Levende hegn
Fra : test

Dato : 14-08-05 21:00

Vi har lige købt byggegrund, og til en af siderne ligger en gammel
virksomhed som er blevet omdannet til udlejning, nu er det sådan der står et
levende hegn i skellet til den grund, da vores grund før har været mark.
Dette hegn består hovedsagligt at høje træer 6-7 meter. Nu har jeg læst lidt
i hegnsloven, Hvor der står at alt hegn i skel kan nedskæret til 1,8m. Men
nu er et så stort træ jo ikke smukt i 1,8m højde :) så vi ville gerne fjerne
det helt. Men naboen er slet ikke med på overhovedet at fjerne noget, han
bor der jo ikke så han er ligeglad.

Kan jeg kræve at han afholder halvdelen af udgifterne til bortskaffelse, når
jeg selv gør det, altså ikke decideret har en regning derpå, ikke at jeg
gider have noget, for er mere end glad for at kunne få det væk, det tager
meget lys?.

Hvordan er det med træer der står inden for de 1,75m af et hegn, går de ind
under reglen om 1,8 meter ?.

/me

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 14-08-05 22:37

"test" <someone@microsoft.com> wrote in message
> [...]
> meget lys?.
>
> Hvordan er det med træer der står inden for de 1,75m af et hegn, går de

Du må som udgangspunkt ikke røre et hegn i skel uden at du og din nabo er
enige. Det betyder at I skal også være enige om hvornår og hvordan hegnet
skal klippes ned, samt hvad I vil gøre med materialerne.

Hvis I ikke kan blive enige, er der kun to muligheder: lev med det eller
rejs en sag ved hegnsynet.

Ud fra din beskrivelse kunne Hegnsynet sikkert afsige en kendelse i retning
af at hegnet skal ved fælles arbejde mellem jer to klippes ned inden f.eks.
1/11 til 2 meters højde, og at I i fællesskab skal fjerne materialerne. Men
det kunne også fordeles på anden vis, sådan at du f.eks. skal udføre
arbejdet og han skal køre materialet væk osv., det kommer igen helt an på
hvad I kan aftale jer til rette omkring - eller hvad Hegnsynet synes er
rimeligt.

Hvis du vælger selv at klippe hegnet ned til 2 meter og selv kører
materialerne væk vil det nok være vanskeligt for naboen at komme ret langt
med en sag, men du vil være på den forkerte side af loven.

Mvh

Henning

Fra : test

Dato : 15-08-05 17:24

> [...]
> enige. Det betyder at I skal også være enige om hvornår og hvordan hegnet
> skal klippes ned, samt hvad I vil gøre med materialerne.
Der står da 1,8m i www.hegnsloven.dk og det må da også gældende eksisterende
hegn + at der står at "eget" hegn som står inde for 1,75 fra skel er
underlagt samme regler. altså max 1.8m.

> [...]
> materialerne væk vil det nok være vanskeligt for naboen at komme ret langt
> med en sag, men du vil være på den forkerte side af loven.
Problemet er jo at jeg ikke vil nøjes med 2m :) det er jo helt nyt kvarter,
derfor vil jeg jo gerne plante en lille hæk. Og altså fjerne det helt, men
gør det gerne selv hvis bare jeg kan få lov.

vh
me

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 15-08-05 20:31

> Der står da 1,8m i www.hegnsloven.dk og det må da også gældende
eksisterende
> hegn + at der står at "eget" hegn som står inde for 1,75 fra skel er
> underlagt samme regler. altså max 1.8m.

§18 stk 3: Ved boligbebyggelse kan levende fælleshegn kræves nedkappet én
gang årligt til en højde af 2 m eller til den af hegnsynet i henhold til §
10, stk. 6, for sådant hegn fastsatte højde.

