Uoriginalt ønskes ombyttet til originalt
Fra : Marco

Dato : 08-08-05 21:01

Vi har købt brugt bil hos en forhandler for ca. 1/2 års tid siden, hvor det
viser sig, airconditionanlægget er uoriginalt, hvilket vi ikke fik at vide.
Der er flere problemer med bilens a/c og det har siden vist sig,
forhandleren har meget svært ved at skaffe reservedele.
Vi ønsker selvfølgelig en original a/c, men ved ikke hvordan vi står
juridisk ?

Med venlig hilsen
Elisabeth & Marco

Fra : N/A

Dato : 08-08-05 21:28

Fra : Marco

Dato : 08-08-05 21:28

"Morten Wartou" skrev:
> [...]

SNIP

> Jamen... Hvis I ikke specifikt har bedt om, og indgået købsaftale om, at
> købe et originalt AC-anlæg, er der selvfølgelig ikke noget at gøre. Det er
> ikke ulovligt at sælge uoriginale AC-anlæg,
SNIP

Sagt på en anden måde; En bilforhandler må sælge en bil fyldt med uoriginale
dele uden at oplyse køber om dette ?
Vi kan kun se det som en forringelse af handelsværdien i dette tilfælde -
Well, hvis der ikke er noget at gøre, er det jo bare ærgeligt.

Med venlig hilsen
Elisabeth & Marco

Fra : Aksel

Dato : 08-08-05 20:40

> [...]
> Vi kan kun se det som en forringelse af handelsværdien i dette tilfælde -
> Well, hvis der ikke er noget at gøre, er det jo bare ærgeligt.

Vil du også forlange at andet ekstraudstyr der er monteret skal være
originalt?

Hilsen Aksel

Fra : Marco

Dato : 09-08-05 20:18

"Aksel" skrev:

> Vil du også forlange at andet ekstraudstyr der er monteret skal være
> originalt?

Problemet er, vi intet fik at vide ved købet - Da ville vi have haft et
valg.
Bilen har også en anden handelsværdi grundet ovenstående.

Med venlig hilsen
Elisabeth & Marco

Fra : alexbo

Dato : 08-08-05 21:26

"Marco" skrev

> Well, hvis der ikke er noget at gøre, er det jo bare ærgeligt.

Sådan er det ikke nødvendigvis, der må være en grænse for hvor vital en del
af bilen der må være eftermonteret, uden at køberen får besked.

Hvis man køber en bil med dieselmotor, må man have lov at forvente at bilen
er født med diesel, og ikke en ombygget bensin.
Det samme med automatgear, det bør ikke være en tidligere ejer der har
skiftet fra manuel til automat.
Servostyring bør også være originalt.

I den anden ende af skalaen er sådan noget som, navigationsudstyr, håndfri
telefon, musikanlæg, alufælge, og anhængertræk som slet ikke fås originalt.
Et ordentligt monteret soltag kan også gå an.

Aircon ville jeg forlange originalt, der er en stor ombygning at montere
aircon, hele instrumentbordet skal skilles og samles, det er ikke til vide
hvor de kommer fra, hvem der har monteret det, reservedele kan være
svære/umulige at skaffe.

Jeg vil foreslå jer at kontakte FDM, for at høre hvordan de stiller sig til
jeres sag, det er under alle omstændigheder en god ide at være medlem der.

mvh
Alex Christensen

Fra : Marco

Dato : 09-08-05 20:11

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev:
> [...]
til
> jeres sag, det er under alle omstændigheder en god ide at være medlem der.

Vi er af samme mening, især da bilen fås med a/c og kontakten på
instrumentbordet er original. Alt set i lyset af, vi intet fik at vide om
noget som helst da vi købte bilen vedr. a/c´en.
Vi prøver at klage og ser, hvad forhandleren vil gøre ved sagen, ellers
kontakter vi en forbrugerinstans.

Med venlig hilsen
Elisabeth & Marco

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-08-05 22:27

On Mon, 08 Aug 2005 21:14:57 +0200, Morten Wartou wrote:

> Jamen... Hvis I ikke specifikt har bedt om, og indgået købsaftale om, at
> købe et originalt AC-anlæg, er der selvfølgelig ikke noget at gøre. Det er
> ikke ulovligt at sælge uoriginale AC-anlæg, og de behøver slet ikke være
> ringere end de originale (som formodentlig blot er et "uoriginalt" påsat
> bilfabrikantens klistermærke).

Der er en prisforskel på en bil med originalt AC-anlæg og en med et
uoriginalt. Hvis bilen kan/kunne fås med originalt AC-anlæg, burde det
derfor være oplyst at det var uoriginalt det der sidder i bilen
(medmindre det er åbenlyst for enhver).

Hvad det kan få af følger for handelen, tør jeg dog ikke spå om.

--
MVH
osv...

Fra : Marco

Dato : 09-08-05 20:23

"Frank E. N. Stein" skrev

> [...]
> uoriginalt. Hvis bilen kan/kunne fås med originalt AC-anlæg, burde det
> derfor være oplyst at det var uoriginalt det der sidder i bilen

Der sidder en original kontakt i bilen samt rørene til a/c´en er påklistret
bilens mærke.
Selv værkstedet hos pågældende forhandler troede, bilens a/c var originalt,
da de første gang ud af flere skulle reparere det.

Med venlig hilsen
Elisabeth & Marco

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-08-05 22:10

On Tue, 09 Aug 2005 20:23:11 +0100, Marco wrote:

> [...]
> Selv værkstedet hos pågældende forhandler troede, bilens a/c var originalt,
> da de første gang ud af flere skulle reparere det.

At bilforhandleren ikke havde øjnene med sig da de indhandlede bilen er
ikke jeres fejl. Forhandleren er professionel, det er i ikke.

--
MVH
osv...

Fra : Michael

Dato : 09-08-05 19:45

"Marco" <meco@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har købt brugt bil hos en forhandler for ca. 1/2 års tid siden, hvor
> det
> viser sig, airconditionanlægget er uoriginalt, hvilket vi ikke fik at
> vide.

Det fik i vel ikke at vide fordi forhandleren troede det var originalt?

Fra : Marco

Dato : 09-08-05 21:29

"Michael" <MM@iMM.com> skrev:

> Det fik i vel ikke at vide fordi forhandleren troede det var originalt?

Måske, men hvis du kan svare på vores spørgsmål, hvordan vi står rent
juridisk, vil vi blive glade.

Med venlig hilsen
Elisabeth & Marco