunden men har blot sendt
en anden vare. Kan det ikke have betydning?
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fejlsikret tilstand, din ven i nøden.
http://kimludvigsen.dk
| |
Jonathan Stein (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 25-08-05 15:58 |
|
Kim Ludvigsen wrote:
>> Hvis du vidste - eller burde have opdaget - at der var tale om en
>> fejl, er der ikke noget at gøre.
>
> Gælder det mon også her?
>
> Firmaet har ikke protesteret eller kontaktet kunden men har blot sendt
> en anden vare. Kan det ikke have betydning?
Er der tale om en fejl, som "rack" havde (eller burde have) opdaget,
mener jeg ikke det betyder noget hvornår og hvordan fejlen er opstået.
Hvis den tilsendte vare passer til prisen, kunne det f.eks. være
vareteksten, der var lagt forkert ind i systemet.
Det vil ikke nødvendigvis blive opdaget, hvis varerne bliver pakket fra
lageret efter varenummer.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Martin Jørgensen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 25-08-05 18:08 |
|
Jonathan Stein wrote:
> Kim Ludvigsen wrote:
-snip-
> Hvis den tilsendte vare passer til prisen, kunne det f.eks. være
> vareteksten, der var lagt forkert ind i systemet.
> Det vil ikke nødvendigvis blive opdaget, hvis varerne bliver pakket fra
> lageret efter varenummer.
Det mener jeg bare ikke er godt nok, fordi en ordrebekræftelse bliver
ikke afsendt af sig selv og det gør information omkring afhentning af
pakker heller ikke, uden menneskelig indblanding. Derfor hænger firmaet
på den oprindelige aftale.
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Jonathan Stein (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 25-08-05 19:39 |
|
Martin Jørgensen wrote:
> Det mener jeg bare ikke er godt nok, fordi en ordrebekræftelse bliver
> ikke afsendt af sig selv og det gør information omkring afhentning af
> pakker heller ikke, uden menneskelig indblanding. Derfor hænger firmaet
> på den oprindelige aftale.
Aftaleloven rummer ikke nogen bestemmelse om, at bordet fanger hvis
firmaet dummer sig / overser tilstrækkeligt meget. Det afgørende er, om
modparten var (eller burde have været) klar over fejlen.
- Men i øvrigt kan en ordrebekræftelse da sagtens blive afsendt automatisk.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Politico (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Politico |
Dato : 25-08-05 22:29 |
|
"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
news:430e0f41$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Jørgensen wrote:
>
> Aftaleloven rummer ikke nogen bestemmelse om, at bordet fanger hvis
> firmaet dummer sig / overser tilstrækkeligt meget. Det afgørende er, om
> modparten var (eller burde have været) klar over fejlen.
Jeg er enig. Det afgørende er, om løftemodtager vidste - eller burde have
vidst - at løftet var fremsat ved en fejltagelse.
Forudsætningen for en ugyldighedspåstand efter AFTL §32, er dog ret snævert
formuleret. Løftemodtager skal/burde _vide_ at løftet var forkert. En
formodning eller antagelse er således ikke nok.
Når den eneste "fejl" er prisen på varen, skal der nok ret meget til, før
dette krav kan siges at være opfyldt. Især når prisen på varen er fremsat to
gange fra firmaets side, nemlig ved deres opfordring til at gøre tilbud
(website prisliste) og ved deres svar på købers tilbud (ordrebekræftelsen),
skal varen efter min opfattelse være prissat ganske væsentligt lavere, end
hvad man kunne få den samme eller tilsvarende vare for andet steds.
Jeg vil mene, at varen mindst skal have været 50% billigere end dens normale
handelspris, før ordrebekræftelsen kan ophæves efter AFTL §32. Men det er et
gæt, jeg kan ikke finde nogle offentliggjorte domme om det.
/ Politico
| |
rack (26-08-2005)
| Kommentar Fra : rack |
Dato : 26-08-05 23:03 |
|
Jeg kan fortælle, at jeg har droppet sagen. Jeg "burde" måske have vidst
at varen normalt er meget dyrere, men den var annonceret på edbpriser.
Det er en vare, som jeg kender og som normalt (og andre steder) koster
kr. 800,- pr stk. Jeg var dog i den tro at der var tale om et restudsalg
eller lignende siden prisen var så lav.
