Hæve køb ved defekt - 1-2 reperationer?
Fra : mirinda

Dato : 15-08-05 13:35

Følgende kan læses på forbrug.dk vedrørende, hvornår man kan gøre krav på at
hæve et køb ved en mangelfuld vare.

Citat:
"Sælger må normalt højst reparere eller bytte den samme vare 1-2 gange.
Derefter kan du få pengene tilbage."

Hvad ligger der i ordet "normalt"?

Jeg har for omkring et år siden købt et TV, hvilket indenfor kort tid gik i
stykker. Pga. lang reperationstid tibød sælger at udskifte TV'et med et nyt,
hvilket jeg gik med til.

Kort efter fremkom samme fejl på det nye TV og TV'et blev repareret. Kort
efter igen fremkom en ny fejl på TV'et, hvilket også blev repareret. Nu har
TV'et fået dens tredje defekt (anden fejl end tidligere to gange) og mit
spørgsmål er nu om jeg kan kræve overfor sælger at få hævet købet og mine
penge retur eller om sælger har ret til at reparere en sidste gang?

På forhånd tak!

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-08-05 14:20

Scripsit "mirinda" <mirinda@mirinda.com>

> Citat:
> "Sælger må normalt højst reparere eller bytte den samme vare 1-2 gange.
> Derefter kan du få pengene tilbage."
>
> Hvad ligger der i ordet "normalt"?

"Normalt" betyder her at loven ikke indeholder noget præcist tal for
hvor mange forsøg sælger får. Hvis en strid om spørgsmålet når til en
domstol, vil det være op til retten at vurdere om det er rimeligt at
sælger får endnu et forsøg til at omlevere eller udbedre.

"1-2 gange" er altså et kvalificeret gæt på hvordan en domstol vil
dømme i en sag hvor der sælger ikke kan argumentere overbevisende for
at han skal have flere forsøg end "normalt", og køber omvendt ikke har
overbevisende argumenter for at sælger skal have *færre* forsøg.

Hvad der kan udgøre "overbevisende argumenter" den ene og den anden
vej, er det svært at sige noget generelt og fyldestgørende om.

> [...]
> spørgsmål er nu om jeg kan kræve overfor sælger at få hævet købet og mine
> penge retur eller om sælger har ret til at reparere en sidste gang?

Det lyder umiddelbart som om det vil kræve specifikke argumenter fra
sælgers side at modsætte sig at du hæver købet i den situation. (Om
han har dem, kan vi naturligvis ikke vide).

--
Henning Makholm "I've been staying out of family
conversations. Do I get credit for that?"

Fra : mirinda

Dato : 15-08-05 14:32

> [...]

> han har dem, kan vi naturligvis ikke vide).

> --

> Henning Makholm "I've been staying out of family

Tak for dit svar både, hvad angår fortolkningen samt din vurdering af den
konkrete sag. Det eneste argument jeg tror sælger vil forsøge sig med, er at
fejlen ikke har været den samme alle gange. Har dette en relevans? Det skal
nævnes, at den sidste fejl var tilstede, da TV'et kom hjem fra reparation -
altså en fejl der er kommet ved, at værkstedet har rodet med TV'et (måske).

Hvis andre ønsker at komme med yderligere konkrete vurderinger, modtages de
gerne!

På forhånd tak.