Den rene jura?
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-08-05 19:47

Talte i dag med en dommer, der kører kurser for jurister og
jurastuderende og altså også andre grupper, hvordan det kan
være at jurastuderende og jurister i denne gruppe ofte giver
udtryk for at jura betragtet som et politisk område, ikke er
velsete her og hvordan det kan være at mange jurastuderende
(især) mener at vi kun skal diskutere den "rene" jura.

Hun svarede at det skyldes at jurister er opdraget efter den
såkaldte retspositivistiske opfattelse, hvor jura er noget
enestående, noget for sig selv, noget der bygger på at vi
har en dommer og en anklaget, hvor der i slutfasen kun
findes en vinder og en taber.

Hun understregede at den såkaldte "rene jura" er en
teoretisk abstraktion - men når man har været i systemet i
en længere periode er blevet vænnet til at det er sådan at
der findes en "ren" jura og at tingene er apolitiske.

Jeg har tidligere i denne gruppe været inde på at selv jura
ikke er apolitisk og modtaget klager og brok fra visse
personer omkring dette.

Det glæder mig dog at min tankegang -nu bekræftet af en
dommer - ikke er helt så fjollet som jeg har fået at vide i
denne gruppe at den er.

Det var blot en konstatering som jeg fik lyst til at dele
med gruppen her - men jeg forventer naturligvis ikke at vi
bliver enige - så tag det som et lille pip fra sidelinjen -
og gerne som et OT-indlæg.

--
ahw

Fra : Grunt

Dato : 16-08-05 21:47

On Tue, 16 Aug 2005 20:47:12 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>bliver enige - så tag det som et lille pip fra sidelinjen -
>og gerne som et OT-indlæg.

Ok, du er OT, for her er det kun snik-snak der gælder og ikke videnskabsjura.
Er det ikke snat 1 år siden der var noget videnskabsjura herinde ? Det ebbede
dog snart ud og snik-snakken fortsatte uformindsket.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-08-05 23:21

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> velsete her og hvordan det kan være at mange jurastuderende
> (især) mener at vi kun skal diskutere den "rene" jura.

Retspolitiske overvejelser hører bestemt også til under "jura" som
videnskab. Man har bare valgt, at denne gruppe ikke skulle indeholde disse
overvejelser, og de henvises derfor til dk.politik.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-08-05 14:16

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Retspolitiske overvejelser hører bestemt også til under
> "jura" som videnskab. Man har bare valgt, at denne gruppe
> ikke skulle indeholde disse overvejelser, og de henvises
> derfor til dk.politik.

Det forstår jeg så udmærket - jeg undrer mig blot over den
til tider fremkkomne påstand om den "rene" jura - og desuden
er det yderst vanskeligt, om ikke umuligt helt at skelne
mellem det, du kalder retspolitik og det, der så opfattes
som "ren" politik.

Jeg savner såmænd blot en anerkendelse af at der findes
situationer, hvor der ikke findes en skarp grænse mellem
retsdogmatik og så samfundspraksis. Tyrkertroen på at man
kun kan tale om en taber-vindersituation,som jo er gældende
i det juridiske formalia (og så naturligvis visse forlig),
gør jo at man forledes til at tro at denne form for
juridiske opfattelse er de eneste saliggørende ting, og at
forhold som magt, retfærdighed og tolkninger af
virkeligheden ikke kan forekome i disse sager. Og det er jo
helt hen i vejret.

For min skyld må I gerne have jeres juragruppe for juridiske
dogmatikere og studentikose jurastuderende, der ikke fatter
andet end begreber som "lov er lov og lov skal holdes" og
som fornægter det politiske underlag der findes i al jura og
i alle afgørelser, også i domstolsafgørelser (ellers havde
vi jo ikke tre retsinstanser, der af og til modsiger
hinanden), som følge af at der er mange forskellige
opfattelser af hvad juraen egentlig dækker og hvordan den
skal tolkes.

Det eneste jeg advokerer for her er at de mest begavede
herinde i det mindste anerkender koblingen mellem jura og
politik og ikke tror at disse ting ikke er sammnehængende
udover på det formelle plan med at Folketinget vedtager
lovene og domstolene anvender dem i deres udøvende praksis.

--
ahw

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-08-05 14:36

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> "Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

<snip>

Du har faktisk fået et glimrende svar på dit indlæg fra Rune Wold.
ingen fornægter den sammenhæng du advokerer så meget for, men der er angivet
nogle grunde til at udelade den sammenhæng af diskussionen i denne gruppe.

