Kopivarer?
Fra : Per

Dato : 24-08-05 09:15

Hej NG!

Der er så meget snak om kopivarer pt.

Der var fx. en kvinde der blev anholdt og skulle betale X-antal kr. i
erstatning fordi hun ville købe en uægte mærkevaretaske i Italien for nogen
måneder siden.

Ved dog ikke hvad der skete videre i sagen.

Hvad må man og hvad må man ikke.

Jeg tænker på alle de Kinesiske kopivarer vi efterhånden kan købe - ses det
i juridisk sammenhæng ikke som en kopi, hvis genstanden hedder noget andet
end den originale.

Fx. Alle de forskellige kinesiske motorcykler der er kopier af Honda.
Motoreren er kopieret, men hedder dog noget andet.

Hvorfor er det tilladt?

Bilka har lige solgt en Kinesisk Generator af mærket Kipor:
http://www.kipor.com/prouducts_detail.asp?info_id=237
(siden er lidt langsom) - til en pris langt under hvad en Honda koster; 2000
kr!!

Honda her: http://www.lytek.dk/shop/default.asp?ProductID=586

Hvordan kan det være tilladt at sælge kopivarer officielt?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-08-05 09:34

"Per" wrote

> Hvordan kan det være tilladt at sælge kopivarer officielt?

Der er forskel på kopierede varer og kopivarer

Kopivarer udgiver sig for at være den originale vare men er det ikke

Kopierede varer bliver solgt under andet (eget) navn
Det har eksisteret de sidste 50 år eller mere

En af de "sjovere" sager var kuglepenne for år tilbage
kopier af Parker penne blev solgt under navnet P.arker
Svjh så vat det ikke helt nemt for Parker at få stoppet om det overhovedet
lykkedes dem

Ellers kan der være patentrettigheder elign der kan være overtrådt
Lego kæmper en ulige kamp på det område, men får dog lukket en del sager

- Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-08-05 20:25

In article <430c2b99$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Per wrote:
> Fx. Alle de forskellige kinesiske motorcykler der er kopier af Honda.
> Motoreren er kopieret, men hedder dog noget andet.
>
> Hvorfor er det tilladt?

Hvis der ikke er patenter i produktet, så er det ikke beskyttet den vej.
Og med relativt low-tech er dette tilfældet.

Så er der varemærkeloven (den der normalt anvendes ved kopivarer).
Her må varen ikke "nasse" på et varemærke der har en Europæisk distributør.
Dette kan ske ved at varen er parallelimport (original), kopi med samme
navn, eller en kopi med andet navn, men tilsvarende kendetegn (eksempelvis
adidas striber etc).

> [...]
>
> Honda her: http://www.lytek.dk/shop/default.asp?ProductID=586
>
> Hvordan kan det være tilladt at sælge kopivarer officielt?

Der er ingen fare for forveksling, så dette er ikke en kopivare
jf mærkevareloven. Den er tydeligt mærket med et andet navn end Honda.

Der findes også bunkevis af kopivarer af produktet: AA batteri :)
Men de har deres egne kendetegn.

Fra : Per

Dato : 24-08-05 21:24

> Hej NG!