Men jeg gider ikke at tage kampen. Alt andet lige ville det nok heller
ikke være etisk forsvarligt at kræve at virksomheden skal sende mig
varer for kr. 16000,- og at jeg kun skal betale 1800,- (jeg bestilte
resten af lageret...)
Tak for gode råd og ikke mindst interessante fakta!
Rack
Politico wrote:
> "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
> news:430e0f41$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Martin Jørgensen wrote:
>>
>>Aftaleloven rummer ikke nogen bestemmelse om, at bordet fanger hvis
>>firmaet dummer sig / overser tilstrækkeligt meget. Det afgørende er, om
>>modparten var (eller burde have været) klar over fejlen.
>
>
> Jeg er enig. Det afgørende er, om løftemodtager vidste - eller burde have
> vidst - at løftet var fremsat ved en fejltagelse.
>
> Forudsætningen for en ugyldighedspåstand efter AFTL §32, er dog ret snævert
> formuleret. Løftemodtager skal/burde _vide_ at løftet var forkert. En
> formodning eller antagelse er således ikke nok.
>
> Når den eneste "fejl" er prisen på varen, skal der nok ret meget til, før
> dette krav kan siges at være opfyldt. Især når prisen på varen er fremsat to
> gange fra firmaets side, nemlig ved deres opfordring til at gøre tilbud
> (website prisliste) og ved deres svar på købers tilbud (ordrebekræftelsen),
> skal varen efter min opfattelse være prissat ganske væsentligt lavere, end
> hvad man kunne få den samme eller tilsvarende vare for andet steds.
>
> Jeg vil mene, at varen mindst skal have været 50% billigere end dens normale
> handelspris, før ordrebekræftelsen kan ophæves efter AFTL §32. Men det er et
> gæt, jeg kan ikke finde nogle offentliggjorte domme om det.
>
> / Politico
>
>
| |
Jonathan Stein (28-08-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 28-08-05 20:35 |
|
rack wrote:
> Jeg kan fortælle, at jeg har droppet sagen. Jeg "burde" måske have vidst
> at varen normalt er meget dyrere, men den var annonceret på edbpriser.
> Det er en vare, som jeg kender og som normalt (og andre steder) koster
> kr. 800,- pr stk. Jeg var dog i den tro at der var tale om et restudsalg
> eller lignende siden prisen var så lav.
Ja - med mindre varen netop var annonceret som et helt særligt tilbud,
burde alarmklokken nok have ringet.
Jeg tror heller ikke du ville have mange chancer for at komme igennem
med et krav om at gennemføre handlen til den fejlagtige pris.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Martin Jørgensen (28-08-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 28-08-05 06:38 |
|
Jonathan Stein wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
>
>> Det mener jeg bare ikke er godt nok, fordi en ordrebekræftelse bliver
>> ikke afsendt af sig selv og det gør information omkring afhentning af
>> pakker heller ikke, uden menneskelig indblanding. Derfor hænger
>> firmaet på den oprindelige aftale.
>
>
> Aftaleloven rummer ikke nogen bestemmelse om, at bordet fanger hvis
> firmaet dummer sig / overser tilstrækkeligt meget. Det afgørende er, om
> modparten var (eller burde have været) klar over fejlen.
Det er der sådan set ikke noget der tyder på her. Så hvad tror du selv?
> - Men i øvrigt kan en ordrebekræftelse da sagtens blive afsendt automatisk.
Det har jeg aldrig nogensinde set før. Så plejer det at hedde en
bestillings-bekræftelse. Og jeg har heller aldrig nogensinde set
information omkring afhentning af pakker blive afsendt fuldstændigt af
sig selv, uden menneskelig indblanding.
Sådan et system kunne jeg da ellers godt tænke mig. Jeg tror jeg kunne
blive rig på det. Har du et link til sådan et genialt system, der
fuldstændigt af sig selv kan klare disse ting omkring afsendelse og give
information herom til kunden?
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Peter Lykkegaard (28-08-2005)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 28-08-05 07:09 |
|
"Martin Jørgensen" wrote
> Det er der sådan set ikke noget der tyder på her. Så hvad tror du selv?
>
Læs racks sidste indlæg
Når man bestiller resten af varelageret for i alt 1800 hvor den faktiske
værdi er 16000 så vil det være lidt af en udfordring at overbevise retten at
man har været i god tro
- Peter
| |
Martin Jørgensen (28-08-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 28-08-05 07:50 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
> "Martin Jørgensen" wrote
>
>
>>Det er der sådan set ikke noget der tyder på her. Så hvad tror du selv?
>>
>
> Læs racks sidste indlæg
> Når man bestiller resten af varelageret for i alt 1800 hvor den faktiske
> værdi er 16000 så vil det være lidt af en udfordring at overbevise retten at
> man har været i god tro
>
> - Peter
Hehe.. ups. Point taken. Jeg giver mig - har været væk i 2 dage og
derfor glemt diskussionen og af samme grund overset hans indlæg
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Jonathan Stein (28-08-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 28-08-05 20:33 |
|
Martin Jørgensen wrote:
>>> Det mener jeg bare ikke er godt nok, fordi en ordrebekræftelse bliver
>>> ikke afsendt af sig selv og det gør information omkring afhentning af
>>> pakker heller ikke, uden menneskelig indblanding. Derfor hænger
>>> firmaet på den oprindelige aftale.
>>
>> Aftaleloven rummer ikke nogen bestemmelse om, at bordet fanger hvis
>> firmaet dummer sig / overser tilstrækkeligt meget. Det afgørende er,
>> om modparten var (eller burde have været) klar over fejlen.
>
> Det er der sådan set ikke noget der tyder på her. Så hvad tror du selv?
Jeg forsøger normalt at undgå rene gætterier her i gruppen, men nu er
ophavsmanden jo kommet med svaret.
Det ændrer dog ikke ved, at det ene og alene er købers mulighed for at
vurdere fejlen, som er afgørende for, om aftalen binder - uanset hvor
mange gange firmaet dummer sig.
>> - Men i øvrigt kan en ordrebekræftelse da sagtens blive afsendt
>> automatisk.
>
> Det har jeg aldrig nogensinde set før.
Står der også 2005 på din kalender?
> ... Og jeg har heller aldrig nogensinde set
> information omkring afhentning af pakker blive afsendt fuldstændigt af
> sig selv, uden menneskelig indblanding.
Jeg ved ikke hvor det med afhentning af pakker kom ind i billedet - jeg
snakkede om pakning af varerne, hvor lager-arbejderen sagtens kan pakke
ud fra varenumre - og derfor ikke opdage, hvis der står en forkert tekst
på ordren.
> Sådan et system kunne jeg da ellers godt tænke mig. Jeg tror jeg kunne
> blive rig på det.
Jamen så værsgo - her er et ganske gratis: http://www.compiere.org/
(kræver dog nok nogen tilretning inden hele funktionaliteten er på plads).
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Martin Jørgensen (28-08-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 28-08-05 21:10 |
|
Jonathan Stein wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-
> Jeg ved ikke hvor det med afhentning af pakker kom ind i billedet - jeg
> snakkede om pakning af varerne, hvor lager-arbejderen sagtens kan pakke
> ud fra varenumre - og derfor ikke opdage, hvis der står en forkert tekst
> på ordren.
>
>> Sådan et system kunne jeg da ellers godt tænke mig. Jeg tror jeg kunne
>> blive rig på det.
>
>
> Jamen så værsgo - her er et ganske gratis: http://www.compiere.org/
> (kræver dog nok nogen tilretning inden hele funktionaliteten er på plads).
Ikke dårligt, ikke dårligt... Så med sådan et system kan man altså helt
spare omkostningerne til lagerarbejdere/personale. Hvor køber man så
robotten der pakker varerne, der hører med til systemet og som sørger
for at varerne bliver afsendt både automatisk og korrekt til køber og
afleverer dem på posthuset til videredistribution?
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Jonathan Stein (28-08-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 28-08-05 21:54 |
|
Martin Jørgensen wrote:
> Ikke dårligt, ikke dårligt... Så med sådan et system kan man altså helt
> spare omkostningerne til lagerarbejdere/personale. Hvor køber man så
> robotten der pakker varerne, der hører med til systemet og som sørger
> for at varerne bliver afsendt både automatisk og korrekt til køber
De kommer selvfølgelig fra Japan. Daifuku har f.eks. leveret de
robotter, der årligt flytter 1,5 mio. paller for Netto.
( http://ing.dk/article/20040130/INFOMEDIAARKIV/401300323&SearchID=73218681747903
hvis du har login til Ingengiøren).
> og afleverer dem på posthuset til videredistribution?
