DBA (gebyr-grippen)
Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 10-08-05 14:34

Det kører rigtigt godt for Den blå Avis, men jeg syntes de er ved at være
lidt grådige....

Nu vil de sgu have 2kr i indbetalings-gebyr for en elektronisk overførsel og
banken skal have deres 1kr.
De scorer i forvejen renter af de penge man sætter ind, det er sikkert ikke
små penge det bliver til.

Er det gebyr lovligt ?

Leon

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-08-05 16:48

"Leon Hulstroem \(4220\)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev:

> [...]
> overførsel og banken skal have deres 1kr.
> De scorer i forvejen renter af de penge man sætter ind, det er

Lov om visse betalingsmidler:
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050060330
§14
Stk. 6. Betalingsmodtager kan ikke hos bruger opkræve gebyr for en
betalingstransaktion i den fysiske handel, når bruger betaler med et
betalingsmiddel. Opkræver betalingsmodtager gebyr hos brugeren for
anvendelse af et betalingsmiddel i den ikkefysiske handel, må gebyrets
størrelse ikke overstige betalingsmodtagers gebyr for
betalingstransaktionen til indløser. Betalingsmodtager skal forud for
en aftales indgåelse i den ikkefysiske handel på tydelig måde oplyse
bruger om, hvilke gebyrer der opkræves.

Der må ved internethandel maksimalt opkræves 1,95- + 10% af købsbeløbet
i gebyr.
http://www.betaling.dk/forret/index.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-08-05 17:12

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Lov om visse betalingsmidler:
> http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050060330

Som kun gælder, hvis der er tale om en kortbetaling og ikke ved en
bankoverførsel
(Jeg ved ikke hvad DBA giver mulighed for).

> Der må ved internethandel maksimalt opkræves 1,95- + 10% af købsbeløbet
> i gebyr.

Sålænge der er tale om Dankort.
For internationale kort kan gebyret blive langt større.

/Per

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-08-05 20:11

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

> Som kun gælder, hvis der er tale om en kortbetaling og ikke ved en
> bankoverførsel
> (Jeg ved ikke hvad DBA giver mulighed for).

Vist begge dele såvidt jeg husker.

Jeg havde ikke læst spørgsmålet ordentligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 10-08-05 21:44

> Vist begge dele såvidt jeg husker.

Gebyret er 1.95 ved kort brug og 2kr ved netbanking, de har temmelig mange
betalingsformer og vist ingen uden gebyr (måske giro!!)
Jeg syntes bare det er lige over min grænse for frækhed at kræve gebyr ved
konto-overførsel..
Bruger man det oftere så sidder man ikke og overfører penge hvergang, dvs
man hælder måske 50,- på sin konto.
De får jo også renter at de penge man har sat ind.

Jeg bruger altid netbanking, det er sikkert og smertefrit. Jeg syntes bare
at når alt forgår elektronisk og de ikke skal rører en finger, så rykker de
lidt i min gebyr-bevisthed, når de forlanger penge for at man må betale :-/
Det er klart at det står mig frit at fravælge DBA.

-Leon

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-08-05 11:17

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> Gebyret er 1.95 ved kort brug og 2kr ved netbanking, de har temmelig mange
> betalingsformer og vist ingen uden gebyr (måske giro!!)

Hvis du vælger "Homebanking" slipper du for gebyret.
Hvis du derimod vælger "Danske Netbetaling", "Nordeas Netbank" eller "BG
Netbetaling" er der et gebyr på 2 Kr. Det skyldes sikkert at DBA skal betale
abonentment til de respektive banker for at kunne modtage den type betaling.
Jeg kikkede for år tilbage på at kunne tilbyde "Nordeas Netbank", men
droppede det fordi det er temmelig dyrt.

> De får jo også renter at de penge man har sat ind.

*Host* Det er vist småpenge med den rente vi har i øjeblikket.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-08-05 11:26

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> banker for at kunne modtage den type betaling. Jeg kikkede for år tilbage
> på at kunne tilbyde "Nordeas Netbank", men droppede det fordi det er

.... og jeg kan se at det stadig er en dyr løsning DBA skal betale 1,75 kr. +
0,1% pr. transaktion
http://www2.nordea.dk/solo-torvet/h6623inf.jsp?navi=inf&mnav=0000000024&nav=0000000025&c=DK&lang=DK

"Danske Netbetaling" og "BG Netbetaling" koster DBA 2 Kr. pr. transaktion
jf.
http://www.danskebank.dk/Link/prisernetbetaling/$file/prisernetbetaling.pdf

Det er reelt ikke et gebyr til DBA du betaler når du vælger disse
betalingsmulighed. De dækker blot deres udgifter ind.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-08-05 16:59

"Leon Hulstroem (4220)" skrev 10/08/05 15:33:

> Er det gebyr lovligt ?

Ja. Det står dig jo frit for, at lade være med at handle med DBA.

--
/kristian