copyright på sms
Fra : brandsborg

Dato : 23-08-05 07:48

Hej,
Nogen der ved om der kan være copyright på en sms besked? Jeg spørger fordi
jeg vil høre om det er tilladt at vidresende en sms som jeg har købt/modtagt
fra en betalings side??

Brandsborg

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-08-05 08:19

Scripsit "brandsborg" <steffen@sbrandsborg.dk>

> Nogen der ved om der kan være copyright på en sms besked?

I princippet ja, men man skal nok være meget kunstnerisk for at kunne
trække en tekst af SMS-længde op til værkshøjde.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : brandsborg

Dato : 23-08-05 08:49

dvs. at sms-længden skal være af en hvis længde for at der kan laves
copyright?
eller hvordan mener du?

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-08-05 08:58

"brandsborg" <steffen@sbrandsborg.dk> writes:

> dvs. at sms-længden skal være af en hvis længde for at der kan laves
> copyright?

Nej, det skal have værkshøjde, det vil sige have et vist kreativt
udtryk. Et Haiku kan nok have værkshøjde selvom det måtte være
betragtelig kortere end 160 tegn.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : per christoffersen

Dato : 23-08-05 09:29

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Nej, det skal have værkshøjde, det vil sige have et vist kreativt
> udtryk.

Værkshøjde har principielt ikke noget med udtrykket (eller resultatet) at
gøre.
Værkshøjde opnås ved en selvstændig bearbejdning, og det kan falde ud på
mange forskellige måder.

/Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-08-05 08:48

brandsborg wrote:

> Nogen der ved om der kan være copyright på en sms besked?

SMS'en er strengt taget uinteressant i sig selv - det vigtige er indholdet.
Der kan f.eks. være ophavsret på et digt - uanset om det bliver skrevet
på papir eller sendt som en SMS.

Derfor må du være lidt mere specifik. Hvad indeholder SMS'en?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : brandsborg

Dato : 23-08-05 09:07

Hej,
Som et eksempel så jeg et indslag på DR1 den anden dag,
http://www.dr.dk/pubs/nyheder/html/nyheder/TV-avisen/index.jhtml;jsessionid=JHZDN1MZ0GCF1LASFANCFEQ?id=168624&action=fulltxt

Dette firma udsender sms-beskeder som indeholder oplysninger omkring hvor i
landet der er razzia / laser målinger osv.

Men det er kunderne selv der skriver beskederne til firmaet eks. "KØBENHAVN:
FOTOVOGN STRANDBOULEVARDEN VED KORSØRGADE, MOD ØSTERPORT STATION!"
som derefter sender dem videre ud til de andre kunder, på baggrund af det
har han vel ikke ophavsret på beskederne han modtager og sender videre til
resten af sine kunder, Det jo ikke noget han selv skriver..

Og der af kommer mit spørsmål, er det brud på copyright / ophavsret loven,
hvis jeg selv sender beskederne videre som jeg iøvrigt betaler for at
modtage..??

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-08-05 09:28

brandsborg wrote:

> [...]
>
> Og der af kommer mit spørsmål, er det brud på copyright / ophavsret loven,
> hvis jeg selv sender beskederne videre som jeg iøvrigt betaler for at

Der er ikke ophavsret på fakta - du må altså gerne fortælle andre, at
der er en fotovogn på Strandboulevarden. Fremstillingen har næppe
værkshøjde, så det kan nok også ske ved at videresende SMS'en direkte.

Men hvis du systematisk videresender SMS'erne, vil det formentlig være
en overtrædelse af ophavsretslovens §71 stk. 1 og/eller 2:

"§ 71. Den, som fremstiller et katalog, en tabel, en database eller
lignende, hvori et større antal oplysninger er sammenstillet, eller som
er resultatet af en væsentlig investering, har eneret til at råde over
det pågældende arbejde som helhed eller en væsentlig del deraf ved at
fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for
almenheden.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på en
eksemplarfremstilling eller tilgængeliggørelse for almenheden af
uvæsentlige dele af indholdet af et katalog, en tabel, en database eller
lignende, som foretages gentagne gange og systematisk, såfremt de nævnte
handlinger kan sidestilles med handlinger, der strider mod en normal
udnyttelse af de pågældende arbejder, eller som skader fremstillerens
legitime interesser urimeligt."

