Forlystelser og mulige skader..?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 11-08-05 20:23

Rundt omkring i diverse sommerland, tivoli o.l. ser man ind i mellem et
skilt med "Al kørsel på eget ansvar". Kan indehaver på denne måde fraskrive
sig ethvert ansvar for skader som besøgende må pådrage sig i f.eks.
radiobiler, rutchebaner o.l.? Eller kræver det en forsikring til at dække
denne slags skader?

Hvis man selv starter et sommerland, kan man så fraskrive sig ansvaret ved
at sætte et sådan skilt op ved indgangen? Og hvad hvis det er børn der ikke
kan læse, som kommer til skade?

Jeg kunne selvfølgelig ringe til en assurandør, men jeg har en formodning om
at vedkommende nok vil mene at en forsikring er på plads

Er der et regelsæt på området?

--
MVH Thomas

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-08-05 23:07

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> [...]
> et skilt med "Al kørsel på eget ansvar". Kan indehaver på denne måde
> fraskrive sig ethvert ansvar for skader som besøgende må pådrage sig

Nej, på ingen måde. Det meste (måske al?) skiltning med generelle
ansvarsfraskrivelser i det offentlige rum har ingen juridisk værdi. Måske
kunne man mene, de tjente som en advarsel, der burde gøre brugeren opmærksom
på, at der kunne opstå fare osv, men som udgangspunkt har de ingen
betydning. Undtagelsen er naturligvis, når skiltet blot gør rede for fravær
af ansvar, hvor der alligevel ikke ville være det i henhold til loven (visse
garderober og lign.), men heller ikke her er det skiltet, der har nogen
betydning.

> Eller kræver det en forsikring
> til at dække denne slags skader?

Det kunne jeg godt forestille mig, men ved det ikke med sikkerhed.

Mvh
Kevin Edelvang