Bil sat i brand umiddelbart efter kørsel -~
Fra : MAndersen

Dato : 22-08-05 12:30

En bil er stjålet, og bliver af tyven kørt til et afsidesliggende sted, hvor
den sættes i brand. Bilen udbrænder, og tager en bygning med i branden.

Vil skaden på bygningen komme under bilens ansvarsforsikring? Jeg tror det
ikke selv, og U2003B.81 giver ikke megen hjælp.

MAndersen

Fra : KNT

Dato : 22-08-05 17:37

Der vil nok være større chance for at det er kaskoforsikringen, som skal
dække.

Ansvarsforsikringen er til dækning af skade på andre eller andres ejendom.
Jeg tvivler på tyven har en ansvarsforikring.

Knud

Fra : Leif Poulsen

Dato : 22-08-05 18:05

> [...]
>
> Vil skaden på bygningen komme under bilens ansvarsforsikring? Jeg tror det
> ikke selv, og U2003B.81 giver ikke megen hjælp.

Min personlige opfattelse er følgende:

Forholdet er ikke omfattet af færdselslovens §101, idet branden ikke
hidrører fra brændstofanlæg.

Det er muligvis omfattet af FL § 102, idet køretøjet volder skade på anden
måde end FL §101.

Af FL § 102 fremgår det at den der er ansvarlig for køretøjet skal betale
erstatning efter lovgivningens alm. regler.

Ejeren af køretøjet kan næppe drages til ansvar for skaden på bygningen.

Tyven er ikke sikret på policen.

Det springende punkt er hvorvidt der er en hæftelse iht. FL § 108 for en
skade der er omfattet af FL § 102 ...

Det er endvidere tvivlsomt om der overhovedet vil kunne kræves erstatning af
bygningsejeren iht. FL § 102... Man kunne jo forestille sig at tyven blot
har tændt ild i nogle aviser og lagt dem under bilen.

Kommunen kræver jævnligt erstatning af ansvarsforsikringsselskaberne for
skade på asfalt i forbindelse med at tyve brænder biler af. Disse skader
bliver som udgangspunkt afvist af selskaberne og ingen kommune har mig
bekendt valgt at stævne endnu

VH/Leif

PS Glem alt om bilens kaskoforsikring fsva. skaden på bygningen ......

Fra : blue

Dato : 22-08-05 19:03

"Leif Poulsen" <lp@FJERNknus.dk> skrev i en meddelelse

> Det er endvidere tvivlsomt om der overhovedet vil kunne kræves erstatning
> af bygningsejeren iht. FL § 102... Man kunne jo forestille sig at tyven
> blot har tændt ild i nogle aviser og lagt dem under bilen.

Det er nok det mest sandsynlige. I det oprindelige indlæg står der jo også,
at bilen *sættes* i brand, hvilket må forstås sådan, at tyven har gjort en
aktiv indsats for at sætte ild til bilen.

> PS Glem alt om bilens kaskoforsikring fsva. skaden på bygningen ......

Hehe - ja, KNT er næppe forsikringsekspert...

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 20:46

> [...]
> bekendt valgt at stævne endnu
>
> VH/Leif
>
> PS Glem alt om bilens kaskoforsikring fsva. skaden på bygningen ......

Hvis bygninger har en brand forsikring, skal denne vel dække, (§19 i
Erstatningsansvarsloven)?

Carl

Fra : Leif Poulsen

Dato : 22-08-05 21:31

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> skrev i en meddelelse

-klip-
> Hvis bygninger har en brand forsikring, skal denne vel dække, (§19 i
> Erstatningsansvarsloven)?
>
> Carl

Jow...... Men spørgsmålet er jo om der er regres

Leif

Fra : MAndersen

Dato : 23-08-05 07:01

> [...]
> skade på asfalt i forbindelse med at tyve brænder biler af. Disse skader
> bliver som udgangspunkt afvist af selskaberne og ingen kommune har mig

Jeg regnede heller ikke med at der var mange chancer - men det skulle
prøves.
Vi sender et krav til biltyven, som er kendt. Jeg ved ikke om der er kørt en
straffesag mod tyven endnu, men hvis der ikke er, kan man vel nå at få
kravet med under straffesagen?

MAndersen

Fra : Peter

Dato : 23-08-05 07:54

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> en straffesag mod tyven endnu, men hvis der ikke er, kan man vel nå at få

Ja da. Skriv til politiet der behandler sagen og anfør kravet gøres gældende
og at du ønsker at det gøres gældende under sagen.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel