Hastighed i "40 km zoner"
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-08-05 22:49

Jeg mener at min kørelærer sagde at de blå "40km zone" (og andre
hastigheder) skilte ikke var fartgrænser i traditionel forstand. Man
kunne altså lovligt køre 50km/t (hvis det ellers er byzone).

Er det korrekt ? jeg kan ikke finde noget om det i færdselsloven.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 23:17

In article <mn.7d947d58147877f0.34878@news.hs235.dk>, Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> kunne altså lovligt køre 50km/t (hvis det ellers er byzone).
>
> Er det korrekt ? jeg kan ikke finde noget om det i færdselsloven.

Korrekt. De blå tavler er henvisningstavler.
På motorvejen SKAL du heller ikke følge dem, men må gerne. Men du
må også gerne køre en anden vej til Roskilde end den på det blå
skilt.

Fra : Klaus G.

Dato : 17-08-05 16:04

> Korrekt. De blå tavler er henvisningstavler.
> På motorvejen SKAL du heller ikke følge dem, men må gerne. Men du
> må også gerne køre en anden vej til Roskilde end den på det blå
> skilt.

Jeg ved ikke om det er de samme skilte. Men på skiltene her i
byen(holstebro) står der "max" nedenunder tallet. Hvordan skal det så tydes?
Skiltene er også blå, med hvid skrift.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Søren G

Dato : 22-08-05 09:47

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> Jeg ved ikke om det er de samme skilte. Men på skiltene her i
> byen(holstebro) står der "max" nedenunder tallet. Hvordan skal det så
tydes?

At de ikke har noget imod hvis man kører langsommere ?

--
Søren

Fra : Per

Dato : 15-08-05 23:32

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> altså lovligt køre 50km/t (hvis det ellers er byzone).
>
> Er det korrekt ? jeg kan ikke finde noget om det i færdselsloven.

Den type skilt er en områdetalve (E 53) og de kan som sådan ikke overtrædes
konkret. Derimod kan der være tale om en overtrædelse af færdselslovens §3,
stk. istedet.

Man kan ikke overtræde en oplysning.

Det kan man derimod ved en forbudstavle.

Dvs. hvis du kører fx, 50 km/t hvor skilt E53 er opsat med 40 km/t så kan du
ikke sigtes for den overtrædelse i sig selv. Der skal være noget af § 3,
stk. 1 der er overtrådt eller anden §

Der står lidt om vejafmærkningsbekendtgørelsen her:

http://www.parkering.dk/index.php?ID=75

Mvh. Per!

Fra : blue

Dato : 16-08-05 06:41

> [...]

> altså lovligt køre 50km/t (hvis det ellers er byzone).
>
> Er det korrekt ? jeg kan ikke finde noget om det i færdselsloven.

Du har fået det korrekte svar, men for en god ordens skyld, skal det nævnes,
at tavlen hverken hedder henvisningstavle eller områdetavle - det hedder en
oplysningstavle.

Fra : bem

Dato : 16-08-05 10:59

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nævnes,
> at tavlen hverken hedder henvisningstavle eller områdetavle - det hedder

Jeg har netop haft en lignende diskussion med min kommune, som ville opsætte
et zoneskilt som hastighedsbegrænsning. De konkluderede med politiets
opbakning, at zonetavlen (som jeg gætter på der er tale om her), som hedder
E 68.4 har samme gyldighed som en forbudstavle C 55, hvorimod E51 og E53 kun
er vejledende.
Mit argument var også, at der er tale om en oplysningstavle, som ikke kan
stå alene som hastighedsbegrænsning. Men jeg må medgive, at når man læser
definitionen, så ser det ud til, at der ER tale om en reel
hastighedsbegrænsning. Man må jo også sige, at en p-zone tavle, som også er
en oplysningstavle, jo også er gældende frem for vejledende.
Hvad er din kommentar til dette, blue? Og hvad betyder "de tavler, der er
anført som symbol"?

"E 68 Zonetavle.

Tavlen angiver et område, hvor bestemmelserne for de tavler, der er anført
som symbol, er gældende, se dog E 33 Parkering. Bestemmelsernes nærmere
indhold og afstanden til områdets begyndelse kan angives på tavlen.

Bestemmelserne gælder, indtil de ophæves ved tavle E 69, eller indtil de
erstattes af angivelse vedrørende samme forhold på anden zonetavle. Inden
for området kan zonetavlens bestemmelser fraviges ved lokal afmærkning."

/Bo

Fra : blue

Dato : 16-08-05 16:21

"bem" <nospambemb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hedder
> E 68.4 har samme gyldighed som en forbudstavle C 55, hvorimod E51 og E53

I spørgerens tilfælde tror jeg, der er tale om E53 og den er kun vejledende.

Hvis der derimod er tale om E68, er jeg enig i, at den gælder på lige fod
med en forbudstavle. Jeg regner med vi snakker om "Zone med lokal
hastighedsbegrænsning"-tavlen på denne side:
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=10092

> Og hvad betyder "de tavler, der er anført som symbol"?

På E68-tavlerne kan der være anført forskellige symboler, f.eks. en lastbil,
som på ovenstående side. Det betyder så, at kørsel med lastbil er forbudt i
den zone, som tavlerne angiver.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-05 22:00

It happens that blue formulated :

> I spørgerens tilfælde tror jeg, der er tale om E53 og den er kun vejledende.

Den jeg spørger om er en som den på
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8722 - dog med
40km og ikke 30km.

Årsagen til spørgsmålet var faktisk Operation X der målte en fotofælde
der kørte 59km i timen i en 40km zone skiltet med et af de blå skilte.
Iflg. Operation X ville det give en bøde for 19km for stærkt.

Iøvrigt tror jeg da nok Operation X overtrådte loven da de brugte lyd
fra politiradioen i programmet - med mindre de selvfølgelig har fået
lov til det.

Fra : Christian S

Dato : 17-08-05 01:14

Dette skulle være korrekt.
Vi var over det da jeg tog mc kørekort, men de små blå skilte med børn på
som leger
de gælder .. mener det er 15 km/t ..
Mvh
Christian S

Fra : Jens. B.

Dato : 17-08-05 17:05

Christian S wrote:
> Dette skulle være korrekt.
> Vi var over det da jeg tog mc kørekort, men de små blå skilte med
> børn på som leger
> de gælder .. mener det er 15 km/t ..

Hvem er det du svarer ?