Hjælp fra kommunen
Fra : PeterM.

Dato : 24-08-05 15:34

En af min venner er rendt ind i et problem.
Hun er blevet smidt ud af sin fyr, og står nu boligløs.
Hun har fået at vide af kommunen at hun ka flytte på et forsorgshjem, men
det er der jo ikk mange der er interresseret i.
Hun får af en eller anden grund heller ikke kontanthjælp, så dermed ingen
penge overhovedet nogle steder fra, ... det synes jeg også lyder helt vildt,
i et velfærdssamfund som vores i dk.
Hun har også meget dårlige tænder, og der ka hun heller ikke få hjælp, ingen
tag over hovedet, og ingenting at leve for.
Og heller ikke hjælp til en ny bolig.
Hvad er det lige der sker ?
ka det være rigtigt ?, og hvad kan vi gøre for at få sat noget skred i denne
sag ?
hvis der ska bruges flere oplysninger, skriver jeg det gerne
Hun er et sted i 30 erne, sååå, hun må jo være gammel nok til at få en eller
anden form for hjælp.
Ok, hun er tidligere narkoman, så det ka være hun har dummet sig på et
tidspunkt, det ved jeg ikke lige, men alle har jo ret til at forbedre sig,
og det har hun, men jeg er bange for, at får hun ikke hjælp, vil det være
alt for nemt for hende at vende tilbage til det gamle "liv" som narkoman

Mvh
PeterM

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-08-05 17:50

"PeterM." wrote

> [...]
> vildt,

> ka det være rigtigt ?, og hvad kan vi gøre for at få sat noget skred i

Du kan evt prøve at spørge i dk.forbruger.offentlig-service

- Peter

Fra : PeterM.

Dato : 24-08-05 18:30

1000 tak, det lyder som et rigtigt godt alternativ
det vil jeg prøve

Mvh
PeterM

Fra : KNT

Dato : 24-08-05 19:31

Du får det til at lyde som om du tror 'Kommunen' er en filatropisk
forretning.
Hvilke objektive kriterier opfylder damen for at få hjælp?
Har hun ingen (hjemmeboende) børn har hun naturligvis ikke ret til en
lejlighed.
Har hun ikke indsendt konkret ansøgning om bistandshjælp / kontanthjælp - ja
så kommer de jo ikke af sig selv.
Vær dog lidt aktiv - udfarende selv.

Knud

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-08-05 19:39

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> writes:

> Har hun ingen (hjemmeboende) børn har hun naturligvis ikke ret til
> en lejlighed.

Det er jo ikke altid helt rigtigt.

Her er hvad Århus Kommune har at sige om emnet.

http://www.aarhuskommune.dk/portal/borger/bolig_byggeri_grunde/social_boligtildeling_

Jeg sidder selv i en bolig jeg har fået gennem kommunen, da jeg ikke
kunne gå op og ned af trapperne til vores daværende bolig.

Almennyttige boligforeninger skal stille 25% af deres boliger til
rådighed for kommunen.

Så spørgsmålet er at finde det rigtige sted i kommunen og sende en
ansøgning. Men det er heller ikke altid lige nemt, specielt ikke hvis
man lige er blevet smidt ud af sit hjem.

Et godt råd er at henvende sig til den sociale retshjælp i den
relevante by.

Men det er rigtigt: Man skal selv være meget opsøgende og gerne kende
loven, før man kan få den hjælp man har brug for.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : PeterM.

Dato : 24-08-05 20:58

> [...]
> Har hun ikke indsendt konkret ansøgning om bistandshjælp /
> kontanthjælp - ja så kommer de jo ikke af sig selv.

Ja jeg ved egentligt ikke rigtigt hvad jeg får det til at lyde som
men ok, nu har jeg så heller aldrig været inde i det system, men det jeg går
ud fra at der er et system i danmark der siger man ikk må sulte, og der er
jo mange kontanthjælps modtagere som sidder med tag over hovedet, og endda
har råd til at drikke sig fuld hver dag, ... ok, jeg forstår ikke systemet,
... det skulle der vel ikke være råd til, jeg tror,.. der er nogle der får
for meget , .. og nogle (måske få) får for lidt ... eller er det mig der
er forkert på den
.... hvor meget hun lige har gjort for det ved jeg ikke rigtigt på stående
fod, men jeg ved at hun flere gange har været deroppe og snakke med dem på
kommunen, og de vil bare ikke hjælpe, så måske er det en rigtigt god ide at
gå til den lokale (Fredericia) retshjælp og snakke med dem.
Hov, ... ska da lige denne gang huske at tilføje at hun har 3 mindreårige
børn, men ingen af dem er hjemmeboende.

mvh
PeterM

Fra : Søren G

Dato : 25-08-05 13:02

"PeterM." <mikkel43@remove-msn.com> wrote in message
> [...]
går
> ud fra at der er et system i danmark der siger man ikk må sulte,

Det er der ikke. Om du bruger pengene fra det offentlige til mad eller noget
andet blander det offentlige sig ikke i.

> og der er
> jo mange kontanthjælps modtagere som sidder med tag over hovedet, og endda
> har råd til at drikke sig fuld hver dag, .

Hvor meget får de at spise ?

> [...]
> .. det skulle der vel ikke være råd til, jeg tror,.. der er nogle der får
> for meget , .. og nogle (måske få) får for lidt ... eller er det mig

dk.politik kan svare dig på det.

> [...]
at
> gå til den lokale (Fredericia) retshjælp og snakke med dem.

At de ikke giver hende en lejlighed klar til indflytning næste dag er ikke
det samme som at de ikke vil hjælpe.

> Hov, ... ska da lige denne gang huske at tilføje at hun har 3 mindreårige
> børn, men ingen af dem er hjemmeboende.

Så har hun jo ikke behov for lejligheden til at give dem tag over hovedet.
Det var heldigt.

--
Søren

Fra : C Howard

Dato : 24-08-05 21:57

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke objektive kriterier opfylder damen for at få hjælp?
> Har hun ingen (hjemmeboende) børn har hun naturligvis ikke ret til en
> lejlighed.

Har man ret til det hvis man har hjemmeboende børn, ret til en lejlighed?

Er selv i akut bolignød og er enlig far.

Carsten

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-08-05 22:16

> [...]

> Hvilke objektive kriterier opfylder damen for at få hjælp?
> Har hun ingen (hjemmeboende) børn har hun naturligvis ikke ret til

Forkert. En kommune har pligt til at løse boligsociale problemer uanset
om der er børn involveret eller ej.

Lov om social service
Husvilde

§ 66. Kommunen anviser husly mod betaling, hvis en enlig eller en
familie er husvild. Betalingen må ikke overstige lejeværdien af den
beboelse, der anvises, eller den sædvanlige boligudgift på stedet for
en enlig eller for en familie af denne størrelse.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050028029

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : ellisa

Dato : 25-08-05 00:00

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Forkert. En kommune har pligt til at løse boligsociale problemer uanset
> om der er børn involveret eller ej.

Ja, hun er blevet tilbudt plads på et forsorgshjem - hun valgte selv at
takke nej. Så er man ikke i "akut bolignød" ifølge kommunen.

Der står ingen steder at man har krav på en "rigtig" lejlighed - tværtimod
står der netop at husly godt kan være i form at et hotelværelse, herberg
eller lign.

Har man hjemmeboende børn kan man risikere at komme på et mødrehjem, så det
i sig selv er ingen garanti for en lejlighed.

Kommunerne råder ikke over et ubegrænset antal lejligheder, og de kan jo
ikke smide nogen andre ud.

Jeg synes det lyder som om, at kommunen har gjort deres for at hjælpe med
husly, men hun valgte selv ikke at tage imod det.

/ellisa

Fra : C Howard

Dato : 25-08-05 08:02

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> Har man hjemmeboende børn kan man risikere at komme på et mødrehjem, så
> det i sig selv er ingen garanti for en lejlighed.

Hvad hvis man er mand og har hjemmeboende børn?
Er der et faderhjem?

Jeg er enlig far i akut bolignød.

Carsten

Fra : PeterM.

Dato : 25-08-05 19:48

hi hi, det her blev sq helt sjov læsning, og ja, jeg ka nu nok heller ikke
forestille mig at de fleste af dem der sidder rundt omkring på værelserne
får ret meget at spise, ... men ka jo leve af øl , . ikk, ... hmmmmm, eller
ka man *S*, ... ok, deres helbred, heldigvis ikk mit
Omkring lejligheden, ... tjaaa, jeg ka nu også godt se det fra systemets
side, det ville jo koste en bunke penge hvis man skulle hjælpe alle.
En anden side af sagen er jo så at det nok ikk bliver nemmere at komme ud af
sådant en situration på den måde, for hvor mange arbejdspladser vil ansætte
en der ikke har en fast adresse, det ser jo nok heller ikke godt ud i
ansøgningen, at skrive man bor på et forsorgshjem, så det er lidt skruen
uden ende, .. men hva, der er jo også lavet plads til et antal sociale
tabere i dette samfund
Så dermed afslutter jeg med at skrive at JEG er godt tilfreds med det svar
jeg har fået her, og ka sagtens følge systemet, ... en anden ting er om hun
er tilfreds ??, ... men det må jo så være hendes problem

1000 tak ska i have.

Mvh PeterM

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-08-05 22:38

"Morten Bjergstrøm " wrote

> Forkert. En kommune har pligt til at løse boligsociale problemer uanset
> om der er børn involveret eller ej.

Er det?

> [...]
> beboelse, der anvises, eller den sædvanlige boligudgift på stedet for
> en enlig eller for en familie af denne størrelse.

Hvor står der at det _skal_ være en lejlighed?
Det kan være husvildebolig eller forsorgshjem

Læg mærke til sætningen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-08-05 08:01

"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev:

> Er det?

Ja.

> Hvor står der at det _skal_ være en lejlighed?'

Ingen steder og det har jeg sørme heller ikke påstået, at der gjorde.
Om der er børn involveret eller ej er irrellevant eftersom loven intet
nævner om det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-08-05 11:23

"Morten Bjergstrøm " wrote

> Ingen steder og det har jeg sørme heller ikke påstået, at der gjorde.

Sådan kom det til at fremstå - selvom det sikkert ikke har været din hensigt
Vi er vidst enige

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 25-08-05 12:19

> Sådan kom det til at fremstå - selvom det sikkert ikke har været
> din hensigt Vi er vidst enige

Åh ja nu kan jeg se, hvad du mener. Jeg tror også vi er enige.

--
Morten http://miljokemi.dk