Det kræver (endnu) nok en chauffør - men bild mig ikke ind, at han ville
have kontrolleret, at alle ordrer var pakket korrekt, så den omtalte
fejl ville have været opdaget.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Peter Lykkegaard (28-08-2005)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 28-08-05 22:02 |
|
"Jonathan Stein" wrote
> Det kræver (endnu) nok en chauffør - men bild mig ikke ind, at han ville
> have kontrolleret, at alle ordrer var pakket korrekt, så den omtalte fejl
> ville have været opdaget.
>
Det er muligt vha RFID
Det kræver dog at alle varer forsynes med RFID tags ved ankomst til lageret
eller tidligere
http://en.wikipedia.org/wiki/RFID
- Peter
| |
Jonathan Stein (28-08-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 28-08-05 22:57 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
>>Det kræver (endnu) nok en chauffør - men bild mig ikke ind, at han ville
>>have kontrolleret, at alle ordrer var pakket korrekt, så den omtalte fejl
>>ville have været opdaget.
>
> Det er muligt vha RFID
Hvis fejlen - som jeg tidligere har gættet på - er opstået, fordi der er
lagt en forkert varetekst ind på varen, ville RFID ikke have fanget
fejlen (lige så lidt som stregkoder, hvis varerne er kontrolleret med
stregkoder under pakningen).
Desuden var Martins påstand (i
430dfaba$0$43491$edfadb0f@dread15.news.tele.dk) jo, at firmaet var
bundet fordi der havde været menneskelig indblanding. Dette ville
RFID-kontrol jo ikke ændre ved.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Peter Lykkegaard (29-08-2005)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 29-08-05 18:33 |
|
"Jonathan Stein" wrote
>
> Hvis fejlen - som jeg tidligere har gættet på - er opstået, fordi der er
> lagt en forkert varetekst ind på varen, ville RFID ikke have fanget fejlen
Jeg forudsætter at der anvendes RFID tags der kan holde mere end bare et
nummer
Fx udover forretnings varenummer, producents varenummer og tekst, samt
historik for hvem, hvor og hvornår varen er "tjekket" løbende
> (lige så lidt som stregkoder, hvis varerne er kontrolleret med stregkoder
> under pakningen).
Stregkoder er der imod blot et/flere nummer og giver ingen garantier og ikke
anden information end der i forevejen er regisreret i et given system
- Peter
| |
Jonathan Stein (01-09-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 01-09-05 08:31 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
>>Hvis fejlen - som jeg tidligere har gættet på - er opstået, fordi der er
>>lagt en forkert varetekst ind på varen, ville RFID ikke have fanget fejlen
>
> Jeg forudsætter at der anvendes RFID tags der kan holde mere end bare et
> nummer
> Fx udover forretnings varenummer, producents varenummer og tekst, samt
> historik for hvem, hvor og hvornår varen er "tjekket" løbende
Men så opstår fejlen formentlig kun, hvis leverandøren har angivet en
forkert varetekst - eller hvis sælger generelt ændrer/oversætter
teksterne - og i disse tilfælde vil RFID tags så alligevel ikke fange
fejlen.
Der er mange andre fordele ved RFID tags, men lige denne fejl, tror jeg
ikke de ville have fanget.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Martin Jørgensen (29-08-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 29-08-05 18:05 |
|
Jonathan Stein wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
>
>> Ikke dårligt, ikke dårligt... Så med sådan et system kan man altså
>> helt spare omkostningerne til lagerarbejdere/personale. Hvor køber man
>> så robotten der pakker varerne, der hører med til systemet og som
>> sørger for at varerne bliver afsendt både automatisk og korrekt til køber
>
>
> De kommer selvfølgelig fra Japan. Daifuku har f.eks. leveret de
> robotter, der årligt flytter 1,5 mio. paller for Netto.
> ( http://ing.dk/article/20040130/INFOMEDIAARKIV/401300323&SearchID=73218681747903
> hvis du har login til Ingengiøren).
Jep, selvfølgeligt. Har læst om det før. Og jeg har faktisk arbejdet på
fuld tid med noget fuldstændigt tilsvarende her i de seneste 2 måneder
hos et firma der dog har mange indkørselsproblemer... Indtil jeg nu igen
er blevet studerende...
>> og afleverer dem på posthuset til videredistribution?
>
>
> Det kræver (endnu) nok en chauffør - men bild mig ikke ind, at han ville
> have kontrolleret, at alle ordrer var pakket korrekt, så den omtalte
> fejl ville have været opdaget.