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050072529

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : brandsborg

Dato : 23-08-05 09:43

Hej,
Vil det så sige, at hvis jeg modtager eks.: 50 beskeder på en dag og sender
dem videre til eks.: 300 af mine egne kunder som har tilmeldt sig på lovlig
vis på min hjemmeside for et mindre beløb. Er det så et brud, da det er min
egen kunde database og beskederne er jo i virkeligheden skrevet af hans
kunder som jeg overhovedet ingen ting har med at gøre, og i bund og grund
burde det jo være dem der har ophavsret ret på beskederne og ikke ham som
sælger dem videre til eks. mig, så idet han sender deres beskeder vidre vil
det vel svare til at jeg sender hans beskeder vidre?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-08-05 09:55

"brandsborg" wrote

> Vil det så sige, at hvis jeg modtager eks.: 50 beskeder på en dag og
> sender dem videre til eks.: 300 af mine egne kunder som har tilmeldt sig
> på lovlig vis på min hjemmeside for et mindre beløb. Er det så et brud

Ja, det er systematisk udnyttelse
Svarer i princippet til deeplinkning hos fx nyhedstjenester

> da det er min egen kunde database og beskederne er jo i virkeligheden
> skrevet af hans kunder som jeg overhovedet ingen ting har med at gøre, og
> i bund og grund burde det jo være dem der har ophavsret ret på beskederne

Ja, dem der har sendt SMS beskederne skal i princippet tillade din brug af
samme
Dette kan gøres ved at dine egne kunder sender til dig

> og ikke ham som sælger dem videre til eks. mig, så idet han sender deres
> beskeder vidre vil det vel svare til at jeg sender hans beskeder vidre?

Hvis firmaet tillader at du sender dem videre skulle der vist ikke være
problemer
Har du spurgt?

- Peter

Fra : brandsborg

Dato : 23-08-05 10:16

Nej har ikke spurgt endnu, derfor er jeg her ;)

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-08-05 14:51

brandsborg wrote:

> [...]
> sælger dem videre til eks. mig, så idet han sender deres beskeder vidre vil
> det vel svare til at jeg sender hans beskeder vidre?

Hvis der overhovedet er ophavsret på den enkelte SMS, så tilfalder den
personen, som har skrevet SMS'en.

Kundedatabasen har ikke noget med ophavsretten at gøre i dette spørgsmål.

Derimod gør den systematiske indsamling af SMS'erne det til et "katalog
m.v.". Og hvis du systematisk videregiver oplysningerne, så "strider
[det] mod en normal udnyttelse af de pågældende arbejder, eller som
skader fremstillerens legitime interesser urimeligt." (§71 stk. 2).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jens. B.

Dato : 25-08-05 02:13

brandsborg wrote:
> Hej,

Klip

Hvorfor topposter du ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-08-05 08:38

Jens. B. wrote:

> Hvorfor topposter du ?

Jeg dropper lige ind her

Hvad vil det sige at topposte?

Hilsen
Martin

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-08-05 09:22

Martin Larsen skrev:

>Hvad vil det sige at topposte?

Det er det modsatte af at svare nedenunder, som beskrevet på

Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-08-05 10:26

"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> writes:

> "brandsborg" wrote

> Ja, det er systematisk udnyttelse
> Svarer i princippet til deeplinkning hos fx nyhedstjenester

Ud over det rent ophavsretslige[0] i en sådan sag vil man også kunne
blive dømt efter Markedsføringslovens §1 om at følge god
markedsføringsskik.

Præcedens for dette skulle da blandt andet være Newsboostersagen.

(http://dansk-it.dk/sw752.asp)

0) Nogle vil så mene at implementeringen af databasedirektivet som
sådan ikke hører inde under ophavsretsbegrebet.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : brandsborg

Dato : 23-08-05 10:54

okay, har du ik et link hvor jeg kan læse lidt mere omkring
Markedsføringsloven?

Fra : Peter Makholm

Dato : 23-08-05 11:01

"brandsborg" <steffen@sbrandsborg.dk> writes:

> okay, har du ik et link hvor jeg kan læse lidt mere omkring
> Markedsføringsloven?

http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/mfl-loven/

Men jeg tror ikke at det er en vinkel på markedsføringslovens
generalklausul som Forbrugerstyrelsen tænker meget over. Jeg kender
den kun fra den aktuelle fogedsag og jeg er ikke sikker på at der blev
ført en justifikationssag.

--
Peter Makholm | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
peter@makholm.net | glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.