Skal man sælge 1/2 kg når man
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-08-05 09:51

En slagter sælger mørbrad, han har et prisskilt på, 50 kr per halvkilo.
Han oplyser samtidig korrekt om kiloprisen.

Er slagteren forpligtet til at sælge et halvt kilo, eller kan han
nægte, og sige at man kun kan købe hele mørbrad på 1,5 kg ?

kg-prisen er lovbestemt, og umiddelbart vil jeg mene, at når han
reklamerer med prisen på en mindre mængde, så er det et tilbud om
at ville sælge disse mindre mængder ? Altså det halve kilo.

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-08-05 11:33

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> reklamerer med prisen på en mindre mængde, så er det et tilbud om
> at ville sælge disse mindre mængder ? Altså det halve kilo.

Nej, prisskiltet skal opfattes som en "opfordring til at gøre tilbud",
altså fra din side.

Slagteren må selv om, hvad og hvor meget han vil sælge til dig.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-08-05 12:01

"Christian Andersen" <ij2ztk602@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, prisskiltet skal opfattes som en "opfordring til at gøre tilbud",
> altså fra din side.

Og hvornår er denne regel for tilbudsaviser så gået hen og blevet gældende
for prismærkningen i forretninger?

Jeg tillader mig at sakse fra "Skiltning i butik" indlæg af Lars for 3 dage
siden.
Forbrugerstyrrelsen skriver bl.a.:

"Forretningen skal som udgangspunkt sælge varen til den pris, der står på
prisskiltet på varen - også selvom varen ved en fejl er mærket med en
forkert pris."

Se resten her:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/22/

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-08-05 12:54

Jonas Kofod wrote:

> Og hvornår er denne regel for tilbudsaviser så gået hen og blevet gældende
> for prismærkningen i forretninger?

Siden altid.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-08-05 12:58

> Siden altid.

Jamen så henvis til det. Nu har jeg henvist til forbrugerstyrelsen der i
stik uenig med dig.

Læs linket. Du kan klart og tydeligt se at tilbudsaviser er opfordring til
tilbud og prisskilte er bindende.

Skulle du så ikke komme med lidt mere end påståelighed?

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-08-05 13:10

Det originale spørgsmål gik på om slagteren skal sælge et halvt kilo
kød, når prisen angives pr. halvkilo. Det svarer jeg nej til.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-08-05 13:38

Hvorfor skrev du det så under mit spørgsmål:
"Og hvornår er denne regel for tilbudsaviser så gået hen og blevet gældende
for prismærkningen i forretninger?"

Du har sort på hvidt påstået at et prisskilt kun er en opfordring om at gøre
tilbud.
"Nej, prisskiltet skal opfattes som en "opfordring til at gøre tilbud",
altså fra din side."

Trækker du nu i land?

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-08-05 13:41

Jonas Kofod wrote:
> [...]
> tilbud.
> "Nej, prisskiltet skal opfattes som en "opfordring til at gøre tilbud",

Ja, Jonas. Du har en stor pik. Er du glad nu?

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-08-05 13:44

> Ja, Jonas. Du har en stor pik. Er du glad nu?

Jeg troede det handlede om at diskutere sig frem til de rette svar i denne
gruppe og ikke komme med barnlige udfald?

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-08-05 15:36

Jonas Kofod wrote:

> Jeg troede det handlede om at diskutere sig frem til de rette svar i denne
> gruppe og ikke komme med barnlige udfald?

Klart nok, men når du begynder at opføre dig som om det er en kamp,
nedgør mig[1] og til sidst insisterer på at jeg skal indrømme mit
"nederlag", reagerer jeg.

[1] "Skulle du så ikke komme med lidt mere end påståelighed?"

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : bem

Dato : 21-08-05 17:35

Christian Andersen wrote:

> Klart nok, men når du begynder at opføre dig som om det er en kamp,
> nedgør mig[1] og til sidst insisterer på at jeg skal indrømme mit
> "nederlag", reagerer jeg.

Joh, men måske skulle du en anden gang reagere mindre barnligt - specielt
når du ikke har ret i din oprindelige påstand...
Det var i ørvigt dig selv, der startede med at være arrogant:

"Siden altid." er et arrogant (og forkert) svar.

/Bo

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-08-05 17:51

> [...]
> "nederlag", reagerer jeg.
>
> [1] "Skulle du så ikke komme med lidt mere end påståelighed?"

Jeg kunne ikke af dit første "deklamations" indlæg se at vi var kommet til
en konklusion - mere som et forsøg på at dreje den for selv at vinde
"kampen".
Din reaktion var mildt sagt barnlig - måske det kom af du gik for meget op i
"kampen"?

[1] Du vedblev fastholde dit forkerte udsagn, uden dokumentation, selvom jeg
havde reference der sagde det modsatte. Der hvor jeg kommer fra hedder det
påståelighed - og hvis du ikke kan tåle at det bliver sagt højt når det
sker, så kedeligt for dig.

