Energiattest.
Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 07-08-05 20:23

Hej Gruppe.

Skulle der mon være en her som kan oplyse mig om lovkravet om energiattest /
varmesynsrapport ifb. ejendomshandel er ufravigeligt, således at sæler kan
undlade at lade en varmesynsrapport udfærdige hvis ikke køber selv anmode om
denne?

Henvisninger??

Mvh. Lisbeth

Fra : Ole Jensen

Dato : 07-08-05 20:36

Lisbeth Støvring <lbs@SPAMpcv.dk> wrote:

> [...]
> undlade at lade en varmesynsrapport udfærdige hvis ikke køber selv anmode om

Hej

Da jeg købte hus, aftalte jeg med sælger, at jeg ikke ville forlange en
energiattest. Til gengæld fik jeg et par ting med i handlen.

Jeg var rimelig sikker påhvad energiattesten ville vise, derfor turde
jeg godt fravige den, selvom det var et lovkrav.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Ole Jensen

Dato : 07-08-05 20:38

Ole Jensen <newsplus@oleswebsite.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg var rimelig sikker påhvad energiattesten ville vise, derfor turde
> jeg godt fravige den, selvom det var et lovkrav.

Undskyld mit uprofessionelle svar, jeg troede jeg var i en anden gruppe.

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 07-08-05 22:26

"Ole Jensen" <newsplus@oleswebsite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mvh
> Ole-J
> Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Jamen det er da ok med mig. At fejle er menneskeligt, at tilgive er
guddommeligt ;)

/Lisbeth

Fra : Kim Petersen

Dato : 07-08-05 22:25

> [...]
> undlade at lade en varmesynsrapport udfærdige hvis ikke køber selv anmode

Da jeg købte for 3 år siden lavede vi den aftale at køber (dvs. mig) selv
sørgede for attesten, mens sælger betalte sig ud af det. Jeg kunne altså
selv bestemme om den skulle laves eller ej, jeg fik pengene til det.

> Henvisninger??

Sorry, no dice

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-08-05 22:46

> [...]

> ufravigeligt, således at sæler kan undlade at lade en
> varmesynsrapport udfærdige hvis ikke køber selv anmode om denne?

Fra "Lov om fremme af energibesparelser i bygninger"
§ 6, stk 1: Ved salg af en ejendom eller ejerlejlighed skal der
foreligge en energimærkning for henholdsvis ejendommen eller
ejerlejligheden, jf. §§ 3, 4 og 10. Det påhviler sælger at sørge for, at
køber, inden aftale om salg indgås, har fået udleveret energimærkningen
for den pågældende ejendom eller ejerlejlighed.

Så, hvis loven ellers skal overholdes, kan køber og sælger ikke aftale
at energimærket ikke udarbejdes (selvom det vist--i praksis--er meget
almindeligt at man gør dette, og at besparelsen deles mellem køber og
sælger via refusionsopgørelsen...).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-08-05 22:51

Jesper Lund <jelu@despammed.com> wrote:

> Fra "Lov om fremme af energibesparelser i bygninger"
> § 6, stk 1:

[klip]

> [...]
> praksis--er meget almindeligt at man gør dette, og at besparelsen
> deles mellem køber og sælger via refusionsopgørelsen...).

Jeg burde nok at citeret lidt mere af §6
§ 6. Ved salg af en ejendom eller ejerlejlighed skal der foreligge en
[...]

Stk. 2. Hvis en køber af en ejendom eller en ejerlejlighed ikke har fået
udleveret ejendommens henholdsvis ejerlejlighedens energimærkning inden
indgåelse af salgsaftalen, og ejeren ikke efter påkrav har udleveret
energimærkningen, er køber berettiget til at lade energimærkning
udarbejde for sælgerens regning, såfremt dette sker inden for en rimelig
frist.

Stk. 3. Stk. 1 og 2 kan ikke ved aftale mellem parterne fraviges til
skade for køberen.

Jeg læser dog stk 2 som at køber skal lade energimærket udarbejdet for
sælgers regning, ikke som en mulighed for at modtage et kontant beløb.

--

Jesper Lund

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 07-08-05 23:54

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Stk. 3. Stk. 1 og 2 kan ikke ved aftale mellem parterne fraviges til
> skade for køberen.

Tak for den, det var vist lige den jeg skulle bruge. Problemet er dog som
sagen står lige nu at køber har afsluttet handel uden at energiattest
foreligger, kun for at opdage straks ved overtagelsen ( og her taler vi om
første dag for indflytning! ) at, ejendommens naturgasinstallation er
gennemtæret, og skal udskiftes. Dette er sælger mundligt blevet gjort
bekendt med af servicefirmaet som har serviceaftale på fyret, allerede
sidste vinter, og jeg fornemmer lidt at salgsprisen kunne have været
forhandlet til sælgers ugunst, hvis energiattesten var kommet rettidigt frem
i dagens lys!?

