Lovlig at hænge personer ud?
Fra : Tefal

Dato : 10-08-05 09:35

Hej

Må man i en forening bede folk der råbes op fra en liste om at holde hånden
oppe og derefter foran alle på holdet på nedladende vis kritisere disse
personer en efter en for ikke at have overskredet en betalingsfrist med 8
dage?

Jeg ser det som en gabestok og tvivler på lovligheden, men har ikke
forudsætningerne til at bedømme det.

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-08-05 09:52

Scripsit "Tefal" <te@fa.l>

> [...]
> oppe og derefter foran alle på holdet på nedladende vis kritisere disse
> personer en efter en for ikke at have overskredet en betalingsfrist med 8

Det er et socialt problem, ikke et juridisk.

Og jeg undrer mig i øvrigt over hvilken forening det er der kræver af
sine medlemmer at de overskrider en betalingsfrist. Men dem om det.

> Jeg ser det som en gabestok og tvivler på lovligheden,

Hvilken lov hentyder du til?

--
Henning Makholm "Nu kommer han. Kan du ikke høre knallerten?"

Fra : Holst

Dato : 10-08-05 10:41

Henning Makholm wrote:

> Og jeg undrer mig i øvrigt over hvilken forening det er der kræver af
> sine medlemmer at de overskrider en betalingsfrist. Men dem om det.

Måske Foreningen af Dårlige Betalere ...

Fra : Brian Binnerup

Dato : 10-08-05 11:01

> Måske Foreningen af Dårlige Betalere ...

Det må jo være direkte udsmidningsgrund at betale inden for
betalingsfristen.

Mvh

Brian

Fra : Rune Wold

Dato : 10-08-05 11:05

Holst wrote:

[klip]

> Måske Foreningen af Dårlige Betalere ...

LOL

"I har overholdt betalingsfristen, FYHA skam jer!"

hehehe (man skal nok være jurist, for at synes det er sjovt)

/Rune Wold

Fra : Søren G

Dato : 10-08-05 09:58

"Tefal" <te@fa.l> wrote in message
> [...]
> dage?

Ikke at have overskredet en betalingsfrist ?
Men derudover kan jeg ikke se at der er noget galt i at komme med offentlig
kritik af personer der ikke overholder foreningens betalingsfrister.

> Jeg ser det som en gabestok og tvivler på lovligheden, men har ikke
> forudsætningerne til at bedømme det.

Hvori skulle det ulovlige være ?

--
Søren

Fra : Tefal

Dato : 10-08-05 11:03

"Søren G" <soreng@invalid.wq> wrote in message

> Hvori skulle det ulovlige være ?

Aner det ikke, jeg er ikke jurist.
Det er derfor jeg spørger om det er lovligt at hænge folk ud på den måde.

Fra : Rune Wold

Dato : 10-08-05 11:16

Tefal wrote:

[klip]

> Det er derfor jeg spørger om det er lovligt at hænge folk ud på den måde.

Det tætteste man måske kommer en relevant lovbestemmelse er vel § 267 i
straffeloven:

§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller
handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et
forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres
agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Så det kommer vel meget an på, hvor grov den såkaldt nedladende kritik
har været.

/Rune Wold

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-08-05 15:55

In article <42f9d2c6$0$1173$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Rune Wold wrote:
> [...]
> agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
>
> Så det kommer vel meget an på, hvor grov den såkaldt nedladende kritik

Men det forhold man sigter vedkommende for er faktuelt korrekt.
På den anden side kan man også sige at det er egnet til at nedsætte
den fornærmede medborgers agtelse.

Så man må vel kun gøre det overfor udlændinge der ikke er bosiddende / borgere
i Danmark.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-10-05 22:36

Det er ikke en" sigtelse" at give den faktiske oplysning,at en given person
ikke har betalt sin regning til tiden-det er ikke "strafbart" at betale for
sent-det er flovt-i sær i en forening,hvor det skal "køre rundt på
medlemmernes bidrag og kontingenter
vh
Henrik Nielsen kontorchef,cand.jur"

Fra : Grunt

Dato : 10-08-05 11:23

On Wed, 10 Aug 2005 10:34:35 +0200, "Tefal" <te@fa.l> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>dage?
>
>Jeg ser det som en gabestok og tvivler på lovligheden, men har ikke

Mener du at din ære dermed bliver krænket ?

Sakset fra retssal.dk:

Forhånelser, nedsættende udtalelser osv. henregnes almindeligvis som
æreskrænkelser som er strafbare efter Straffeloven.

Hovedbestemmelsen for injurier er Straffelovens §267:

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=225

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-08-05 20:47

In news:42f9bc44$0$18636$14726298@news.sunsite.dk,
Tefal <te@fa.l> Typed:
> [...]
> hånden oppe og derefter foran alle på holdet på nedladende vis
> kritisere disse personer en efter en for ikke at have overskredet en

Hvad står der i foreningens vedtægter?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg