Patentspørgsmål vedr. US patent
Fra : FJ

Dato : 11-08-05 18:27

Hej NG

Jeg har for 1½ år siden skiftet arbejdsgiver. Mens jeg var ansat hos
pågældende arbejdsgiver, så var jeg (med)opfinder til et patent, som
blev indleveret i Tyskland og Danmark etc. Jeg fik også den sædvanlige
(lille) godtgørelse, så det er som det skal være.

For nylig fik jeg så tilsendt et anbefalet brev fra min tidligere
arbejdsgiver, hvor de forlanger min underskrift på dette patent til
indlevering i US. De påstår at det kan de kræve, indtil evig tid
(eller i hvert fald til jeg ligger under jorden). Og hvis jeg ikke gør
det, så vil de lægge sag an, fordi de har mistet en forretningsmulighed.

Så er det at jeg gerne vil have at vide hvor jeg egentlig står i denne
sag. Som det nok fremgår er stemningen mellem mig og det pågældende
firma ikke den bedste. Jeg føler, at jeg er blevet temmelig dårligt
behandlet af firmaet efter min fratrædelse (primært af andre årsager
end dette patent) og har derfor ikke lyst til at gøre noget for dette
firma som jeg ikke er nødt til. På den anden side så har jeg heller
ikke lyst til en retssag omkring denne sag. Så hvordan er min
retsstilling.

FJ

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-05 18:30

Den 11-08-05 19.26 skrev FJ følgende:

> Så er det at jeg gerne vil have at vide hvor jeg egentlig står i denne
> sag.

Hvad står der om patenter i din ansættelsesaftale med firmaet?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-08-05 19:19

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvad står der om patenter i din ansættelsesaftale med firmaet?

Der står nok at arbejdsgiveren har ejendomsret til ansattes
arbejdsrelaterede opfindelser, eller noget i den stil og så må spørgeren
hellere blot skrive under?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Tes

Dato : 11-08-05 20:28

On 2005-08-11 20:19:25 +0200, =?ISO-8859-1?Q?Martin_J=F8rgensen?=
<unoder.spam@spam.jay.net> said:

> Der står nok at arbejdsgiveren har ejendomsret til ansattes
> arbejdsrelaterede opfindelser, eller noget i den stil og så må
> [...]

I min ansættelseskontrakt fremgår at firmaet ejer alt. Jeg mener at det
er helt standard medmindre andet står i din kontrakt - og vel også
rimeligt idet man jo får løn. Jeg vil anbefale dig at skrive under. At
nægte kommer måske til at koste dig penge til advokat og forlænger bare
dine ærgelser. Og håb så forresten at der aldrig kommer en retsag
omkring patentet - for der vil du også have pligt til at møde op...