Det er rigtigt at et eget hegn må ikke påføre naboen mere gene end et
fælleshegn - men der er forskel på de to hegn: Et fælleshegn står i skel, og
er sat af de to naboer efter fælles aftale om fordeling af arbejde og
omkostninger. Et eget hegn er sat på egen jord af den ene ejer for egen
udgift og arbejde. Derfor er de to hegntyper ikke underlagt de samme regler,
blot er der en regel om at et eget hegn må ikke påføre naboen større gener
end et fælleshegn. Og de 1,75 meter er ikke en lovfæstet grænse, den er sat
gennem praksis og derfor kan du ikke tage et målebånd frem for at afgøre
hvilke regler der gælder. Det vil være en konkret vurdering af forholdene,
som hegnsynet tager når de kommer ud. Derfor er det absolut smartest at få
en frivillig aftale med naboen.

I har begge overtaget jeres ejendomme med det eksisterende hegn som står i
skel - hvis jeg har læst dine indlæg rigtigt. Med mindre en af jer kan
dokumentere særlige forhold omkring hegnet, vil det være rimeligt at antage
at det er fælleshegn, og derfor skal I vedligeholde det ved fælles aftale
eller efter en kendelse fra hegnsynet.

Et træ, der står frit på græsplænen f.eks. 1 meter inde på den ene nabos
jord er ikke omfattet af Hegnsloven, dog kan grenene være det under særlige
omstændiger.

Mvh

Henning

Fra : test

Dato : 16-08-05 18:55

> [...]
> antage
> at det er fælleshegn, og derfor skal I vedligeholde det ved fælles aftale
Nej han grund er "gammel", men grænser op til en mark som er udstykket til
grunde.

> Et træ, der står frit på græsplænen f.eks. 1 meter inde på den ene nabos
> jord er ikke omfattet af Hegnsloven, dog kan grenene være det under
> særlige
> omstændiger.
Ok

vh
me

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 15-08-05 09:19

"test" <someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget lys?.
>
> Hvordan er det med træer der står inden for de 1,75m af et hegn, går de

Hvis du er rigtig uheldig, så udgører træerne ikke skelbevoksning. Dvs hvis
skellet er mærkeret med feks trådhegn, så udgører det skellet.
Jeg har lige været igennem det selv. Dvs 1 løvtræ og 6 granner 46 år gamle
ca 15 høje. De stod 1 til 1.25m inde på naboens grund, men der var trådhegn
med vildtvoksende "altmuligt". Efter kl 16 var det mørk nat på hele min
grund og jeg ville MEGET gerne have dem væk inden jeg går med at
bygge/udvide.
Så flere års bearbejdning bar i år frugt. Jeg viste dem tegningerne på min
tilbygning og fortalte lidt om træerne osv....
Kronen stod mere på min grund end hans.
Nabo'ens alder er ca 70 år, så man kan ikke forvente den store
arbejdsindsats.
De sagde først nej.. men så sagde jeg at vil nok skulle gøre jobbet og
betale gildet og nyt trådhegn (det er mig der vil have hegn, da jeg har
hund). Vi aftalte en dato hvorefter slaget skulle stå. og vupti.. 1½ dages
hårdt arbejde for 6-8 mand og 3 kontainer-fulde senere var alt væk

Det kostede mig 4-5000,- alt inkl øl og bespisning. Efterfølgende hyrede
Naboen en havemand som har rydet op i krattet og sat ny hæk.

Mvh
Leon

Fra : test

Dato : 17-08-05 14:23

> Hvis du er rigtig uheldig, så udgører træerne ikke skelbevoksning. Dvs
> hvis
> skellet er mærkeret med feks trådhegn, så udgører det skellet.
Det er ikke tilfældet her.

> [...]
>
> Det kostede mig 4-5000,- alt inkl øl og bespisning. Efterfølgende hyrede
> Naboen en havemand som har rydet op i krattet og sat ny hæk.

Det eneste jeg gerne vil er at fjerne bevoksningen i skellet, helt, jeg skal
nok sørge for at det bliver gjort og betale for en ny hæk, forstår bare
ikke, hvis jeg ikke må fælde træer der står i skel selvom de var der først
:)

vh
me