sprit kørsel på cykel
Fra : Helle

Dato : 15-08-05 16:57

Gælder et væddemål: Er det lovligt at køre sprit køresl på cykel. En kolega
mener at det er, når der ikke er tale om et motor køretøj, og jeg mener at
det er ulovligt.
Hvis jeg har ret kan nogen så hjælpe med en paragraf hvor det står.
Der er en middag på højkant.

Hilsen
Helle

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-08-05 17:11

Scripsit "Helle" <hk.n@nakskovnet.dk>

> Gælder et væddemål: Er det lovligt at køre sprit køresl på cykel.

Færdelselovens definition af "spirituskørsel" omfatter kun motordrevne
køretøjer:

53. For spirituskørsel straffes den, som fører eller forsøger at
føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et
sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller
efter kørslen overstiger 1,20 promille.8)

Stk. 2. For spirituskørsel straffes endvidere den, som i øvrigt
fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have
indtaget spiritus i et sådant omfang, at han ikke kan føre
køretøjet på betryggende måde.

Stk. 3. For promillekørsel straffes den, som uden at være skyldig i
spirituskørsel fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj
efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at
alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen
overstiger 0,50 promille.

Det er stadig *ulovligt* at cykle hvis man har er så spirituspåvirket
at man er til fare for færdslen:

§54. ...
Stk. 2. Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøges
ført af nogen, der af de foran nævnte grunde eller som følge af
påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er
ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende
måde.

Men der er i dette tilfælde ikke faste promillegrænser, og straframmen
er mindre (kun bøde ifølge §118 stk 1 nr 1, hvorimod der for
spirituskørsel er hjemlet fængsel i gentagelsestilfælde m.v., jf §117,
samt frakendelse af førerretten, §§ 125ff).

--
Henning Makholm "We cannot time-travel in this dimension. Everything
is arranged differently, and they use different plugs."

Fra : blue

Dato : 15-08-05 17:29

> Det er stadig *ulovligt* at cykle hvis man har er så spirituspåvirket
> at man er til fare for færdslen:

Man behøver ikke at være til fare for færdslen - det er nok, at man ikke kan
cykle på betryggende måde (og ja, der er forskel).

> [...]
> spirituskørsel er hjemlet fængsel i gentagelsestilfælde m.v., jf §117,
> samt frakendelse af førerretten, §§ 125ff).

Der er også fængsel i førstegangstilfælde, hvis promillen overstiger 2,00.

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-08-05 22:04

Scripsit "blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk>

> Der er også fængsel i førstegangstilfælde, hvis promillen overstiger 2,00.

Derfor "m.v."

--
Henning Makholm "... it cannot be told in his own
words because after September 11 he

Fra : blue

Dato : 16-08-05 06:30

> Derfor "m.v."

Ahh, ok - det er et fint lille "ord"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 18:00

In article <17209$4300bb2b$3e3d84bc$17820@news.arrownet.dk>, Helle wrote:
> [...]
> det er ulovligt.
> Hvis jeg har ret kan nogen så hjælpe med en paragraf hvor det står.

Udover Henning's udemærkede indlæg, så kan man også få frakendt
sit førerbevis såfremt det vurderes at man ikke er ædruelig. Dette
kan ske uden at man fører noget køretøj.

Fra : Helle

Dato : 15-08-05 18:39

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er ulovligt.
> Hvis jeg har ret kan nogen så hjælpe med en paragraf hvor det står.

Du må ikke køre spritkørsel på cykel - det er ulovligt. Hvis jeg kan huske
det, så vil jeg lige spørge min udlejer i morgen - han er politibetjent.

Fra : Søren G

Dato : 16-08-05 11:37

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> wrote in message
> Du må ikke køre spritkørsel på cykel - det er ulovligt.

Nej det er ej.

> Hvis jeg kan huske
> det, så vil jeg lige spørge min udlejer i morgen - han er politibetjent.

Så få ham også lige til at ryste den eller de §'er der skulle gøre det
ulovligt ud af ærmet okk' ?