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-08-05 19:51

Jonas Kofod wrote:

> [...]
> "kampen".
> Din reaktion var mildt sagt barnlig - måske det kom af du gik for meget op i

Min reaktion kom af at jeg inkluderede én påstand for meget i mit
oprindelige svar, nemlig den at prisskilte er en opfordring om at gøre
tilbud. Det er selvfølgelig forkert, og jeg prøvede derfor at gå tilbage
til det jeg VILLE have sagt, nemlig at slagteren ikke behøvede at sælge
kød i halv-kilos pakninger, selvom prisen pr. enhed er angivet til dette
(det mener jeg nemlig stadig ikke han behøver).

På det tidspunkt havde diskussionen allerede drejet sig over på min
forkerte påstand og det blev jeg ret frustreret over, og jeg reagerede
derfor forkert og ja, barnligt.

Det vil jeg gerne sige undskyld for. Undskyld.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-08-05 14:47

Christian Andersen wrote:
> Povl H. Pedersen wrote:
-snip-

> Nej, prisskiltet skal opfattes som en "opfordring til at gøre tilbud",
> altså fra din side.

Fuldstændigt vrøvl. Prisen er *slagterens tilbud* til kunden. Tror du
det er et loppemarked, hvor kunden kommer ind og siger at han vil give
det halve eller tror du det er en hushandel hvor man byder ekstra for at
være sikker på at få huset?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian Andersen

Dato : 21-08-05 15:33

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> det er et loppemarked, hvor kunden kommer ind og siger at han vil give
> det halve eller tror du det er en hushandel hvor man byder ekstra for at

Tid til en historie:

Engang ville jeg købe et digtialt videokamera. Jeg gik ned i Merlin, og
valgte et videokamera ud fra de udstillingsmodeller der stod ... udstillet.

Ekspedienten gik ud på lageret for at hente et "friskt" eksemplar, men
der var ikke flere tilbage, så han sagde at jeg kunne købe
udstillingsmodellen. Jeg sagde ok, men at jeg i så fald skulle have et
nedslag i prisen.

Det fik jeg, og vi var begge glade.

Men nu siger du til mig at det ikke skete? Var det noget jeg drømte?

Faktum er, at der ikke er noget lovgivningsmæssigt til hinder for at jeg
tilbyder hvad jeg vil for prissatte varer, og der er ikke noget
lovgivningsmæssigt til hinder for at sælgeren accepterer *mit tilbud*
(orv, der var den igen!).

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-08-05 16:06

Christian Andersen wrote:

> [...]
> jeg tilbyder hvad jeg vil for prissatte varer, og der er ikke noget
> lovgivningsmæssigt til hinder for at sælgeren accepterer *mit tilbud*

Det er fuldstændig rigtigt. Men derfor er et prisskilt i en forretning nu
stadigvæk et tilbud, kunden kan binde butikken op på, jf. Aftalelovens § 1.
Din historie ændrer ikke ved retspraksis.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : per christoffersen

Dato : 21-08-05 16:23

> [...]
> tilbyder hvad jeg vil for prissatte varer, og der er ikke noget
> lovgivningsmæssigt til hinder for at sælgeren accepterer *mit tilbud*

Skulle vi lige få det basale i aftaleretten på plads:
Tilbud er bindende for afgiver (såvel som accept af tilbud)
Afslås et tilbud er det bortfaldet.
Accept af et tilbud men med ændringer anses for at være et afslag og
fremsættelse af et nyt tilbud.

I din historie er gangen altså således:
Butikken fremsætter et tilbud.
Dette tilbud kan de ikke umiddelbart leve op til (de nærmere detaljer om
hvad dette egentlig betyder kan vi lade ligge ind til videre*).
Der fremsættes et nyt tilbud om køb af udstillingsmodellen.
Du afslår dette tilbud og fremsætter et nyt om køb af udstillingsmodellen
til reduceret pris.
Butikken accepterer dit tilbud, og handlen gennemføres.

* Reelt set vil butikken være bundet af det oprindelige tilbud om et 'nyt'
videokamera til den angivne pris. De kan opfylde deres forpligtigelse ved at
skaffe et nyt kamera et andet sted fra, men vælger altså her, at løse
situationen på en anden måde.

/Per

Fra : Holst

Dato : 21-08-05 16:28

per christoffersen wrote:

> [...]
> skaffe et nyt kamera et andet sted fra, men vælger altså her, at løse

Man kan jo så diskutere, at når prisskiltet er anbragt ved siden af
udstillingsmodellen, om det fremsatte tilbud så ikke er gældende for
udstillingsmodellen og ikke et nyt videokamera ...

Fra : per christoffersen

Dato : 21-08-05 16:48

"Holst" <newsaug05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan jo så diskutere, at når prisskiltet er anbragt ved siden af
> udstillingsmodellen, om det fremsatte tilbud så ikke er gældende for
> udstillingsmodellen og ikke et nyt videokamera ...

