Spørgsmål om frakendelse af føreretten til~
Fra : Henning Lund

Dato : 06-08-05 21:33

Jeg har været i en heftig debat med nogle venner her i aften, så jeg
mangler noget ekspertise til at afgøre sagen.
Person A har efter flere spritdomme blevet frakendt føreretten til
motordrevet køretøj for bestandigt.
Jeg vil deraf mene at det er en permanent dom der ikke lader sig rokke
ved, mine gæster påstår hårdnakket at person A stadig kan få¨føreretten
tilbage.
Kan A det, og under hvilke vilkår, evt. link?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 06-08-05 22:21

Henning Lund skrev sålydende:

> [...]
> ved, mine gæster påstår hårdnakket at person A stadig kan
> få¨føreretten tilbage.
> Kan A det, og under hvilke vilkår, evt. link?

Færdselslovens § 132, stk. 2.: "Er førerretten frakendt som følge af
spiritus- eller promillekørsel, kan spørgsmålet om generhvervelse dog
indbringes for domstolene, når halvdelen af frakendelsestiden, dog mindst 1½
år, er forløbet. Såfremt førerretten i sådanne tilfælde er frakendt for
bestandig, kan spørgsmålet om generhvervelse tidligst indbringes for
domstolene, når 5 år af frakendelsestiden er forløbet. Generhvervelse af
førerretten kan kun ske, såfremt den pågældende i mindst 1 år forud for
sagens indbringelse for retten har overholdt en kontrolleret behandling mod
misbrug af alkohol."

høa

Fra : Henning Lund

Dato : 06-08-05 22:37

Hugo Østergaard-Andersen skrev:

> [...]
> mindst 1 år forud for sagens indbringelse for retten har overholdt en
> kontrolleret behandling mod misbrug af alkohol."

Oki så er den skåret ud i pap. takker.

Fra : Henning Lund

Dato : 06-08-05 22:47

> [...]

> mindst 1 år forud for sagens indbringelse for retten har overholdt en
> kontrolleret behandling mod misbrug af alkohol."

Så kom spørgsmålet efter endnu et stykke kage, hvem skal A søge om
generhvervelse af føreretten, er det kriminalforsorgen eller hvem?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-08-05 00:00

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Så kom spørgsmålet efter endnu et stykke kage, hvem skal A søge om
> generhvervelse af føreretten, er det kriminalforsorgen eller hvem?
>
> --
A skal søge om generhvervelse hos politiet. De skal så om nødvendigt
indbringe spørgsmålet for domstolene.

Kurt

Fra : Henning Lund

Dato : 07-08-05 00:19

Kurt B. Andersen skrev:

> A skal søge om generhvervelse hos politiet. De skal så om nødvendigt
> indbringe spørgsmålet for domstolene.

Tak, langt om længe fik jeg ret i et af spørgsmålene