Piratkopi?
Fra : Wl

Dato : 20-08-05 14:55

Jeg har på QXL købt en jakke af et meget kendt mærke. Nu har jeg så modtaget
varen, men jeg meget i tvivl om den er ægte. Der er ingen mærke indsyet i
nakken som normalt, ingen af de sædvanlige "papskilte" med info om varen og
desuden virker kvaliteten ikke særlig overbevisende i forhold til mærkets
andre produkter.

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal kontakte den danske importør? Hvis der er
hold i sagen, beslaglægger de vel højst sandsynligt varen og jeg har spildt
mine penge. Jeg risikerer måske også selv at komme i fedtefadet selvom jeg
jeg mener at have handlet i god tro (i auktionsteksten stod der at varen var
100% original).

Lige nu hælder jeg mest til bare at lade som ingenting, men på den anden
side kan det heller ikke være rigtigt, hvis firmaet jeg købte varen hos,
skal slippe afsted med at sælge kopivarer (hvis det altså ER en
kopi...........)

Hvad mener I?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-08-05 17:29

> [...]
> fedtefadet selvom jeg jeg mener at have handlet i god tro (i
> auktionsteksten stod der at varen var 100% original).

Forhør dig evt. ved den producent der angiveligt har lavet jakken, om hvilke
mærker der skal kunne findes i jakken, hvis den er autentisk. Hvis den ikke
er original (hvilket jeg ikke forventer at ret meget af det på QXL er), så
ville jeg udnytte de 14 dages returret (det er jo et fjernsalg) og få
pengene tilbage. Derefter kan du så melde sælgeren/firmaet til dem der ejer
mærket.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : O-V R:nen

Dato : 20-08-05 20:02

"Wl" <wolle06FJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> [...]
> desuden virker kvaliteten ikke særlig overbevisende i forhold til mærkets

Nu om dage kommer piratvarer vel normalt med hele molevitten,
hologrammer og det hele... En anden mulighed er at varen sådan set er
ægte, men mærkerne osv er blevet fjernet af fremstilleren (evt
importøren med fremstillerens samtykke) og derefter solgt meget
billigt som en ikke-mærkevare. Den slags sker i hvert fald med
modeller fra x sæsoner tilbage (fx i Frankrig). Det oprindelige mærke
kan dog ofte stadig ses i detaljer som knapper, foder osv. (Hvis
sælgeren er en privatperson så kan det selvfølgelig også være
sådan at vedkommende selv har fjernet dem.)

Og så lige det med juraen også. Hvis det er sket som som ovenfor
(eller selvfølgelig også hvis det er tale om en piratkopi) så er
der sket en varemærkekrænkelse hvis sælgeren er erhvervsdrivende. Og i
og med at varemærket ofte er den dyreste del i mærkevaretøj (hvad man
end mener om det) kan det vel ikke være andet end en væsentlig mangel
ved salgsgenstanden som giver ret til en prisnedsættelse eller til at
hæve købet. (Med en ikke-erhvervsmæssig sælger er det ikke helt så
klart.)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-08-05 20:49

In article <gtpss8l9eq.fsf@venus.ling.helsinki.fi>, O-V R:nen wrote:

> Nu om dage kommer piratvarer vel normalt med hele molevitten,
> hologrammer og det hele...

Ja, og ofte fra samme samlebånd. Man laver bare lige en ekstraproduktion
for at få det til at løbe rundt. De Adidas sko som Føtex/Bilka solgte der
af den danske importør blev betegnet som kopier var fra samme fabrik der
indtil 6 måneder før havde produceret adidas. Jeg vil tro at da varen
blev købt hjem, så har det nok været lige omkring det tidspunkt da
Adidas skiftede leverandør. Så samme kvalitet, der er bare ikke betalt
nok for mærket.

> [...]
> ved salgsgenstanden som giver ret til en prisnedsættelse eller til at
> hæve købet. (Med en ikke-erhvervsmæssig sælger er det ikke helt så

Enig. Men der er ikke tale om hælervarer som sådan. Når man køber af
en erhvervsdrivende, som led i hans erhverv, så er han ansvarlig.