Tjooh, mig bekendt er det ikke eksterne folk der afleverer pakker på
posthuset. Det tror jeg bliver for dyrt i længden. Men ok, du har lidt
ret og så syntes jeg vi skulle stoppe?
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Jonathan Stein (01-09-2005)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 01-09-05 08:34 |
|
Martin Jørgensen wrote:
>> De kommer selvfølgelig fra Japan. Daifuku har f.eks. leveret de
>> robotter, der årligt flytter 1,5 mio. paller for Netto.
>> ( http://ing.dk/article/20040130/INFOMEDIAARKIV/401300323&SearchID=73218681747903
>> hvis du har login til Ingengiøren).
>
> Jep, selvfølgeligt.
Så havde jeg da lidt hukommelse tilbage...
> Tjooh, mig bekendt er det ikke eksterne folk der afleverer pakker på
> posthuset. Det tror jeg bliver for dyrt i længden.
Hvis man er oppe i automatiske lagersystemer, har man sikkert også
aftale med Post Danmark eller andre om afhentning af pakkerne.
> Men ok, du har lidt ret og så syntes jeg vi skulle stoppe?
Jo - det er da meget hyggeligt at snakke om moderne distribution, men
det har ikke så meget med jura at gøre. - Faktisk var min pointe jo
netop, at det slet ikke var relevant for spørgsmålet...
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Geert Lund (11-09-2005)
| Kommentar Fra : Geert Lund |
Dato : 11-09-05 15:55 |
|
Martin Jørgensen wrote:
> Tjooh, mig bekendt er det ikke eksterne folk der afleverer pakker på
> posthuset. Det tror jeg bliver for dyrt i længden. Men ok, du har lidt
> ret og så syntes jeg vi skulle stoppe?
Et ikke uvæsenligt antal firmaer i Dk får faktisk alt post og pakker
afhentet direkte på adressen - af en ekstern medarbejder enten fra
PostDK eller det pakkefirma man nu benytter - så denne antagelse er
bestemt forkert!
--
Med venlig hilsen
Geert Lund,
www.GLD.dk
| |
Martin Jørgensen (11-09-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 11-09-05 21:38 |
|
Geert Lund wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
>
>> Tjooh, mig bekendt er det ikke eksterne folk der afleverer pakker på
>> posthuset. Det tror jeg bliver for dyrt i længden. Men ok, du har lidt
>> ret og så syntes jeg vi skulle stoppe?
>
>
> Et ikke uvæsenligt antal firmaer i Dk får faktisk alt post og pakker
> afhentet direkte på adressen - af en ekstern medarbejder enten fra
> PostDK eller det pakkefirma man nu benytter - så denne antagelse er
> bestemt forkert!
Og et ikke uvæsentligt antal firmaer i Dk afleverer faktisk alt post og
pakker til PD selv.
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Geert Lund (12-09-2005)
| Kommentar Fra : Geert Lund |
Dato : 12-09-05 02:49 |
|
Martin Jørgensen wrote:
> Og et ikke uvæsentligt antal firmaer i Dk afleverer faktisk alt post og
> pakker til PD selv.
ÆH, det ændrer dog ikke din påstand...
--
//Geert
| |
Martin Jørgensen (12-09-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 12-09-05 22:26 |
|
Geert Lund wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
>
>> Og et ikke uvæsentligt antal firmaer i Dk afleverer faktisk alt post
>> og pakker til PD selv.
>
>
> ÆH, det ændrer dog ikke din påstand...
Jeg aner ikke hvad du snakker om. Hvem siger at noget skulle ændre noget?
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Geert Lund (12-09-2005)
| Kommentar Fra : Geert Lund |
Dato : 12-09-05 22:38 |
|
Martin Jørgensen wrote:
>> ÆH, det ændrer dog ikke din påstand...
> Jeg aner ikke hvad du snakker om. Hvem siger at noget skulle ændre noget?
Forkert formuleret - skulle have været: "det ændrer dog ikke at din
påstand ikke er rigtig". Sorry :)
--
Med venlig hilsen
Geert Lund
| |
Martin Jørgensen (12-09-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 12-09-05 23:05 |
|
Geert Lund wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
>
>>> ÆH, det ændrer dog ikke din påstand...
>>
>> Jeg aner ikke hvad du snakker om. Hvem siger at noget skulle ændre noget?