Det hjælper nok ikke så meget på forståelsen af din argumentation, at du
undervejs tillægger andre holdninger og meninger de ikke har (eller har
givet udtryk for).

Der diskuteres feks. heller ikke her sammenhængen mellem moral/etik og jura,
eller for den sags skyld religion og jura. Også disse sammenhænge er
interessante områder, men det betyder ikke at de kan tages op her.

Afgrænsningen af diskursen er faktisk en væsenlig del af
akademisk/videnskabeligt arbejde og derfor uhyre relevant i denne gruppe
også, når man tænker på dens placering i Usenet-hierakiet.

/Per

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-08-05 15:20

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> akademisk/videnskabeligt arbejde og derfor uhyre relevant
> i denne gruppe også, når man tænker på dens placering i

Jeg forstår at der er noget du ikke bryder dig om bliver
diskuteret her i gruppen.

Jeg forstår at du er af den opfattelse at at der er ting,
der ikke kan tages op her.

Jeg forstår at du mener at det bør være indlysende for alle,
for de kan jo bare læse fundatsen (og det er min tolkning af
dit svar, natulrigvis)

Men jeg advokerer ikke for at vi skal diskutere andre ting,
men efterlyser blot to ting:

1.erkendelse og anerkendelse af det faktum at vi ikke tænker
ens og som lægmænd heller ikke tænker som fagfolk
2.at man i andre lande har en anden måde at anskue tingene
på og at de "retssager" vi bliver stopfodret med angår for
det meste udenlandske sager - både i virkeligheden og som
skuespil. Vi har endnu ikke mulighed for at se
retshandlinger i dansk TV om danske forhold og via danske
sager.

Jeg vil derfor ydmygt bede jer,d er er jurister og
jurastuderende om at træde ud af jeres elfenbenstårn og
forsøge at forklare tingene som os almindelige mennesker kan
forstå - en hel del af jer tror tilsyneladende at når man
blot kan henvise til fundatsen, så er det indlysende for
alle -men det er ikke tilfældet.

Jeg bliver desværre nødt til at erindre jer om den klassiske
model for kommunikation: afsender- modtager og situationen -
I afsender et budskab til mig, som jeg modtager, men ikke
nødvendigvis på samme måde som I har haft hensigten med
budskabet.

Et godt eksempel : du skriver: Afgrænsningen af diskursen
er en væsentlig del af akademisk /videnskabeligt arbejde og
derfor uhyre relevant i denne gruppe også når det gælder
dens placering i Usenet-hierakiet.

Denne ordflom forstår jeg kun fordi jeg gennem mange år har
vænnet mig til at læse den slags akademiske sammenstillnger
og kender en del til sprogbruget på usenet- men hvem andre
forstår det?

diskurs? akademisk/videnskabeligt arbejde? usenet-hierakiet?

Som akademiker formodes jeg altså at forstå det (og det gør
jeg også i dette tilfælde), men det er bestemt en uskøn
blanding af akademisk sprogbrug og henvisning til
indforståethed omkring use-nettets opbygning i disse
nyhedsgrupper.

Det er altså ikke for at kritisere det, du skriver , men
blot for at give et eksempel på hvordan du kan gå meget galt
i byen, når du henvender dig i et fagsprog (her
usenet-hierakiet) som man skal være "indfødt" for at forstå.

Jeg håber meget på at diverse grupper vil tænke på - inden
de farer ud og skælder folk ud for deres "forkerte"
placeringer i grupper og ajuridiske indfald, at lægmænd ikke
altid med vilje ønsker at genere nogen, men at jeres evne
til at kommunikere på en for lægmænd forståelig måde ikke
altid er nem at kapere - og når en lægmand bliver ved med at
stille det, som I anser for gentagelsen af de samme
spørgsmål, bliver I irriterede uden at tænke på at lægmanden
IKKE altid opfatter det, I skriver sådan som I er vant til
at tingene forstås.

Fx bemærker jeg dette indlæg, hvor du med lettere irritation
belærer mig om at jeg "faktisk har fået et glimrende svar på
dit indlæg fra Rune Wold."

Allerede her knækker filmen i din "rådgivning" af
"klienten": din kommunikationstrategi er dømt til at
mislykkes fordi du er belærende, irriteret, nedladende etc.
i din facon her.

Det er sådanne ting, der gør at mange lægfolk har en negativ
indstilling over for jurister - netop fordi disse højlærde
akademikersnuder tilsyneladende taler i et luftlag, der
ligger milevidt over deres klienters.

Det er på tide at de danske jurastuderende kommer på nogle
kurser hvor de lærer kommunikation - jeg er sikker på at det
kan bedre standens image en hel del..

Jeg opfatter mine indlæg her i denne omgang som uhyre
høflige, venlige og undersøgende -og jeg opfatter dit indlæg
som nedladende, uforskammet og ubehageligt belærende.

Det er ikke sikkert at det er din hensigt, men selv som
akademiker må jeg tilstå at jeg synes at du anvender en
unødig retorik, som bestemt ikke gør det nemt at være
lægmand i dette forum -og jeg er ikke så sikker på at I, der
vil noget andet og mere med jeres jura end blot en
bevidstløs efterplapren af lovbøgerne, men virkelig vil
indgå i sager med mennesker, opnår andet med denne facon end
at skubbe folk fra jer.

Og endelig: jeg har været yderst forsigtig med at tillægge
nogen udtalelser de ikke har givet udtryk for - derfor har
jeg omhyggeligt valgt at skrive "nogen mener", " man får
indtryk af" etc. - Jeg har altså ikke i denne tråd tillagt
nogen som helst navngiven person holdninger og meninger de
ikke har givet udtryk for. I så fald ser jeg da gerne en
henvisning til et indlæg i denne tråd, hvor det er sket.

Og med disse ord og MINE belærende forsøg på at få lidt
mere humanisme og brugervenlighed ind i denne juridiske
gruppe, vil jeg stille og roligt trække mig tilbage og
nyde -om ikke mit otium (for det er der dog et stykke tid
til) - så freden og roen i denne sensommereftermiddag.

Tak for denne gang - jeg er klar over at hvis jeg får et
svar, at det vil krible i mine fingre for at give et gensvar
etc., men af hensyn til gruppen, der trods alt deltager
jævnligt her, vil jeg for min part forsøge at undgå at svare
på disse ting, da jeg naturligvis ikke ønsker at genere
nogen med sådanne indlæg og snik-snak. Skulle jeg altså
undlade svar, skyldes det ikke despekt for modparten, men
alene respekt for gruppens fundats i så høj grad som jeg nu
kan overkomme at tage dette hensyn uden at det forstyrrer
min nattesøvn.

Tak for debatten.
EOD.

--
ahw

Fra : Peter

Dato : 17-08-05 15:53

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Vi har endnu ikke mulighed for at se retshandlinger i dansk TV om danske
> forhold og via danske sager.

Juraen opleves på mange andre måder end i en retssal, men ønsker du at
opleve dét er de fleste retssale åbne for dig.

[klip]

> Allerede her knækker filmen i din "rådgivning" af "klienten": din
> kommunikationstrategi er dømt til at mislykkes fordi du er belærende,
> irriteret, nedladende etc. i din facon her.

Det er off topic.

> EOD.

Tak.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : per christoffersen

Dato : 17-08-05 19:45

> [...]

> over for jurister - netop fordi disse højlærde akademikersnuder
> tilsyneladende taler i et luftlag, der ligger milevidt over deres

Det vil så være helt uforskyldt.
Jeg er nemlig hverken jurist eller jurastuderende.

Men sådan kan man jo tage så grundigt fejl ud fra forudfattede meninger.

/Per

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-08-05 06:25

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
>
> Det vil så være helt uforskyldt.
> Jeg er nemlig hverken jurist eller jurastuderende.
>
> Men sådan kan man jo tage så grundigt fejl ud fra

Det må jeg dog kommentere - jeg har ikke hævdet at du er
jurist eller at alle, der skriver i denne gruppe er
jurister - og det har ikke noget med forudfattede meninger
at gøre, men bygger på kendsgerninger, nemlig de erfaringer
jeg har gjort med denne gruppe gennem årene - nogle er
bestemt IKKE jurister, medens andre er det (in spe) -jeg
taler generelt om jurister og stud.jur.'eres måde at tale
til folk på - og tro mig - jeg har både oplevet det i
praksis og i studiemæssig praksis.

--
ahw

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-08-05 10:21

> [...]
>
> Det må jeg dog kommentere - jeg har ikke hævdet at du er jurist eller at
> alle, der skriver i denne gruppe er jurister -

Det eneste jeg kommenterer på, er at du mener at mange vil skyde jurister
noget uheldigt i skoene på baggrund af mit indlæg.
Og det er der altså ikke nogen grund til, eftersom jeg ikke er jurist.