--
Søren

Fra : bem

Dato : 16-08-05 12:23

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> Nej det er ej.

> Så få ham også lige til at ryste den eller de §'er der skulle gøre det
> ulovligt ud af ærmet okk' ?

Sig mig engang, hvorfor læser du ikke tråden inden du dummer dig, Søren?

FÆL §54. ...

/Bo

Fra : Søren G

Dato : 16-08-05 12:45

"bem" <nospambemb@hotmail.com> wrote in message
> Sig mig engang, hvorfor læser du ikke tråden inden du dummer dig, Søren?

Det har jeg gjort. Noget specielt i tråden du ønsker at henvise til ?

> [...]
> *påvirkning af spiritus* befinder sig i en sådan tilstand, at han er
> ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende

Der står ikke at man ikke må køre sprit/spiritus/alkohol kørsel på cykel, da
der for de kørsler er fastsat faste promiller der angiver hvornår man kører
det ene eller andet. Der står at man ikke må være så kraftigt påvirket af
spiritus at man er ude af stand til at føre cyklen på betryggende måde, og
det er noget helt andet. En godt garvet alkoholiker igennem 20 år vil være i
stand til at føre cyklen på mere betryggende vis med en promille på 2.4 end
hvis personen havde en promille på 0.0

--
Søren

Fra : bem

Dato : 16-08-05 13:22

> [...]
> stand til at føre cyklen på mere betryggende vis med en promille på 2.4

Det vil sige, at før FÆL blev ændret sådan at der kom faste promillegrænser,
så var det også tilladt at køre sprirtuskørsel i bil. Det er så stadig
tilladt at køre "spritkørsel" når bare man ikke har en promille på over 0,5.
Det er muligt, at du nu vil kaste dig ud i en definitionsdiskussion i
forhold til ordet "spritkørsel" - bemærk, at det ikke var ordet
"spirituskørsel" der blev anvendt.

/Bo

Fra : Søren G

Dato : 16-08-05 13:56

> Det vil sige, at før FÆL blev ændret sådan at der kom faste
promillegrænser,
> så var det også tilladt at køre sprirtuskørsel i bil.

Nu kan jeg ikke huske FÆL tilbage dertil (lidt før min tid som billist), men
umiddelbart vil mit gæt være ja, præcis som det var før der kom
hastighedsbegrænsninger på vejene. Der var det er skønsspørgsmål om det var
forsvarlig at køre med den hastighed man gjorde.

> Det er så stadig
> tilladt at køre "spritkørsel" når bare man ikke har en promille på over
0,5.

Du kan godt dømmes for alkohol eller spirituskørsel selvom din promille er
under 0.5.

> Det er muligt, at du nu vil kaste dig ud i en definitionsdiskussion i
> forhold til ordet "spritkørsel" - bemærk, at det ikke var ordet
> "spirituskørsel" der blev anvendt.

Nej, den diskussion lader jeg dig føre alene (det går jo umiddelbart fint).

--
Søren

Fra : Helle

Dato : 16-08-05 15:52

(

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-08-05 20:25

> "Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> kolega

> (

Læste du ikke Bo´s svar med henvisning til §
citat:
FÆL §54. ...
[...]

Citat slut.

Du skrev, at du mente, at det var ulovligt at køre spritkørsel på cykel. Så
er spørgsmålet jo nok nærmere, hvad I definerede som spritkørsel, da i
væddede, siden du mener, at du har tabt.

Kurt

Fra : Helle

Dato : 17-08-05 16:21

> [...]

> er spørgsmålet jo nok nærmere, hvad I definerede som spritkørsel, da i
> væddede, siden du mener, at du har tabt.

UPS. Har vist ikke læst det rigtigt. Med fuld mener jeg fuld. Ikke "bare" et
par øl.
Det var osse derfor at jeg ikke kunne forstå hvis det var lovligt at bruge
en halv vej til at cykle på.
Tak fordi du var mere vågen end jeg
Hilsen
Helle