Det kan man selvfølgelig diskutere meget længe, men skal der lidt bund i
diskussionen, er det nok værd at sætte sig ind i Købelovens differentiering
mellem 'bestemte genstande' og 'genstande bestemt efter art'.
Der kan i mine øjne ikke være tvivl om, at medmindre andet er beskrevet er
der tale om en genstand bestemt efter art, og ikke en bestemt genstand.
Det understreges jo også af, at man almindeligvis markerer
udstillingsmodeller som er til salg.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-08-05 16:31

Christian Andersen wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> [...]
> der var ikke flere tilbage, så han sagde at jeg kunne købe
> udstillingsmodellen. Jeg sagde ok, men at jeg i så fald skulle have et

Og hvad vil du så fortælle med den lange forklaring?

> Men nu siger du til mig at det ikke skete? Var det noget jeg drømte?

Det har jeg ikke skrevet. Det er noget vrøvl. Hvor ser du det henne?

> [...]
> tilbyder hvad jeg vil for prissatte varer, og der er ikke noget
> lovgivningsmæssigt til hinder for at sælgeren accepterer *mit tilbud*

Hvilken én var der igen? Jeg kan ikke se det du skriver skulle ændre
noget som helst.

Fra : Christian Andersen

Dato : 22-08-05 21:41

Du skrev:

> [...]
> vil give det halve eller tror du det er en hushandel hvor man byder
> ekstra for at være sikker på at få huset?

Og jeg påpeger såmænd at det _kan_ være et loppemarked, hvor prisen
_kan_ bestemmes ved gensidig forhandling, køber og sælger imellem.

Bemærk min ivrige brug af _kan_, jeg siger altså ikke at altid er sådan,
men at det var sådan i mit tilfælde.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-08-05 18:51

Christian Andersen wrote:

> Og jeg påpeger såmænd at det _kan_ være et loppemarked, hvor prisen
> _kan_ bestemmes ved gensidig forhandling, køber og sælger imellem.

Nej fordi du taler om en demo-model/udstillingsmodel, som har en *fast*
pris og som du *ikke* har forhandlet om.

Det ødelægger ligesom hele din argumentation - det svarer til at købe en
vare som er brugt og derfor kan man ofte få nedslag i prisen.

Fra : Christian Andersen

Dato : 23-08-05 21:35

Martin Jørgensen wrote:

> Nej fordi du taler om en demo-model/udstillingsmodel, som har en *fast*
> pris og som du *ikke* har forhandlet om.

Jeg forhandlede en lavere pris og betalte derfor mindre for
videokameraet end der stod på prisskiltet.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-08-05 07:23

Christian Andersen wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Jeg forhandlede en lavere pris og betalte derfor mindre for
> videokameraet end der stod på prisskiltet.

Og hvad så?

Pointen er bare, at du ikke kan bruge din lange historie til noget som
helst, ligesom andre her i tråden også har skrevet...

SVJH er der en udmærket henvisning til noget fra forbrugerombudsmanden i
starten af tråden, som du f.eks. kan kigge lidt på...

Tror jeg laver EOD nu.

Fra : alexbo

Dato : 21-08-05 13:36

"Povl H. Pedersen" skrev

> En slagter sælger mørbrad, han har et prisskilt på, 50 kr per halvkilo.
> Han oplyser samtidig korrekt om kiloprisen.

Du blander tingene sammen, man skilter ikke både med en halvkilopris og en
kilopris.

Men hvis slagteren skriver "½ kg. mørbrad 50 kr., 100 kr. pr. kg.", så er
det fordi han sælger et ½ kg. for 50 kr.
Men skriver han "mørbrad 50 kr. pr. ½ kg.", så sælger han mørbrad i hele
stykker til 50kr. pr halvkilo.

Det er almindelig brugt at bruge halvkiloprisen på slagtervarer, så derfor
falder denne ind under.
§ 2 stk 2 i enhedsprisbestemmelserne.

2) Enhedspris: Den endelige pris, inklusive moms og alle øvrige afgifter for
måleenheden et kilogram, en liter, en meter, en kvadratmeter eller en
kubikmeter af varen eller for en anden enkelt mængdeenhed, der er
almindeligt og udbredt anvendt i forbindelse med salg af bestemte varer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-08-05 14:26

> Du blander tingene sammen, man skilter ikke både med en halvkilopris
> og en kilopris.

Hvis jeg køber en pakke fars i Føtex f.eks., så skilter de med ½-kiloprisen
og med mindre bogstaver skriver de også kiloprisen, selv om kødet måske kun
ligger i 1½ kg's pakninger..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 21-08-05 16:08

"Martin Sørensen" skrev i

> Hvis jeg køber en pakke fars i Føtex f.eks., så skilter de med
> ½-kiloprisen og med mindre bogstaver skriver de også kiloprisen,

Når nu jeg tænker nærmere over det må jeg give dig ret, det har jeg også
set.

mvh
Alex Christensen