/Per

Fra : Grunt

Dato : 18-08-05 10:53

On Wed, 17 Aug 2005 16:19:49 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Jeg forstår at der er noget du ikke bryder dig om bliver
>diskuteret her i gruppen.

Det gør han i hvert fald ikke, det er fundatsen der sætter grænser for hvad der
må debatteres herinde.

>Jeg forstår at du er af den opfattelse at at der er ting,
>der ikke kan tages op her.

Se svar ovenover.

>Jeg forstår at du mener at det bør være indlysende for alle,
>for de kan jo bare læse fundatsen (og det er min tolkning af
>dit svar, natulrigvis)

Og med din forståelse af fundatsen er du ikke i kontakt med virkeligheden.

Og din oed kunne du heller ikke holde.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-08-05 17:41

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse

> Og med din forståelse af fundatsen er du ikke i kontakt
> med virkeligheden.

Det mener du så -

> Og din oed kunne du heller ikke holde.

Jeg skrev at jeg ville bestræbe mig på det -i hvert fald var
det det ,jeg mente. Men du kan jo blot lade være med at
kommentere yderligere.

--
ahw

Fra : Grunt

Dato : 19-08-05 09:38

On Thu, 18 Aug 2005 18:40:49 +0200, "Arne H. Wilstrup"
> [...]
>
>Jeg skrev at jeg ville bestræbe mig på det -i hvert fald var
>det det ,jeg mente. Men du kan jo blot lade være med at

En eod er altid en stor fristelse, især i en snik-snak gruppe som den her.

Fra : Rune Wold

Dato : 17-08-05 07:46

Arne H. Wilstrup wrote:

[klip]

> så tag det som et lille pip fra sidelinjen

Det gør jeg altid med dine indlæg.

Grunden til, at denne gruppe har bandlyst retspolitik, og grunden til du
undertiden har været jaget vildt i denne gruppe, er, at de skribenter
der efter eget udsagn inddrager retspolitiske betragtninger, ikke
argumentere retspolitisk. De argumenterer derimod retsdogmatisk udfra
retspolitiske betragtninger.

Hvis man skriver, når denne eller hint lovbestemmelse, dom,
retsgrundsætning osv. *skal* forstås således ..., fordi ellers opnår man
ikke social lighed, optimal beskyttelse mod borgerlige, liberale
regering, at alle indvandrere smides ud, ophævelse af snærende
begrænsninger for storkapitalen osv. osv., så foretager man en
retspolitisk slutning på et spørgsmål om gældende ret.

Det kan sådan set også accepteres i de situationer, hvor det politiske
synspunkt er forholdvist lødigt, og deles af flertallet, og hvor
gældende ret er fuldstændigt ubeskrevet.

Men ofte så kommer de nævnte skribenter (i ved hvem i er) med
retspolitiske slutninger på retsdogmatiske spørgsmål i tilfælde, hvor
gældende ret er yderst velbeskrevet ifa. klar lovhjemmel, mangeårig fast
retspraksis osv. I disse situationer er der en og kun en instans, der
kan lave reglerne om, og det er lovgiver, og derfor bliver det noget
trættende at læse disse indlæg gang på gang, og derfor den ændrede fundats.

/Rune Wold

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-08-05 14:26

"Rune Wold" <uu@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> reglerne om, og det er lovgiver, og derfor bliver det
> noget trættende at læse disse indlæg gang på gang, og

Jeg vil henvise til mit sidste indlæg,hvor jeg redegør for
mine betragtninger i et svar til Kevin Edelvang.

Jeg er forholdsvis enig med dine sobre betragtninger i dette
svar omend jeg ikke er enig i to aspekter:

1.dine betragtninger om lødighed - for det er i høj grad et
politisk-moralsk spørgsmål, hvad man opfatter som lødigt
2.dine betragtninger om at et lødigt synspunkt skal deles af
flertallet - for det er et knæfald for tesen om at
flertallet altid har ret.

Men jeg vil ikke gå videre ud i denne debat, blot bede om at
svarene - også til retspolitiske, retsfilosofiske og
retsvidenskabelige forhold, bliver besvaret lødigt og uden
grove udfald mod en stakkel, der har forvildet sig ind
blandt den støvede jura og opfattelsen af den rene jura som
en eksisterende virkelighed.. Og jeg tænker ikke på mig selv
her, for jeg skal skam nok vide at stå distancen, men i
stedet for at man farer ud med ubehagelige pejorativer over
for folk, der forvilder sig ind i denne gruppe, måske kunne
overveje hvor vanskeligt det er for menigmand at forstå den
indsyltede tankegang jurister og jurastuderende efterhånden
har gjort til deres særkende i en juridisk debat.