Set i bagklogskabens ulideligt klare lys burde køber vel have sat sig ind i
vigtigheden af energiattest, *inden* købaftalen blev indgået! Eller
hvad........? Er der hold i en mangelsindsigelse vedr.
naturgasinstallationen på baggrund af den manglende obligatoriske
energiattest?

I købsaftalen er indføjet at: " Energiattest foreligger ikke, men kan på
købers forlangende udfærdiges. Evt. anmærkninger heri kan dog ikke ligges
til grund for efterfølgende krav mod sælger".

Det er måske ikke lige det man hæfter sig ved i bunken af papirer ifbm. en
hushandel. Men eftersom aftale om energiattest ikke kan fraviges til skade
for køber, kan det måske påståes at sælger har handlet culpøst??

Mvh. Lisbeth

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-05 00:29

> [...]

> vinter, og jeg fornemmer lidt at salgsprisen kunne have været
> forhandlet til sælgers ugunst, hvis energiattesten var kommet

Taler vi om et hus? Umiddelbart vil jeg mene, at sådanne oplysninger i
givet fald skulle fremgå af tilstandsrapporten. Det vil næppe fremgå at
energimærket, da formålet primært er at gøre køber (eller lejer i andre
sammenhænge) opmærksom på energibesparende tiltag.

--
Jesper Lund

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-08-05 18:45

"Lisbeth Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hushandel. Men eftersom aftale om energiattest ikke kan fraviges til skade
> for køber, kan det måske påståes at sælger har handlet culpøst??

Hej Lisbeth

En energiattest er kun til for at vise energibehovet i ejendommen.

Dertil følger en opgørelse over hvilken besparelse der er i kr ved at eks.
isolere med yderlige 100/200 mm isolering og hvorlang tid det tager før
investeringen er tjent hjem.

Det samme med vinduer og døre.

En energiattest er efter min bedste overbevisning en gang opreklameret gang
fis, kun til at malke hussælgeren for penge.
Den bedste måde på at se energi behovet på er at se årsopgørelser for el,
vand og varme og ud fra det bruge sin sunde fornuft.

Gennemtæret varmerør, kedler, vandrør og el installationer bør fremgå af
tilstandsrapporten, så fremt at det har været kendt af sælger eller
byggesagkyndige.

Oplysninger som sælger har været bekendt med men ikke oplyst, kan han dømmes
til at betale erstatning for.

Mvh AJH

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 08-08-05 20:44

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Lisbeth

[Klip]

> [...]
> byggesagkyndige.
>
> Oplysninger som sælger har været bekendt med men ikke oplyst, kan han

Desværre forholder det sig sådan at installationer, herunder varmeanlæg ikke
er omfattet af huseftersynsordningen, og derfor ikke fremgår af
tilstandsrapporten..

Vh. Lisbeth

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-08-05 21:59

> [...]
>

>Vi har handlet hus her i efteråret og i den tilstandsrapport er der et
>punkt der hedder VVS, et punkt med elinstallationer og et punkt tilsidst
Så sælger har flere muligheder for at fremkomme med sine oplysninger om alt
han ved om hus/bolilgen.
Du har delvist ret i at tilstandsrapporten ikke beskriver varme og
elinstallationer, markiser, udendørs svømmebasin og andre installationer,
der ikke er en del af bygningen.

Læs dette link.

http://www.boligassistancen.dk/Huseftersyn.htm

og bemærk de nederste 3 afsnit der etudsnit af domme om VVS og
elinstallationer.

Mvh AJH

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-08-05 22:52

Jesper Lund <jelu@despammed.com> wrote:

> Fra "Lov om fremme af energibesparelser i bygninger"
> § 6, stk 1:

[klip]

> [...]

frist.

Stk. 3. Stk. 1 og 2 kan ikke ved aftale mellem parterne fraviges til

Jeg læser dog stk 2 som at køber *skal* lade energimærket udarbejde for

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 07-08-05 23:57

> [...]
> køber, inden aftale om salg indgås, har fået udleveret energimærkningen
> for den pågældende ejendom eller ejerlejlighed.

Øv, øv...............har lige konstateret at den lov ikke træder i kraft før
d. 01.01.2006 ;(

Vh. Lisbeth

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-08-05 00:25

> Øv, øv...............har lige konstateret at den lov ikke træder
> i kraft før d. 01.01.2006 ;(

Hov - det havde jeg ikke set. Men der er en tilsvarende regel i den
nuværende lov (som hedder noget andet).

--
Jesper Lund