Livstidsfrakendelse/benådning - hvordan?
Fra : P. Holm

Dato : 12-08-05 19:11

Jeg skal hjælpe en arbejdskammerat med evt. nogle ansøgninger eller
brevvekslinger da han er ordblind, men hvad er det lige vi gør?
Kort fortalt: For snart 7 år siden mistede han kørekortet for livstid
efter flere domme. For ca 5 år siden stoppede hans drikkeri efter
sygdom, så han rører faktisk ikke spiritus mere, men jeg mener der er
noget med at han skal alligevel under noget kontroleret
alkoholafvænning eller hvad?
Hvem skal vi kontakte, og hvad er fremgangsmåden jeg skal bruge for at
hjælpe ham igennem forløbet.
Er der nogen som kan hjælpe?

P.Holm

Fra : Vibeke

Dato : 13-08-05 02:39

[...]

Hejsa,

iflg FL paragraf 132 stk 2:

"Er førerretten frakendt som følge af spiritus- eller promillekørsel, kan
spørgsmålet om generhvervelse dog indbringes for domstolene, når halvdelen
af frakendelsestiden, dog mindst 1½ år, er forløbet. Såfremt førerretten i
sådanne tilfælde er frakendt for bestandig, kan spørgsmålet om
generhvervelse tidligst indbringes for domstolene, når 5 år af
frakendelsestiden er forløbet. Generhvervelse af førerretten kan kun ske,
såfremt den pågældende i mindst 1 år forud for sagens indbringelse for
retten har overholdt en kontrolleret behandling mod misbrug af alkohol. "

Så ja kan skal igennem en kontrolleret behandling. Kontakt lægen og det
lokale kørekortkontor.

/Vibeke

Fra : P. Holm

Dato : 13-08-05 06:35

Vibeke skrev:

> Så ja kan skal igennem en kontrolleret behandling. Kontakt lægen og det
> lokale kørekortkontor.

Tak for svaret, behandlingen kan den ske hos hans egen læge, og
hvordan med bevisførelsen af forløbet?
Det lokale kørekortkontor skal vel først kontaktes efter det år er
gået, eller?

P.Holm

Fra : Vibeke

Dato : 13-08-05 09:02

Tak for svaret, behandlingen kan den ske hos hans egen læge, og
hvordan med bevisførelsen af forløbet?
Det lokale kørekortkontor skal vel først kontaktes efter det år er
gået, eller?

Jeg skal ærligt indrømme at ikke ved noget omkring den lægelige behandling,
men de sager jeg har kendt til så er det endt op med en lægeerklæring fra
egen læge, så jeg vil tro at det sker ved egen læge. Men det kan det lokale
kørekortkontor helt sikkert uddybe. Så kontakt dem som det første.

/Vibeke

Fra : Klespe

Dato : 13-08-05 12:18

Prøv også at læse § 132 stk 1.
Der kræves ikke alkoholbehandling

Steen

Fra : Vibeke

Dato : 13-08-05 16:48

> Prøv også at læse § 132 stk 1.
> Der kræves ikke alkoholbehandling

Stk 1 handler ikke om frakendelse for bestandig.

/Vibeke

Fra : P. Holm

Dato : 13-08-05 16:52

Klespe skrev:

> Prøv også at læse § 132 stk 1.
> Der kræves ikke alkoholbehandling

Har du et link, jeg ved ikke hvor jeg skal finde det?

P.Holm

Fra : Vibeke

Dato : 13-08-05 17:32

Har du et link, jeg ved ikke hvor jeg skal finde det?

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL

/Vibeke

Fra : Klespe

Dato : 13-08-05 20:03

www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=72402

Fra : P. Holm

Dato : 13-08-05 19:05

Vibeke skrev:

> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL
>
> /Vibeke

Dur desværre ikke.

P.Holm

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-08-05 20:00

Vibeke skrev:

> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL
>
> /Vibeke

Dur desværre ikke.

P.Holm

Jo, det virker da udemærket. Ved at klikke på det kunne jeg hente dette:

Generhvervelse af førerret inden
frakendelsestidens udløb

§ 132. Er retten til at føre motordrevet køretøj i henhold til denne eller
nogen tidligere lov frakendt nogen for længere tid end 3 år, kan spørgsmålet
om generhvervelse af retten inden frakendelsestidens udløb indbringes for
domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3,
og kan tidligst finde sted, når der er forløbet 3 år af frakendelsestiden.
Retten kan kun gengives, når ganske særlige omstændigheder foreligger. Har
retten til at være fører tidligere været frakendt vedkommende ubetinget, kan
gengivelse af førerretten inden frakendelsestidens udløb kun ske rent
undtagelsesvis, og indbringelsen kan tidligst finde sted, når der er
forløbet 6 år af frakendelsestiden.

[...]

Stk. 3. Såfremt der inden udløbet af frakendelsestiden er sket fornyet
frakendelse af førerretten, regnes de i stk. 1 og 2 nævnte frister for
indbringelse af spørgsmålet om generhvervelse for domstolene fra datoen for
den seneste dom, hvorved førerretten er frakendt den pågældende.

Kurt

Fra : P. Holm

Dato : 13-08-05 20:48

Klespe skrev:

> www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=72402

Hold da op hvor er der mange forskellige tilfælde der er vist på
dette link. Det er lige før jeg er i vildrede med hvordan vi bærer os
ad med at klare den situation, nogen som kan råde?
Han har fast arbejde, stabile forhold i famillielivet, økonomi mm.
Hvem er det konkret der skal kontaktes, selve politimesteren eller en
advokat da jeg ikke synes jeg har indsigt nok til at hjælpe, men det
koster selvfølgelig også en del penge med en advokat.
Jeg er lidt lost efter at have set alle de tilfælder fra linket.

P.Holm

Fra : P. Holm

Dato : 13-08-05 21:25

Jeg kan også sige det på denne måde, jeg er i vildrede da personen
ikke har rørt spiritus i 5 år, skal han så stadig tage til lægen og
frivilligt starte et etårigt afvænningsprogram, så skal han jo vente
1 år inden han kan begynde at søge, eller rt jeg helt ude i hampen?
P.Holm