hjælp ønskes
Fra : HBS

Dato : 14-08-05 15:49

hej

Er der en der kan hjælpe os med følgende...

Vi har købt en ny cykel til drengen for ca 2-3 mdr siden, og så i går legede
han med cykel og stejlede på den, så ryg styret af og han smardede 2 tænder
og brækkede armen, kan det være rigtigt på en ny cykel at styret skal falde
af ??? og hvilken forsikring skal dække det ???

hbsa

Fra : Holst

Dato : 14-08-05 16:11

HBS wrote:

> [...]
> og brækkede armen, kan det være rigtigt på en ny cykel at styret skal falde
> af ??? og hvilken forsikring skal dække det ???

Naturligvis bør styret ikke ryge af en cykel. Men det skyldes vel, at I
ikke har vedligeholdt den tilstrækkeligt. Med en ny cykel vel
'vedholdelse' jo nok hovedsagelig betyde, at man efterstrammer hist og
pist, så f.eks. styret ikke ryger af.

Du kan jo melde det til drengens ulykkesforsikring.

Medmindre der var noget galt med cykel, f.eks. hvis stellet var knækket,
mener jeg ikke, at det er noget at komme efter hos forhandler/producents
forsikring.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 14-08-05 16:08

> [...]
> og brækkede armen, kan det være rigtigt på en ny cykel at styret skal falde
> af ??? og hvilken forsikring skal dække det ???

Der mangler lidt oplysninger i dit indlæg ;)

Hvem har samlet cyklen? Dig selv eller forhandler?

Er den blevet efterspændt som foreskrevet?

--
Michael
http://gratishotel.dk

Fra : HBS

Dato : 14-08-05 17:42

hej..
cyklen er 2 mdr gammel og samlet af forhandleren, og skrev forkert han
stejlede ikke på cyklen men kørte over de nogle , ja hvad kalder man dem ,
dem til at stoppe bil farten med

hbs

Fra : Holst

Dato : 14-08-05 17:56

HBS wrote:

> cyklen er 2 mdr gammel og samlet af forhandleren, og skrev forkert han
> stejlede ikke på cyklen men kørte over de nogle , ja hvad kalder man dem ,
> dem til at stoppe bil farten med

Har du så sørget for at efterspænde den?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-08-05 19:59

on 14-08-2005, Holst supposed :

> Har du så sørget for at efterspænde den?

Som regel er det cykelhandleren der efterspænder efter ca. en måned -
hvis det er en del af den service der følger med købet af cyklen så
forventer man vel ikke at køberen skal spænde en hel masse efter ?

Fra : Holst

Dato : 14-08-05 20:24

Henrik Stidsen wrote:

> Som regel er det cykelhandleren der efterspænder efter ca. en måned -
> hvis det er en del af den service der følger med købet af cyklen så
> forventer man vel ikke at køberen skal spænde en hel masse efter ?

Nej, men når jeg skriver "har du så sørget for ...", så er det egentlig
for mig ligegyldigt, om køberen selv har efterspændt eller har taget
cyklen med ned til forhandleren og fået ham til at efterspænde den.
Selvom det er en service, der sælges sammen med cyklen, så vil det i
alle tilfælde være køberen, der skal sørge for, at det finder sted på
den ene eller den anden måde.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-05 14:03

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev

> Som regel er det cykelhandleren der efterspænder efter ca. en måned -
> hvis det er en del af den service der følger med købet af cyklen så
> forventer man vel ikke at køberen skal spænde en hel masse efter ?

Selvfølgelig skal man da det!

Man kan da ikke gøre en cykelhandler ansvarlig for noget, han slet ikke har
indflydelse på.

Hvad nu, hvis nogen f.eks. har forsøgt at stjæle styret eller bare har
pillet ved det?
Hvad nu, hvis ungen selv har pillet ved styret?

Når forældre giver deres børn en cykel, så er det også udelukkende deres
eget ansvar, at cyklen er i en forsvarlig stand.

Der er en foruroligende tendens til at forsøge at pålægge andre ansvar, man
selv burde tage. Jeg synes desværre, at man ser det mere og mere...

Claus

Fra : Rune Wold

Dato : 14-08-05 18:06

HBS wrote:

[klip]

> kan det være rigtigt på en ny cykel at styret skal falde
> af???

Det ved jeg ikke, men kan det ikke bare sættes på igen?

[klip]

> og hvilken forsikring skal dække det???

Hvis du mener andre forsikringer end dine egne, så må der være lidt et
økonomisk tab. Er der det?

/Rune Wold

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-08-05 06:24

Rune Wold wrote:
> HBS wrote:
>
> [klip]

> Det ved jeg ikke, men kan det ikke bare sættes på igen?

Det er jo ligesom ikke det der er kernen, vel?

> [klip]

> Hvis du mener andre forsikringer end dine egne, så må der være lidt et
> økonomisk tab. Er der det?

Ja da. Tandlæger arbejder langtfra gratis og 2 tænder koster penge at få
lavet igen.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 15-08-05 10:11

Martin Jørgensen wrote:

> Det er jo ligesom ikke det der er kernen, vel?

Det er det da blandt andet. Er cyklen lige til at fikse igen, er der jo
ingen formueretlige indsigelser at gøre over for sælger.

> Ja da. Tandlæger arbejder langtfra gratis og 2 tænder koster penge at
> få lavet igen.

Mon ikke tandskaden er dækket af en forsikring (familieforsikring med
indbygget ulykkeforsikring f.eks.)? Er det tilfældet, er der ikke
(umiddelbart) noget erstatningskrav at stille.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Holst

Dato : 15-08-05 10:59

Martin Jørgensen wrote:

> Ja da. Tandlæger arbejder langtfra gratis og 2 tænder koster penge at få
> lavet igen.

Børnetandplejen er da mig bekendt gratis ...

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-08-05 16:41

Holst wrote:

> Børnetandplejen er da mig bekendt gratis ...

Også min tanke
Det var den ihvertfald her i Århus dengang jeg var i den alder.

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-08-05 19:30

HBS wrote:
> [...]
> smardede 2 tænder og brækkede armen, kan det være rigtigt på en ny
> cykel at styret skal falde af ??? og hvilken forsikring skal dække

Hvis cyklen er blevet anvendt på en måde som den ikke er beregnet til,
kan forhandler og fabrikant næppe gøres ansvarlige.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen