Fjernsalg og fortrydelsesret - tilpasset v~
Fra : Leif Hvitved

Dato : 06-08-05 20:12

Jeg har købt et kabinet ved Proconsult:

http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-kab/kab-case/kab-lcx01slslb.html

Længere nede på siden har jeg så tilvalgt
Støjdæmpning af kabinet
Færdigmonteret sæt, der minimerer støj og resonans i kabinettet.

Da det lød som et godt tilbud, og jeg helst selv er fri for at montere et
sådant sæt.

Nu viser det sig så efter modtagelsen af varen at de blot har sat plader i,
hele vejen rundt. Mit umiddelbare bud er at kabinettet vil have endog meget
svært ved at køre med en nyere computer uden en del luftgennemstrømning ->
støj, netop det jeg ønskede at minimere ved at købe støjdæmpning af
kabinettet.

Jeg har så kontaktet sælger fordi jeg gerne vil anvende min returret ved
fjernsalg, hvilket sælger nægter under henvisning til at varen er specielt
tilpasset til mig, det er den jo sådan set også, men det er stadig en vare
der er afsendt samme dag fra sælger, så mit spørgsmål til gruppen er:

Er det at der tilvælges en komponent i et kabinet nok til at det er en
særligt tilpasset vare, og derved uden for fortrydelsesretten ved fjernsalg
?

På forhånd tak!

Leif

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-08-05 22:02

Leif Hvitved wrote:
> Er det at der tilvælges en komponent i et kabinet nok til at det er en
> særligt tilpasset vare, og derved uden for fortrydelsesretten ved
> fjernsalg ?

Tvivler jeg på.
Har du accepteret at de påbegyndte udarbejdelsen af "special" løsningen?

Fra : Leif Hvitved

Dato : 06-08-05 23:32

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Tvivler jeg på.
> Har du accepteret at de påbegyndte udarbejdelsen af "special" løsningen?

Implicit har jeg vel ved at godkende ordren men jeg er på intet
tidspunkt gjort direkte bekendt med at mine muligheder jf. købeloven ville
blive reduceret af dette tilvalg.

/Leif

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-08-05 13:08

"Leif Hvitved" <leif@hvitved.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>>

> Implicit har jeg vel ved at godkende ordren men jeg er på intet
> tidspunkt gjort direkte bekendt med at mine muligheder jf. købeloven ville

Det er ikke en godkendelse af igangsættelsen, at du godkender ordren.
Hvis udgangsunktet er, at der er tale om en specialproduktion, kan sælger
igangsætte produktionen umiddelbart. forbrugeren har bare stadig 14 dages
fortrydelsesret, med mindre man konkret godkender igangsættelsen, og dermed
frafalder sin fortrydelsesret.

Frafaldet af fortrydelsesretten kan i praksis foregå samtidig med
godkendelsen af ordren (feks. ved at man accepterer betingelser, hvor
frafaldet fremgår), men teoretisk er det to forskellig ting.

/Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-08-05 09:27

In article <42f50b68$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Leif Hvitved wrote:
> [...]
> særligt tilpasset vare, og derved uden for fortrydelsesretten ved fjernsalg

Du gør ProConsult opmærksom på, at du vurderer at der er utilstrækkelig
cikulation i kabinettet, og at de som producent af det lyddæmpede kabinet
selvfølgelig har et produktansvar, og du forventer at de dækker problemer
din computer måtte have som følge af varme.

Fra : ronnie@sitevision.dk

Dato : 07-08-05 10:54

Fra : HKJ

Dato : 07-08-05 11:38

Leif Hvitved wrote:
> [...]
> svært ved at køre med en nyere computer uden en del luftgennemstrømning ->
> støj, netop det jeg ønskede at minimere ved at købe støjdæmpning af

Hvis du fylder nogle støjsvage blæsere i, så er der ikke meget larm fra
kabinettet og der kan sagtens være en processor med meget varmeudvikling.

Fut: dk.edb.hardware.casemodding
De ved sikkert en masse om emnet.

Fra : Politico

Dato : 07-08-05 21:13

"Leif Hvitved" <leif@hvitved.dk> wrote in message
> [...]
>
> Længere nede på siden har jeg så tilvalgt
> Støjdæmpning af kabinet
> Færdigmonteret sæt, der minimerer støj og resonans i kabinettet.
[KLIP]
> [...]
>
> Er det at der tilvælges en komponent i et kabinet nok til at det er en
> særligt tilpasset vare, og derved uden for fortrydelsesretten ved

Det antages, at en computer der ikke er lager vare, men er samlet af
standard komponenter IKKE er omfattet af undtagelsen om specielt tilrettede
produkter vedr. fortrydelsesret ved fjernsalg. Der er altså også 14 dages
fortrydelsesret på sådanne computere.

I dette tilfælde kan man dog næppe fjerne de monterede plader, uden at
ødelægge disse. Der vil sikkert også blive synlige spor efter pladerne i
kabinettet. Efter min opfattelse, er kabinettet derfor nu et specielt
tilrettet produkt.

Men, du skal informeres om denne undtagelse og acceptere at fremstillingen
begynder inden fortrydelsesretten er udløbet, for at undtagelsen gælder.

Hvis du ikke accepterede, at de måtte påbegynde fremstillingen af det
specielt tilrettede produkt, har du altså 14 dages returret _fra aftalens
indgåelse_, og ikke fra leveringstidspunktet som ellers er normalt.

Prøv at se her på forbrug.dk:

http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/net-tjek-for-forbrugere/3/tjenesteydelser-og-specialfremstillede-varer/