>
>
> Forkert formuleret - skulle have været: "det ændrer dog ikke at din
> påstand ikke er rigtig". Sorry :)
Så det vil altså sige at de par de måneder hvor jeg har arbejdet hos PD,
gået rundt på deres gangarealer og talt med post-folk og troet at et
ikke uvæsentligt antal firmaer indleverede post til
erhvervsindleveringen, blot er en stor drøm?
Wow, imponerende at en drøm kan være så overbevisende... Og hvor har du
så din(e) kilde(r) fra, siden du kan udtale dig så sikkert om hvordan
tingene foregår et sted, hvor du vel ikke engang har arbejdet eller "set
indefra"?
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Geert Lund (13-09-2005)
| Kommentar Fra : Geert Lund |
Dato : 13-09-05 14:53 |
|
Martin Jørgensen wrote:
> Så det vil altså sige at de par de måneder hvor jeg har arbejdet hos PD,
> gået rundt på deres gangarealer og talt med post-folk og troet at et
> ikke uvæsentligt antal firmaer indleverede post til
> erhvervsindleveringen, blot er en stor drøm?
Næh, du er jo nu også helt ude af kontekst - jeg startede med at reagere
på din påstand om at alle firmaer selv indleverer deres post/pakker til
fx PostDK og ikke har eksterne til at gøre det.
MJ>> Tjooh, mig bekendt er det ikke eksterne folk der afleverer
MJ>> pakker på posthuset. Det tror jeg bliver for dyrt i længden.
Hvortil jeg forklarer at der er et ikke uvæsentligt antal virksomheder i
Dk der har fx PostDK (eller A Post, og hvad de nu hedder alle sammen)
til at hente og bringe al post/pakker i firmaet (både intern og ekstern)
- fx en større dansk televirksomhed hvor jeg havde min gang i et antal år.
Det var såmænd det hele. Er udemærket klar over at langt størstedelen af
danske virksomheder selv må troppe op på Posthuset for at aflevere deres
post. Eller - sende det med taxa/bud - og så er det igen eksterne folk
der afleverer pakken på posthuset...
--
Med venlig hilsen
Geert Lund
| |
Martin Jørgensen (13-09-2005)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 13-09-05 19:06 |
|
Geert Lund wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-
> Næh, du er jo nu også helt ude af kontekst - jeg startede med at reagere
> på din påstand om at alle firmaer selv indleverer deres post/pakker til
> fx PostDK og ikke har eksterne til at gøre det.
Nej, det er at fordreje diskussionen fordi jeg har aldrig specifikt
skrevet at *alle* firmaer selv indleverer deres post. Jeg udtrykte mig
blot generelt, jvf. nedenstående...
> MJ>> Tjooh, mig bekendt er det ikke eksterne folk der afleverer
> MJ>> pakker på posthuset. Det tror jeg bliver for dyrt i længden.
>
> Hvortil jeg forklarer at der er et ikke uvæsentligt antal virksomheder i
> Dk der har fx PostDK (eller A Post, og hvad de nu hedder alle sammen)
> til at hente og bringe al post/pakker i firmaet (både intern og ekstern)
> - fx en større dansk televirksomhed hvor jeg havde min gang i et antal år.
Jaja, rolig nu. Jeg skriver blot at det meget let kan blive dyrere end
selv at gøre det fordi så går "overskuddet" ned i firmaets egen lomme og
firmaet har jo i forvejen adm. personale og forsikringer m.m. så det er
der ingen grund til at skulle købe udefra når man kan udnytte
stor-driftsfordele og få rabat med forsikringer o.m.a. endda (ingen
ekstra adm. omkostninger fordi personalet er der i forvejen).
> Det var såmænd det hele. Er udemærket klar over at langt størstedelen af
> danske virksomheder selv må troppe op på Posthuset for at aflevere deres
> post. Eller - sende det med taxa/bud - og så er det igen eksterne folk
> der afleverer pakken på posthuset...
Så er vi jo alligevel enige selvom dit:
Forkert formuleret - skulle have været: "det ændrer dog ikke at din
påstand ikke er rigtig". Sorry :)
..... gjorde det svært at gennemskue at vi var enige. Det var ihvertfald
ikke indlysende.
Desuden håber jeg da heller ikke at nogen tror at det kun er små
virksomheder der afleverer post til PD i erhvervsindleveringen (og selv
står for transport). Jeg ved mange store firmaer gør det og jeg vil tro
med enorm fortjeneste ift. til at købe den arbejdskraft eksternt hos
A-post/UPS/whatever som også skal lave et overskud af kundernes
indbetalinger...
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
|
|