Vi har selv forbindelse med en jurist i forbindelse med en
forsikringssag, hvor juristen på en god måde har forsøgt at
forklare hvorfor nogle betragtninger vi har haft i
forbindelse med sagen, ikke opfattes som juridiske, og
hvorfor nogle juridiske udtryk om skyldsspørgsmål ikke skal
tages som et udtryk for den måde man opfatter det i
normalsproget. Det er os lægmænd, der har problemer af og
til med at afgrænse tingene ud fra en skarp juridisk
tankegang - og det synes jeg at I jurister, jurastuderende
eller hvad I nu laver, måske skulle forsøge at tage ad
notam.

Mange af jer taler så indforstået et sprog, at man ofte får
det indtryk at enhver "undersåt"s betragtninger er uvelkomne
her, hvis man ikke mestrer dette fagsprog, denne jargon, der
tilsyneladende giver sig udseende i at I er apolitiske og at
juraen er det.

Fra : Peter

Dato : 17-08-05 14:34

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> 1.dine betragtninger om lødighed - for det er i høj grad et
> politisk-moralsk spørgsmål, hvad man opfatter som lødigt

Nej. Man lærer gennem jurastudiet at finde de rigtige argumenter som er
juridiske - lødige om du vil. Og det er dét, som ikke-jurister ofte har
svært ved at gennemskue, men det anfører du jo fint selv neden for om din
forsikringssag.

[klip]

Netop.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-08-05 14:52

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dét, som ikke-jurister ofte har svært ved at gennemskue,
> men det anfører du jo fint selv neden for om din

Javist -jeg kan have det vanskeligt med at gennemskue det -
men mon ikke den dommer, jeg henviste til ved en lille smule
mere om de ting, når hun siger, at man netop på jurastudiet
bliver stopfodret med synspunkter på retspositivisme at man
til sidst glemmer at der ikke findes "rigtige" argumenter,
men kun dogmatiske opfattelser af hvordan juraen skal
fortolkes?

Det er korrekt at juraen i mange retssale tolkes som du
angiver, og "min" dommer sagde også at man skal ikke leve
ret længe inden for dette system før man tror at tingene
udelukkende anskues som sådan - men der findes andre
anskuelser, der ikke er mindre juridiske, men som ikke er
underkastet en bestemt retsdogmatik - jf. fx i USA, hvor
anklagede også er vidner og hvor politiske og religiøse
opfattelser af juraen har vundet indpas i langt større
målstok end vi bryder os om at erkende.

> [klip]

> Netop.

Og for at det skal være helt tydeligt - på normalsproget -
så bør man som jurist være varsom med at dømme folk "ude"
uden at man tænker meget over, hvordan lægmand opfatter
tingene, selv når de er skrevet i "tæt-ved-normal-sprog" af
en jurist.

Det svarer nøjagtigt til at opsætningen af DVD'optageren
eller VHS-optageren er beskrevet i manualer tilvirket af
teknikere, der ganske vist har teknikken i orden og
fagsproget med sig, men som ikke er i stand til at skrive
forståelige manualer for den almindelige borger.

--
ahw

Fra : Peter

Dato : 17-08-05 15:57

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Javist -jeg kan have det vanskeligt med at gennemskue det -

Selvfølgelig har du det.

> [...]
> synspunkter på retspositivisme at man til sidst glemmer at der ikke findes
> "rigtige" argumenter, men kun dogmatiske opfattelser af hvordan juraen

Hun er praktiker som jeg - andet er der ikke i det. Hun er ikke teoretiker
som de fastansatte på uni.

> [...]
> vidner og hvor politiske og religiøse opfattelser af juraen har vundet
> indpas i langt større målstok end vi bryder os om at erkende.

Hvad vedkommer det debatten om dansk ret? Ikke meget. Det du omtaler er blot
en måde at fortolke på.

> [...]
> jurist være varsom med at dømme folk "ude" uden at man tænker meget over,
> hvordan lægmand opfatter tingene, selv når de er skrevet i

Jeg tror at det er lang tid siden du har talt med en praktiker ... altså én
som må forklare jura til lægfolk, for vi formidler juraen hver eneste dag.

/Peter

--
http://www.grauslund.com