Regler i en forening
Fra : Velcro

Dato : 16-08-05 15:49

En given sportsforening har et sæt vedtægter, samt nogle regler, som er
aftalt på diverse generalforsamlinger.

Trænerne aftaler jævnligt nye regler (f.eks. dress code mm) på deres
trænermøder, som medlemmerne så skal efterleve.

Skal medlemmerne efterleve disse nye regler, eller skal nye regler vedtages
på generalforsamling for at være gyldige?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-08-05 16:03

In article <4301fccd$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>, Velcro wrote:
> [...]
>
> Skal medlemmerne efterleve disse nye regler, eller skal nye regler vedtages
> på generalforsamling for at være gyldige?

De kan altid indbringes for en generalforsamling.

Fra : Velcro

Dato : 16-08-05 16:25

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> De kan altid indbringes for en generalforsamling.

"kan" eller "skal"?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-08-05 17:11

In article <43020539$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>, Velcro wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> vedtages

> "kan" eller "skal"?

Kan. Ethvert medlem kan altid samle underskrifter til en ekstraordinær
generalforsamling, eller melde sig ud.

Fra : Peter Bjoern

Dato : 16-08-05 17:48

On Tue, 16 Aug 2005 16:49:11 +0200, "Velcro" <sdfsdf@dsafvsdf.sdf> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Skal medlemmerne efterleve disse nye regler, eller skal nye regler vedtages
>på generalforsamling for at være gyldige?

Det kan man jo ikke sige uden at vide præcis hvad der står i de pågældende
vedtægter og regler.

Der kunne jo f.eks være en gummiparagraf der sagde noget i stil med :

"Spillerne skal efterkomme trænernes anvisninger m.h.t beklædning og optræden i
forbindelse med arrangmenter som de deltager i på klubbens vegne."

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Velcro

Dato : 16-08-05 20:54

"Peter Bjoern" <PeterNOSPAM@mail.dk> wrote in message
> [...]
optræden i
> forbindelse med arrangmenter som de deltager i på klubbens vegne."

Men hvis der nu ikke er en sådan paragraf, kan man så sige at det ikke er
trænerne tilladt at finde på regler efter forgodtbefindende?

Hvor kan man læse om regler for foreninger?

Fra : Sune Vuorela

Dato : 16-08-05 21:22

On 2005-08-16, Velcro <sdfsdf@dsafvsdf.sdf> wrote:
> Men hvis der nu ikke er en sådan paragraf, kan man så sige at det ikke er
> trænerne tilladt at finde på regler efter forgodtbefindende?

Umiddelbart vil jeg mene at det er foreningens bestyrelse der lægger
reglerne ud fra vedtægterne, generalforsamlingens beslutninger og
derudover hvad de finder bedst - som de selvfølgelig skal stå til ansvar
for på næste generalforsamling

Og ja - foreningens bestyrelse kan godt være trænerne, hvis det er
lovligt i følge vedtægterne.

I den forening jeg er aktiv skal der være 1/3 forældre, 1/3 ledere og
1/3 aktive

> Hvor kan man læse om regler for foreninger?

I foreningns vedtægter.

Hvis du er utilfreds med hvad foreningens bestyrelse gør, må du skaffe
ekstraordinær generalforsamling. Se foreningens vedtægter om hvordan.

--
Sune

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-08-05 21:22

Scripsit "Velcro" <sdfsdf@dsafvsdf.sdf>

> Men hvis der nu ikke er en sådan paragraf, kan man så sige at det ikke er
> trænerne tilladt at finde på regler efter forgodtbefindende?

Enhver kan altid finde på alle de regler han vil efter
forgodtbefindende. Det der er interessant er om reglerne kan
*håndhæves*.

Og det afhænger både af hvem der beslutter reglerne, hvad de går ud
på, hvem der skal håndhæve og hviken form for håndhævelse man
overhovedet tænker på.

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Velcro

Dato : 17-08-05 12:12

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
>
> Og det afhænger både af hvem der beslutter reglerne, hvad de går ud
> på, hvem der skal håndhæve og hviken form for håndhævelse man

Trænerne har besluttet reglerne, de går ud på et givent tøjkodeks, som ikke
er begrundet i funktion eller lignende rationel beslutning, trænerne skal
håndhæve reglerne, man bliver udelukket fra træning, hvis man ikke
overholder tøjkodekset

Er det nok til at man kan vurdere (vedtægterne er helt standard), om de har
ret til den slags?

Fra : Peter

Dato : 17-08-05 12:55

"Velcro" <sdfsdf@dsafvsdf.sdf> skrev i en meddelelse

> [...]
> overholder tøjkodekset
>
> Er det nok til at man kan vurdere (vedtægterne er helt standard), om de

Tag en snak med formanden og ser han ikke problemet må det tages op på
generalforsamlingen.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel